

















BMW X5 3.0i Executive Gearbox R Defect
2003218.711 km
BMW occasions zijn al jaren mateloos populair op AutoTrack. Dat komt doordat het Beierse merk kwalitatief goede auto’s maakt die lang meegaan. Daardoor kun je in elke prijsklasse wel een geschikte tweedehands BMW kopen. We nemen hieronder de populaire BMW occasions met je door.
BMW is op elektrisch gebied zeer actief. Als paddenstoelen schieten de elektrische BMW-modellen uit de grond. Ook tussen de BMW occasions zie je steeds meer elektrisch aangedreven modellen opduiken. Hieronder zie je enkele elektrische BMW’s die ook tweedehands te krijgen zijn.
BMW i3: Het is alweer een flinke tijd geleden dat BMW voor het eerst een volledig elektrisch model lanceerde. De i3 was door zijn, om het netjes te zeggen, smaakgevoelige uiterlijk niet direct een allemansvriend. Dat neemt echter niet weg, dat deze BMW i3 een bijzonder goed eerste elektrische product was van het Beierse merk. Hij verkocht daardoor uiteindelijk nog best aardig. Een tweedehands BMW i3 heb je dan ook zo gevonden op AutoTrack.
BMW iX3: Wat doe je als topmerk dat mee wil doen in zowel de SUV-hype als de volksverhuizing van fossiele brandstoffen naar stroom? Inderdaad: je brengt een elektrische SUV uit. Het begon bij de BMW iX3 – en daar bleef het niet bij. Hiervoor nam BMW als basis hun populaire middenmaat-SUV, de BMW X3. Het resultaat is een lekker rijdende, comfortabele auto die via het stopcontact wordt opgeladen.
BMW iX: Na de iX3 kregen de Duitsers de smaak te pakken, en breidden ze het gamma uit naar boven. Als top-SUV biedt het merk de BMW iX aan. Deze grote, luxe elektrische auto is een technisch hoogstandje dat zeer bruikbaar is voor dagelijkse afstanden – ook als die wat langer blijken te zijn.
BMW i4: In de tijd dat ieder merk de focus legt op SUV’s, maakte BMW een gedurfde keuze. Naast de iX3 en iX brachten de Beiers namelijk de BMW i4 uit. Door de elektromotor(en) te combineren met een sportief rijgedrag en dito uiterlijk, grijpt het merk weer terug naar zijn roots.
Naast deze elektrische BMW-modellen kun je tweedehands (en nieuw) nog voornamelijk BMW’s op benzine en diesel krijgen. Sommige daarvan krijgen hulp van een elektromotor, zoals de markante BMW i8 en minimaal één type in elke serie die hieronder genoemd wordt.
In principe zijn BMW-modellen vrij eenvoudig in te delen. Voor de oneven getallen geldt: hoe hoger het getal, hoe groter het model. Dit geldt bij de 1, 3, 5, en 7 Serie, maar ook bij de X1, X3, X5 en X7. De even getallen, zoals de 4 en 8 Serie, maar ook de X2, X4 en X6, kun je zien als sportievere versies van de Serie met het daaronder gelegen oneven getal. Vreemde eend in de bijt is de 2 Serie die voorheen sportiever was, maar tegenwoordig vooral meer ruimte biedt dan de 1 Serie.
Nu je weet hoe de telling ongeveer werkt, gaan we nader op de series in. Als je voor een recenter model gaat, heb je keuze uit de volgende auto’s:
Het aanbod begint (sinds 2004) bij de BMW 1 Serie. Hij is er als hatchback en was er in de eerste generatie ook als coupé en cabriolet. Later werden deze coupé en cabriolet geschaard onder de BMW 2 Serie. Die worden nu niet meer gebouwd. Wel kun je nog een BMW 2 Serie Gran Coupé kopen. Wil je echt goed kunnen scheuren? Kijk dan naar een BMW M2.
De BMW 2 Gran Tourer en Active Tourer verdienen aparte vermelding, omdat het de enige MPV’s van het Beierse merk zijn. Hierbij is de Gran Tourer, zoals de naam doet vermoeden, de grootste. DIe biedt desgewenst plaats aan zeven personen.
Vanaf de BMW 3 Serie wordt het overzichtelijker. Deze auto, die als sedan en stationwagen te krijgen is, mag zich traditioneel tot de populairste occasions van ons land rekenen. Mag het een tandje sportiever? Koop hem dan als BMW 4 Serie. Je hebt dan de keuze uit een coupé, cabriolet en Gran Coupé (een soort sportieve sedan). Echt leuk racen is het in topmodel BMW M3 of, met twee deuren minder, BMW M4.
De BMW 5 Serie is een maatje groter en mateloos populair in het luxere zakensegment. Ook deze auto is er als sedan en stationwagen. Voor de buitengewoon vlotte rijder is hij te krijgen als BMW M5.
Mag het nog groter en luxer? Dan kun je rijden (of gereden worden) in de BMW 7 Serie. Gebouwd voor landbestuurders, CEO’s en andere welgestelde personen, laat deze enorme sedan weinig te wensen over.
In het segment van de luxe, sportieve auto’s voor de langere afstanden moet de BMW 8 Serie het opnemen tegen iconen als de Porsche 911. Hij is er als coupé, cabriolet en vierdeurs Gran Coupé. De 8 Serie volgde in 2018 de BMW 6 Serie op. Ook de ultieme BMW M6 werd opgevolgd door de BMW M8.
Alles met een X in de type-aanduiding is bij BMW van oudsher vierwielaangedreven. Staat de X voor een enkel cijfer, dan is het een SUV. Dit zijn ze:
De kleinste is de relatief compacte BMW X1 met zijn sportievere broer, de BMW X2.
De (voor BMW-begrippen) middenmaat-SUV in het gamma is de BMW X3. Heb je die liever met een sportief aflopende daklijn en kun je de bagageruimte missen? Dan kies je voor de BMW X4.
Als je een voor Nederlandse begrippen forse SUV zoekt, kijk dan eens naar een BMW X5. Ook deze is er met minder ruimte in ruil voor een sportieve daklijn. Hij heet dan BMW X6.
Misschien wel te groot voor onze wegen, maar o zo luxe en weelderig is de BMW X7. Hij is echter zo pompeus en opvallend, dat je erin moet durven rijden.