
Elektrische auto kopen
Schaf een nieuwe of tweedehands EV aan
Elektrische auto kopen of niet?
Of je een elektrische auto moet kopen of niet, hangt helemaal af van je situatie. Het zijn vooral de extreme gevallen waarin een auto met verbrandingsmotor de voorkeur geniet boven eentje met een elektromotor. Bijvoorbeeld als je veel lange stukken rijdt met weinig pauzes om te laden, vaak een (zware) lading moet trekken of geen budget hebt voor een elektrische zevenzitter, kun je beter niet een elektrische auto kopen. In andere gevallen past een EV veelal beter in je dagelijkse leven dan je misschien zou denken.
Wanneer een elektrische auto kopen?
Hierboven zie je vooral wanneer je beter niet voor een EV kunt gaan. Maar wanneer moet je juist wél een elektrische auto kopen? Als je een exemplaar kunt vinden dat binnen je budget past en een toereikende actieradius heeft, zul je de voordelen van elektrisch rijden ervaren. Zo is in de volgende gevallen een elektrische auto kopen een goed idee: Je wilt besparen op de maandelijkse autokosten. Een EV kost in het verbruik veelal minder dan een auto met verbrandingsmotor. Door andere fiscale voordelen, lagere afschrijving en minder ingrijpend onderhoud dalen die kosten alleen nog maar verder. Je wilt uitstootvrij rijden. Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke gassen uit komen, en dat is een goede reden om er één te kopen.

Elektrische auto kopen: waarop letten?
Een elektrische auto kopen verschilt niet of nauwelijks van het kopen van een ‘gewone’ auto. Wel zijn er wat zaken die extra aandacht nodig hebben:
- Zeker de goedkoopste elektrische auto’s koop je niet altijd inclusief accu. Om de prijs van de elektrische auto te drukken, worden deze auto’s zonder accu’s aangeboden. Deze moet je er nog bij huren. Dat scheelt in aanschaf, maar verhoogt de maandelijkse kosten.
- Het trekgewicht van een elektrische auto is niet altijd toereikend voor een vakantie met de caravan – zeker in de lagere prijsklassen. Let hier dus goed op als je met de caravan op pad wilt.
- Het gewicht van je elektrische auto is nu nog niet van belang voor de motorrijtuigenbelasting (ook wel: wegenbelasting). Die bedraagt op EV’s namelijk tot 2025 € 0. Het plan van het kabinet is om in 2025 75 procent korting te verlenen over de wegenbelasting. Vanaf 2026 vervalt dit fiscale lokkertje volledig en betalen eigenaren van een EV het volle bedrag.
- Heb je niet (altijd) uitgebreid de tijd om te wachten tot je EV is opgeladen? Dan moet je een elektrische auto kopen met snellaadfunctie. Dit is overigens vrijwel altijd slimmer, want het kan zomaar eens voorkomen dat je toch een ongeplande laadstop moet maken.
- Onderhoud is bij een elektrische auto minder ingrijpend, omdat de motor minder onderdelen bevat die aan slijtage onderhevig zijn. Alsnog moeten bepaalde zaken, zoals vloeistoffen en remmen, regelmatig gecheckt worden.
- Als je voldoet aan de door de overheid gestelde voorwaarden, kun je subsidie krijgen als je een elektrische auto koopt. In 2023 bedraagt die subsidie € 2.950 voor nieuwe elektrische auto’s en € 2.000 voor elektrische occasions. Dit bedrag krijg je achteraf terug. Let wel: dit is zolang er subsidie beschikbaar is.
Huidig aanbod EV's
Veelgestelde vragen over een elektrische auto kopen
Of je het beste een elektrische auto kunt kopen, hangt helemaal af van je situatie. Als je je de aanschafprijs kunt veroorloven en geen bijzondere wensen hebt (zoals extreem hoog trekgewicht, zeven zitplaatsen of een bijzonder grote actieradius), is een elektrische auto kopen verstandig. In het dagelijks gebruik zul je kosten besparen en je vermindert je ecologische voetafdruk aanzienlijk.
Zoek je een nieuwe elektrische auto? Dan is de Dacia Spring de beste keus. De goedkoopste tweedehands elektrische auto die je kunt kopen, is de Renault Twizy. Weet echter wel, dat deze auto voor de snelweg ongeschikt is en vaak zonder accu wordt aangeboden – dus dat je die erbij moet huren of kopen. Kijken we naar auto’s die wel inclusief accu verkocht worden en op de snelweg kunnen, dan begint het bij de smart fortwo, Fiat 500e, Nissan LEAF en Renault Zoe.
Welke elektrische auto je het best kunt kopen, hangt van je budget en je wensen af. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld een model met veel ruimte of een hoog trekgewicht zoekt. Wat in ieder geval wel voor alle elektrische auto’s geldt, is dat ze inmiddels op het gebied van betrouwbaarheid hoog scoren. Zeker na de beginjaren van de EV zijn de problemen gladgestreken.
Als je overweegt een elektrische auto te kopen in 2023, wees er dan op tijd bij. Zolang er geld in de subsidiepot zit, krijg je een aardig bedrag terug als je een elektrische auto koopt. Voor een nieuw exemplaar is dat € 2.950, voor een occasion € 2.000. Lees wel de voorwaarden er goed op na, want niet alle EV’s komen hiervoor in aanmerking en je moet tevens als eigenaar aan wat eisen voldoen.
De EU wil dat er vanaf 2035 alleen nog elektrische auto’s nieuw te koop zijn. Nog eens vijftien jaar daarna, in 2050 dus, mogen er in de EU geen auto’s meer de weg op met een benzine- of dieselmotor – ook niet als het hybrides zijn. Althans, dat is het plan. Of dit allemaal letterlijk gaat gebeuren, is de vraag. Wel kun je ervan uitgaan, dat benzine en diesel de komende jaren duurder zullen worden als onderdeel van een ontmoedigingsbeleid. Ondertussen zullen tweedehands elektrische auto’s alleen maar goedkoper worden naarmate de techniek zich verder ontwikkelt en het aanbod ouder wordt. Voorlopig kun je echter nog probleemloos in je auto met verbrandingsmotor rijden.
De grootste nadelen van een elektrische auto zijn voor veel mensen de aanschafprijs en de beperkte actieradius in combinatie met de laadtijd. Opladen duurt langer dan tanken, dus vergen sommige ritten wat meer planning. In zeer specifieke gevallen (bijvoorbeeld voor grote gezinnen of trekkers van zware aanhangers) kan het lastig zijn om een EV te vinden die binnen het budget past. In alle andere gevallen is elektrisch rijden een verstandige keuze.
Voor een zeer kleine groep mensen is een elektrische auto kopen geen goed idee. Een gemiddelde automobilist zal echter, al dan niet inclusief gezin, prima uit de voeten kunnen met een EV. Dus als de aanschafprijs binnen je budget ligt, is elektrisch rijden zeker het overwegen waard.
De techniek is relatief nieuw en de occasions zijn nog duur, dus het is logisch dat veel kopers wat argwanend kijken naar tweedehands elektrische auto’s. Dat is jammer, want EV’s doen in principe niet of nauwelijks onder voor andere auto’s als het gaat om gebruiksgemak. Verschillende onderzoeken hebben bovendien uitgewezen, dat elektrische auto’s heel betrouwbaar zijn. Daarbij is het onderhoud – hoewel zeker nodig – veel minder intensief dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Ook is gebleken dat de accu van een EV lang meegaat – langer dan de meeste auto’s zelf. Dit alles maakt een tweedehands elektrische auto kopen des te interessanter.
Wil je een elektrische auto kopen, maar ben je bang dat hij niet lang meegaat? Nergens voor nodig. Na 500.000 kilometer hebben de meeste elektrische auto’s tachtig procent van hun accucapaciteit. Rijd je 15.000 kilometer per jaar, dan doe je hier meer dan dertig jaar over! Je krijgt dan ook lang garantie op de accu’s, vaak zo’n acht jaar of 160.000 kilometer. Ter vergelijking: benzineauto’s gaan gemiddeld 300.000 kilometer mee en dieselauto’s 400.000 kilometer.
Als je kijkt naar de dagelijkse gebruikskosten, is een elektrische auto over het algemeen goedkoper. De hogere kosten zitten hem (gemiddeld genomen) in de aanschafprijs en verzekering. Daartegenover staat echter, dat de kosten van stroomverbruik lager zijn dan van benzine- of dieselverbruik en dat het onderhoud voordeliger is. Daarnaast is de maandelijkse afschrijving lager dan bij auto’s met een verbrandingsmotor en betaal je tot 2025 geen wegenbelasting.