
Actieradius elektrische auto
Wat is de range van een EV?
Hoe ver komt een elektrische auto?
Misschien wel het meest besproken onderwerp als het gaat om de elektrische auto, is de actieradius of range. Zeker in de begindagen van de EV kon deze actieradius nog wel eens flink tegenvallen. Ook goedkopere modellen op stroom willen nog wel eens een range hebben die in de praktijk alleen voor stadsritten en korte stukken snelweg toereikend is. Naarmate de techniek vordert, zien we echter, dat er elektrische auto’s komen die steeds verder rijden en dat ‘range anxiety’ (de angst om op langere afstanden met een lege accu te staan) steeds meer tot het verleden behoort.
Wat is ‘actieradius’?
Het begrip ‘actieradius’ is niet exclusief voorbehouden aan elektrische auto’s. Ook bij auto’s met een verbrandingsmotor wordt deze term gebruikt. Actieradius is de maximale afstand die op een volle accu (of tank) kan worden afgelegd. De reden waarom de actieradius juist bij elektrisch rijden veel meer een onderwerp is, heeft te maken met het opladen van de auto. Dat duurt nu eenmaal langer dan tanken, waardoor eigenaren graag zo ver mogelijk willen komen op een volle accu. Een elektrische auto wordt daarom op zijn range of actieradius beoordeeld, terwijl bij auto’s die kunnen tanken wordt gekeken naar verbruik.

Actieradius van een elektrische auto in de praktijk

Een elektrische auto zelden deze opgegeven actieradius van de fabrikant. De reden daarvoor is simpel: in een testomgeving zijn de omstandigheden ideaal en in de praktijk is dat zelden het geval. Invloeden van buitenaf snoepen al snel kilometers van je maximale actieradius af. Dit zijn zaken die onder andere invloed hebben op de range van je elektrische auto:
- De weg: Moet je veel heuvelop, vaak optrekken of andere manoeuvres uitvoeren die kracht van de motor vragen? Dan lopen de accu’s sneller leeg.
- Het weer: Tegenwind zorgt er natuurlijk voor dat de motor extra kracht moet zetten, maar dat is niet het enige. De accu functioneert het best rond de 21 graden celsius.
- Je rijstijl: Ben je een vlotte rijder, dan sta je eerder bij de laadpaal dan een rustige chauffeur.
- Het gewicht: Als je bagageruimte vol ligt met (onnodige) spullen, sleep je meer gewicht mee en dat kost de auto extra kracht – en dus stroom. Dit geldt natuurlijk nog meer als je een aanhanger meesleept.
- Stroomvretende opties en accessoires: Voluit blazende airconditioning, muziek die de cabine vult en andere opties en accessoires verbruiken (veel) stroom, waardoor je een stuk minder ver komt.
Tips voor maximale range met een elektrische auto
Uit het verhaal hierboven kun je al enkele tips destilleren om de actieradius van je elektrische auto te maximaliseren. Maar er zijn meer mogelijkheden om het meeste uit een (volle) accu te halen. Lees onze tien tips voor maximale range met een elektrische auto:
- Verkoel of verwarm je interieur terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. Zo kost het je geen accucapaciteit en is het interieur al op een aangename temperatuur als je instapt.
- Kijk goed vooruit en rijd constant. Hoe vloeiender je rijdt, hoe langer je kunt doorrijden. Rustig optrekken, lang uitrollen en voldoende afstand houden helpen bij een vloeiende en dus zuinige rijstijl.
- Cruisecontrol is je vriend. Waar mogelijk, schakel je cruisecontrol in. Zo hoef je zelf niet meer een constante snelheid te houden – dat doet de auto voor je.
- Zet onnodige stroomverbruikers uit. Verwarming en airconditioning slurpen energie en snoepen dus flink wat kilometers van je actieradius af. Heb je het koud? Gebruik dan liever stoelverwarming. Dat bespaart flink stroom.
- Regeneratief remmen helpt. Bij het loslaten van het acceleratiepedaal kan je elektrische auto vanzelf afremmen. De energie die hierbij vrijkomt, wordt gebruikt om je accu’s op te laden en zo je actieradius te vergroten.
- Langzamer rijden brengt je sneller op je bestemming. Kleine verschillen in snelheid kunnen grote gevolgen hebben. Zo verbruik je al snel twintig procent minder stroom als je je snelheid verlaagt van 130 naar 120 kilometer per uur. Sneller rijden betekent dus eerder laden en dat kost je waarschijnlijk meer tijd dan je wint met het pedaal intrappen.
- Let op je bandenspanning. Meestal zie je op een sticker in het bestuurdersportier wat de ideale bandenspanning is voor je voor- en achterbanden. Zo niet, dan voorziet de gebruiksaanwijzing hierin. Meet deze spanning als de banden koud zijn, dus binnen enkele minuten na een koude start. Zachte banden geven meer weerstand en verhogen dus je verbruik.
- Ruim je auto regelmatig op. Een leeg bekertje of servetje zal weinig doen, maar veel onnodige rommel in je auto zorgt voor extra gewicht, dus meer verbruik – en minder actieradius.
- Plan je route. Ideale routes gaan buiten de spits om en vragen zo min mogelijk (acceleratie)kracht van de motor. Plan dus een zo efficiënt mogelijke route om tussentijds laden tot het minimum te beperken.
- Leer je auto goed kennen. Veel elektrische auto’s hebben handige snufjes en hulpjes om de range te maximaliseren. Zo kan er een speciale navigatie met efficiënte routeplanner in je auto zitten. Of wellicht heb je een airconditioning die zich alleen op het bestuurdersgedeelte kan richten, zodat hij minder hard hoeft te werken. Hoe beter je je auto kent, hoe beter je gebruik kunt maken van functies om de actieradius te vergroten.
EV's met een verschillende soort range
Veelgestelde vragen over de actieradius van een elektrische auto
Het is stuivertje wisselen in de hoogste regionen als het gaat om actieradius van elektrische auto’s. De grootste range is lange tijd het stokpaardje van Tesla geweest. Diens Long Range-modellen lieten de concurrentie lange tijd achter zich. Tegenwoordig zien we echter nieuwe namen aan de top. Zo heeft de Lucid Air Dream Edition een opgegeven actieradius van 837 kilometer, de grootste van alle elektrische auto’s. Op de tweede plaats staat de Mercedes-Benz EQS die, in de gunstigste uitvoering, 67 kilometer eerder met lege accu’s staat: 770 kilometer meet de actieradius van deze elektrische auto.
‘Klein’ is natuurlijk een ruim begrip. Toch zou je de markante Kia e-Soul een kleine elektrische auto kunnen noemen. Zijn actieradius is met 452 kilometer de grootste van alle kleintjes. Groter, maar ook zeker minder ‘smaakgevoelig’ vormgegeven, is de volgende kleine elektrische auto met de grootste actieradius: de MG ZS. Die komt met 440 kilometer bijna even ver en is ook nog aanzienlijk voordeliger in aanschaf.
Hoeveel kilometer je kunt rijden met een elektrische auto, verschilt flink per model. Bijna elke EV is in staat om meer dan 200 kilometer te halen op een volle accu. Meer dan 400 kilometer actieradius is inmiddels ook geen zeldzaamheid meer. De elektrische auto’s met de grootste actieradius kunnen zelfs ruim meer dan 800 kilometer rijden op een volle accu.
Wil je een nieuwe elektrische auto kopen met de beste prijs-actieradiusverhouding? Dan biedt de Hyundai Kona Electric 64 kWh met 96 euro per kilometer de meeste afstand voor je geld. Wil je een occasion kopen? Dan hangt het helemaal af van de staat, leeftijd en kilometerstand van het voertuig. Een vroege Tesla Model S kan dan zomaar deze Kona verslaan als het gaat om euro’s per kilometer.
Geen enkele elektrische auto in 2022 heeft een grotere actieradius dan de Lucid Air Dream Edition: een volle accu brengt je (op papier) 837 kilometer ver. Of deze indrukwekkende auto in 2022 al Nederlands asfalt zal raken, valt nog te bezien. De Mercedes-Benz EQS, met 770 kilometer de elektrische auto met de tweede grootste actieradius, kun je wel nog in 2022 rijden.
Elektrische auto’s die volgens de fabriek een actieradius van 300 kilometer of meer hebben, zijn er in groten getale. Sterker nog, de MINI Electric, Dacia Spring, Mazda MX-30 en Honda e zijn enkele van de zeer weinige voorbeelden van elektrische auto’s die de 300 kilometer niet halen. Vrijwel elke andere elektrische auto moet dit op papier wel redden. Of je de maximale actieradius in de praktijk ook haalt, hangt sterk af van je rechtervoet en de weersomstandigheden. Rustig rijden bij aangename temperaturen is het devies.
Het aantal elektrische auto’s met een range van 500 kilometer of meer groeit gestaag. We noemen ze daarom niet allemaal voor je op. Je vindt ze allemaal op onze pagina met al het aanbod van EV's met 500km range.
Steeds meer elektrische auto’s kunnen als thuisbatterij fungeren. De accu van je auto voedt dan je elektrische apparaten. Onderweg is dit bijvoorbeeld fijn als je laptop (bijna) leeg is. En thuis? Daar kun je de piekuren, wanneer stroom het duurst is, opvangen door ‘af te tappen’ uit de accu’s van je auto. Tijdens de daluren laad je je auto weer op. Auto’s die stroom terug kunnen leveren, zijn onder andere de Nissan LEAF, Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5. Ook Volkswagen (en dochtermerken Audi, Skoda, CUPRA en Porsche), Mercedes-Benz, Volvo en Polestar zijn onder andere bezig met deze technologie.
Om maar met de deur in huis te vallen: de tijd dat elektrische auto’s niet betrouwbaar waren, ligt achter ons. Dat gezegd hebbende, zijn sommige elektrische auto’s net iets betrouwbaarder dan hun concurrenten. Auto’s die over het algemeen goed scoren in betrouwbaarheidstests, zijn de Tesla Model 3, Tesla Model X, BMW i3, Nissan LEAF, Volkswagen e-Golf en Hyundai IONIQ Electric. Maar ook de Kia Soul EV, smart fortwo, Tesla Model S en Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive gooien hoge ogen.
De kosten van 100 kilometer elektrisch rijden zijn afhankelijk van de stroomprijzen. Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer. In januari 2022 kostte 1 kWh nog € 0,32, wat neerkomt op € 4,80 per 100 kilometer. Met een stroomprijs van € 0,80 per kWh zou dat neerkomen op € 12 per 100 kilometer. Hoewel dat flink duurder is, ben je nog steeds goedkoper uit dan met de gemiddelde benzineauto. Met een verbruik van 7,15 liter per 100 kilometer en een benzineprijs van € 2 per liter, betaal je € 14,30 voor benzine per 100 kilometer.
Op dit moment is er geen elektrische auto te koop met een actieradius van 1.000 kilometer. De elektrische auto die de grootste range heeft, is de Lucid Air Dream Edition. Die haalt op papier een maximale afstand van 837 kilometer. Mercedes-Benz heeft wel een auto gebouwd die 1.000 kilometer haalt. Deze VISION EQXX is echter, zoals de naam aangeeft, een toekomstvisie en nog geen productierijpe auto.
Wat het kost om de accu van je elektrische auto op te laden, is sterk afhankelijk van de manier waarop je hem oplaadt. Doe je dit thuis aan het stopcontact, dan betaal je de kosten van de stroom zoals die beschreven staan in je energiecontract. Ook de stroomprijzen aan de laadpalen en bij laadstations zijn – net als brandstofprijzen – onderhevig aan de marktprijzen. Over het algemeen zul je echter zien, dat elektrisch rijden nog steeds goedkoper is dan rijden op benzine.
Hoe kleiner de accu, hoe kleiner de range. Wil je graag weten welke EV's een kleine range hebben? Bekijk dan onze pagina waarop je al het aanbod van EV's met een range tot 200km vindt.