Naast het feit dat er voor heel wat merken auto’s in Nederland zijn geproduceerd (zoals MINI, Mitsubishi en BMW), zijn er ook verschillende echt Nederlandse automerken. Op deze pagina vind je een lijst van alle Nederlandse automerken die actief zijn. Daarnaast hebben we nog een flinke lijst van oude, verdwenen merken. Bekijk hieronder alle merken die je (niet) op AutoTrack vindt.
Lijst van Nederlandse automerken die actief zijn
Kijken we naar de actieve Nederlandse automerken, dan zien we een interessante lijst. Haal je de brommobielen en vrachtwagenbouwers eruit, dan blijf je over met een lijst van alleen maar plezierauto’s en innovatieve hoogstandjes. Wie zegt dat Nederlanders nuchter zijn? Dit is de lijst van Nederlandse automerken die nog actief zijn:
- Brute lijkt een Amerikaans merk, maar is ‘gewoon’ gevestigd in Den Haag. Uit de werkplaats rollen ingrijpend gewijzigde Jeep Wranglers. Dit gebeurt geheel naar de wensen van de koper. Zelfs de lakkleur en het interieur kunnen volledig op de schop.
- Burton levert een bouwpakket of volledig afgebouwde auto op basis van een Citroën 2CV of Acadiane. Het resultaat: puur open rijplezier met een zeer aantrekkelijk prijskaartje.
- Canta, bekend van de karakteristieke smalle en hoge brommobielen, is een Nederlands merk. Het design is door de jaren heen flink gemoderniseerd, maar aan de typerende proporties is nooit getornd.
- Carver begon ooit als Vandenbrink. De toenmalige Carver was een volwaardige auto met drie wielen die door een uniek systeem als een motorfiets in de bochten hing. De huidige Carver gebruikt nog steeds die formule, alleen is het nu een brommobiel.
- DAF hoort strikt genomen niet bij de actieve automerken. Het is een actief merk, maar al enkele decennia komen er alleen nog vrachtwagens uit de fabriek. De laatste auto van DAF rolde in 1977 van de band.
- Donkervoort gebruikt net als vele merken de oude Lotus Seven als basis voor zijn auto’s. Inmiddels zijn deze auto’s echter al zeer ver doorontwikkeld en kunnen ze het zelfs de snelste supercars moeilijk maken. De basis van de ‘sigaar op wielen’ is echter nog wel terug te vinden in het ontwerp.
- Lightyear pakt elektrisch rijden net even anders aan. Door betere aerodynamica, minder gewicht en zonnepanelen op de carrosserie moet je verder komen dan met andere elektrische auto’s.
- Martaré is nog steeds actief als bouwer van kitcars op basis van bestaande auto’s. Echt veel zul je ze echter niet tegenkomen.
- Saker is officieel in Nieuw-Zeeland opgericht, maar naar Nederland gehaald. En waarom ook niet? Het mag inmiddels bekend zijn, dat wij Nederlanders graag sportieve auto’s bouwen. Helaas zijn Sakers hoofdzakelijk voor het circuit en niet geschikt voor de openbare weg.
- Spyker staat bekend om een design dat ongeveer evenveel drama uitstraalt als het Nederlandse automerk heeft doorgemaakt. Het oude Spyker bestond van 1898 tot 1925. De naam werd begin deze eeuw afgestoft en prijkte op zeer bijzonder vormgegeven sportauto’s. Na claims, faillissementen en doorstarten lijkt sinds 2022 het merk weer actief te zijn. Het is te hopen dat dit tot mooie nieuwe creaties leidt.
- Vencer hoef je niet te zoeken op AutoTrack. Deze supercars van Nederlandse bodem zijn zeer exclusief. Hoe exclusief? Meer dan één auto per maand bouwde de fabrikant niet – en de productie ligt al een tijdje stil. Dat verklaart ook de prijs waarvoor je bij Ferrari of Lamborghini eveneens slaagt. Het merk is officieel nog actief en hervat hopelijk ooit de productie.
- Voglietta is een jong merk (opgericht in 2005) dat drie modellen op basis van de Citroën 2CV levert. De auto’s ogen speels en klassiek.
- Voitures Extravert is nog zo’n bouwer van exclusieve auto’s, maar dan weer nét even anders dan de andere Nederlandse automerken. In Helmond worden elektrische auto’s op basis van de eerste twee generaties Porsche 911 gebouwd. De auto’s zijn controversieel en ecologisch verantwoord, maar bovenal gierend duur.
Lijst van oude/verdwenen Nederlandse automerken
Van onderstaande oude Nederlandse automerken is een groot deel geheel verdwenen. Dat wil zeggen, dat niet alleen het merk is opgedoekt, maar ook de geproduceerde modellen in de loop der tijd zijn gesneuveld. Deze merken zul je dus niet op AutoTrack tegenkomen. Wel is het leuk om ze voor de volledigheid door te nemen. Dit zijn de oude en veelal verdwenen Nederlandse automerken:
- Akkermans bestaat nog steeds als carrosseriebouwer voor onder andere vrachtwagens. In een ver verleden (het merk bestaat al sinds 1811!) zijn er ook enkele auto’s gebouwd.
- Altena bestond van 1900 tot 1906 en produceerde auto’s en motorfietsen. Zo’n vijftig auto’s en duizend motorfietsen zouden in deze korte periode zijn geproduceerd.
- Anderheggen heeft enkele auto’s gebouwd in het begin van de twintigste eeuw. De auto’s hadden een door hem zelf bedachte versnellingsbak en haalden een snelheid van ongeveer veertig kilometer per uur.
- Arnhemsche Machinefabriek bouwde vooral motoren en vermoedelijk vrachtwagens. Ook heeft het bedrijf twee auto’s ergens eind negentiende, begin twintigste eeuw gebouwd.
- Ataf-Porata was de merknaam van een raceauto gebouwd door een vader en zoon uit de Amsterdamse Jordaan. De auto had veel Porsche-onderdelen. Ook bouwden de twee een rijdende Heineken-bierton.
- Autolette maakte in 1905 een soort kruising tussen een motorfiets en een auto. Voorin was een bankje voor twee passagiers en verder naar achteren zat de bestuurder in een kuipstoel. Destijds was je voor zevenhonderd gulden eigenaar van het gevaarte.
- Belcar is het merk achter een driewielige autoscooter en later een sportauto, de Citeria. Gebrek aan vraag zorgde ervoor dat dit oude Nederlandse automerk verdween van het toneel.
- Bermuda Buggy hield zich bezig met het bouwen van buggy’s op basis van de Volkswagen Kever. Naar schatting zijn in tien jaar tijd tot 1979 twintig buggy’s gemaakt.
- Bij 't Vuur kwam in 1901 met zijn eerste auto op de proppen. Daarna volgden nog enkele exemplaren. Het bedrijf heeft slechts een paar jaar bestaan.
- Bikkel Sportscars startte in 2012, midden in de economische crisis, met de verkoop van een tweezits cabrio op basis van de inmiddels al eerder genoemde Volkswagen Kever. Voor €18.000 had je het leuke speeltje al in huis. Ongeveer twee jaar hield het merk het vol.
- Citeria, hierboven genoemd bij Belcar, moest een apart merk worden. De sportauto bleek te krap, te gevaarlijk en te duur en stierf daardoor een vroege dood.
- CoTuRa, opgezet door coureur Coos van der Tuyn, bouwde onder eigen merk enkele zeer fraaie BMW raceauto’s uit 1937 en 1938 om.
- Creusen I.A.M. bouwde al in de jaren vijftig elektrische voertuigen. Met een maximumsnelheid van veertien kilometer per uur en een actieradius van zo’n 23 kilometer per uur zijn ze niet bepaald te vergelijken met hedendaagse Tesla’s.
- Dakar zette een kunststof carrosserie op een Land Rover onderstel om zo een voordelige terreinwaardige auto aan te bieden. In 2014 ging het bedrijf failliet.
- Entrop is, in tegenstelling tot veel bovengenoemde verdwenen Nederlandse automerken, een behoorlijke tijd (1874-1962) actief geweest. Het grootste deel van deze tijd heeft het bedrijf echter gefungeerd als autobusdienst. Begin twintigste eeuw bouwde het enkele auto’s, waaronder de tricar (een combinatie van een motorfiets en auto).
- EWB heeft van 1980 tot 1989 kitcars en afgebouwde auto’s gebouwd op basis van techniek van bestaande auto’s. Als inspiratie voor het uiterlijk werden verschillende roemruchte auto’s uit de geschiedenis gebruikt.
- Eysink was de eerste Nederlandse autofabrikant. In 1897 verliet zijn eerste model de werkplaats. In 1918 kostte de goedkope buitenlandse concurrentie het bedrijf de kop.
- Gatso bouwde enkele sportauto’s in zijn korte bestaan. Vermoedelijk bestaat er alleen nog één prototype van een model. De rest is gesneuveld tijdens races.
- Gazelle is een bekend fietsenmerk, maar heeft in de jaren vijftig en zeventig ook enkele bedrijfswagens en een stadsauto gemaakt. Laatstgenoemde kwam echter niet verder dan het prototypestadium.
- Gelria heeft in zijn bestaan van 1899 tot 1906 ongeveer dertig auto’s gebouwd.
- Groninger Motorrijtuigen Fabriek heeft de eer de eerste twee auto’s op Nederlands kenteken te hebben gebouwd. De kentekenplaten toonden heel toepasselijk alleen maar de cijfers “1” en “2”. Het bedrijf heeft heel kort, van 1898 tot 1 juni 1900, bestaan.
- Gruno is een wat mysterieuze naam in dit rijtje. Zo wordt gezegd dat het de eerste motorfietsfabrikant was. Ook zou het een automerk geweest zijn.
- Haarlemsche Automobiel- en Motorwielfabriek werd opgericht in 1902 en ging door de econoimische depressie in 1907 failliet. Het merk bouwde onder andere de eerste gemotoriseerde ambulance.
- HAVAS was halverwege de vorige eeuw actief als bouwer van sportauto’s en cabriolets. Hiervoor gebruikte het inmiddels verdwenen Nederlandse automerk bestaande auto’s van onder andere Porsche en DAF als basis.
- Heynsdyk is een vrij recent Nederlands automerk. In 2010 opende het de deuren, maar op 11 september 2012 moest het merk deze alweer sluiten wegens faillissement. Het enige model, de Heynsdyk 2500 SF, was een mooie open sportauto op basis van de Porsche 944.
- Hostaco bouwde van 1955 tot 1957 de Bambino, een schattig klein autootje dat 75 kilometer per uur haalde.
- Konings bestaat sinds 1898 en is nog steeds actief. Echter, omdat het geen auto’s meer produceert, kunnen we het merk onder de verdwenen Nederlandse automerken scharen. Dit oude merk was het derde automerk in ons land. In 1904 staakte al na zeven stuks de productie.
- Marathon presenteerde in de vroege jaren vijftig een open tweezitter op de Brusselse autotentoonstelling. Nog voordat deze cabrio – en zijn dichte broer – in productie gingen, viel het doek al voor het bedrijf.
- Max maakte de Roadster, een tweezits cabriolet die in de basis een Citroën AX was. Dit maakte de auto licht en leuk. Toch bleef de vraag uit, waardoor het bedrijf in 1993 na drie jaar failliet ging.
- Neerlandia noemt zichzelf onterecht het eerste Nederlandse automerk, want dat was Eysink. Voor zover bekend heeft oprichter Jac. Gerardus Aarts in ieder geval één auto geproduceerd.
- Netam heeft in de jaren veertig verschillende auto’s gemaakt. Een deel daarvan viel tijdens de oorlog in handen van de Duitsers.
- Omnia kende, net als vele bovenstaande merken, een kort bestaan. Tussen 1906 en 1912 vervaardigde die oude Nederlandse automerk voornamelijk modellen die als taxi zijn gebruikt.
- Rizovari klinkt exotisch, maar staat gewoon voor Riny, Zoon Van Rinus. De, laten we zeggen, smaakgevoelige DX11 (wat staat voor “deed ik zelf” – geen grap!) uit zijn koker was een kitcar op een Volkswagen-onderstel. De motor kwam naar alle waarschijnlijkheid van een Chevrolet Corvair. Nog een mooi detail: Riny was pas zeventien jaar toen hij de eerste DX11 bouwde!
- Ruiter wist in zijn korte bestaan (1992-1993) zestien bouwpakketten en afgebouwde auto’s af te leveren. Ze waren gebaseerd op de Lotus Seven, maar lager en breder.
- Ruska Buggies maakte, net als enkele andere oude Nederlandse automerken, buggy’s op basis van de Volkswagen Kever. Na twaalf succesvolle jaren werden tegenslagen in verschillende afzetmarkten het bedrijf fataal.
- Shelter ontwierp in 1954 misschien wel het eerste stadsautootje. Het twee meter lange en 220 kilogram wegende voertuigje functioneerde echter verre van probleemloos. Er zouden zeven stuks gebouwd zijn, waarvan er in ieder geval nog twee bestaan.
- Simplex zag in 1887 het levenslicht en produceerde tot 1915, met een korte onderbreking, auto’s.
- Story begon met auto’s bouwen in 1940, toen de benzineschaarste als gevolg van de Tweede Wereldoorlog de vraag naar alternatieve aandrijvingen deed rijzen. Er werden tientallen elektrische auto’s gebouwd, maar de Duitse bezetter nam het bedrijf over en dwong het tot liquidatie.
- Swaab, uiteraard niet te verwarren met Saab, was een sportautofabrikant. Althans, er is ooit één Swaab gebouwd. Die was voor het circuit, maar heeft ook op de openbare weg gereden.
- Waaijenberg heeft slechts van 1898 tot 1917 bestaan. In die tijd is een onbekend aantal auto’s van het merk verkocht.
Liever een auto uit een ander land?
Ben je op zoek naar iets praktisch, dan gaat het aanbod van Nederlandse automerken je niet verder helpen. Gelukkig zijn er nog genoeg andere landen om uit te kiezen. Kijk bijvoorbeeld eens bij:
- Amerikaanse automerken
- Chinese automerken
- Duitse automerken
- Engelse automerken
- Franse automerken
- Italiaanse automerken
- Japanse automerken
- Koreaanse automerken
- Roemeense automerken
- Russische automerken
- Spaanse automerken
- Tsjechische automerken
- Zweedse automerken
Of bekijk alle actieve automerken die je op AutoTrack kunt vinden.