Er zijn verschillende Roemeense automerken de revue gepasseerd in de afgelopen decennia. Zeker vandaag de dag zijn de Roemenen niet meer weg te denken uit het aanbod van nieuwe auto’s en occasions. De prijsvechters hebben sinds 2005 een gestaag groeiend marktaandeel. Ooit was er trouwens nog een ander (inmiddels vergeten) Roemeens automerk actief in ons land. Welk merk dat is? Lees hieronder meer over Roemeense automerken.
Lijst van verdwenen en actieve Roemeense automerken
Van alle Roemeense automerken is het grootste deel al verdwenen van het toneel. Er is nog één merk actief en te vinden op AutoTrack. Toch heeft Roemenië een interessante geschiedenis als het om auto’s gaat. Dit is de lijst van Roemeense automerken:
- ARO produceerde van 1957 tot 2006 terreinwagens. Sommige modellen zijn korte tijd in Nederland geleverd geweest, namelijk in 1975 en van 1984 tot 1990. Het merk heeft echter nooit potten weten te breken in ons land.
- Aurel Persu heeft nooit echt een eigen auto gebouwd, maar verdient toch vermelding. Persu (1890-1977) was de eerste ontwerper die de wielen van de auto in de carrosserie plaatste, zoals we dat nu in vrijwel alle huidige designs hebben. Hij geloofde in een druppelvormige auto voor perfecte aerodynamica en inspireerde met zijn ideeën vele autobouwers.
- Dacia is het enige Roemeense automerk dat goede zaken doet in ons land. Daar is de hulp van moederbedrijf Renault zeker medeverantwoordelijk voor. De budgetauto’s leveren bijzonder veel voor een zeer schappelijke prijs, en daar houden we van.
- Dimitrie Văsescu bouwde één auto, maar wel een belangrijke. Al in 1880 fabriceerde hij een rijdende stoommachine, aangedreven door steenkool. Opvallend waren ook de metalen spaakwielen met rubberen banden.
- M.R. had als merk moeten prijken op een micro-auto uit 1945 met open dak en een driewielige auto uit 1957. Beide auto’s haalden het productiestadium echter niet.
- Malaxa maakte in 1945 een auto die zes personen in (voor zijn tijd) hoge mate van comfort kon vervoeren. De productie werd gestaakt toen besloten werd deze naar de Sovjet-Unie te halen. Het gerucht gaat, dat dit gebeurde omdat een hoge Sovjet-ambtenaar een plezierige rit had gemaakt in een Malaxa.
- Marta, voluit Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, bouwde in de Roemeense stad Arad van 1909 tot 1921 auto’s. Enkele honderden exemplaren hebben de fabriek verlaten.
- Oltcit had eveneens een Franse compagnon, in dit geval Citroën. De auto’s die het merk voor eigen land produceerde, werden in exportlanden verkocht als Citroëns. In 1991 stapte Citroën uit de samenwerking en vijf jaar later viel het doek voor Oltcit.
Liever een auto uit een ander land?
Voor ‘no-nonsense’ auto’s met een zeer vriendelijk prijskaartje ben je bij de Roemenen absoluut aan het juiste adres. Zoek je iets anders, dan kun je kijken of je het hieronder vindt:
- Amerikaanse automerken
- Chinese automerken
- Duitse automerken
- Engelse automerken
- Franse automerken
- Italiaanse automerken
- Japanse automerken
- Koreaanse automerken
- Nederlandse automerken
- Russische automerken
- Spaanse automerken
- Tsjechische automerken
- Zweedse automerken
Of kijk bij alle automerken.