Hoe ver komt een elektrische auto?
Misschien wel het meest besproken onderwerp als het gaat om de elektrische auto, is de actieradius of range. Zeker in de begindagen van de EV kon deze actieradius nog wel eens flink tegenvallen. Ook goedkopere modellen op stroom willen nog wel eens een range hebben die in de praktijk alleen voor stadsritten en korte stukken snelweg toereikend is. Naarmate de techniek vordert, zien we echter, dat er elektrische auto’s komen die steeds verder rijden en dat ‘range anxiety’ (de angst om op langere afstanden met een lege accu te staan) steeds meer tot het verleden behoort.
Wat is ‘actieradius’?
Het begrip ‘actieradius’ is niet exclusief voorbehouden aan elektrische auto’s. Ook bij auto’s met een verbrandingsmotor wordt deze term gebruikt. Actieradius is de maximale afstand die op een volle accu (of tank) kan worden afgelegd. De reden waarom de actieradius juist bij elektrisch rijden veel meer een onderwerp is, heeft te maken met het opladen van de auto. Dat duurt nu eenmaal langer dan tanken, waardoor eigenaren graag zo ver mogelijk willen komen op een volle accu. Een elektrische auto wordt daarom op zijn range of actieradius beoordeeld, terwijl bij auto’s die kunnen tanken wordt gekeken naar verbruik.
Actieradius van een elektrische auto in de praktijk
Een elektrische auto zelden deze opgegeven actieradius van de fabrikant. De reden daarvoor is simpel: in een testomgeving zijn de omstandigheden ideaal en in de praktijk is dat zelden het geval. Invloeden van buitenaf snoepen al snel kilometers van je maximale actieradius af. Dit zijn zaken die onder andere invloed hebben op de range van je elektrische auto:
- De weg: Moet je veel heuvelop, vaak optrekken of andere manoeuvres uitvoeren die kracht van de motor vragen? Dan lopen de accu’s sneller leeg.
- Het weer: Tegenwind zorgt er natuurlijk voor dat de motor extra kracht moet zetten, maar dat is niet het enige. De accu functioneert het best rond de 21 graden celsius.
- Je rijstijl: Ben je een vlotte rijder, dan sta je eerder bij de laadpaal dan een rustige chauffeur.
- Het gewicht: Als je bagageruimte vol ligt met (onnodige) spullen, sleep je meer gewicht mee en dat kost de auto extra kracht – en dus stroom. Dit geldt natuurlijk nog meer als je een aanhanger meesleept.
- Stroomvretende opties en accessoires: Voluit blazende airconditioning, muziek die de cabine vult en andere opties en accessoires verbruiken (veel) stroom, waardoor je een stuk minder ver komt.
Tips voor maximale range met een elektrische auto
Uit het verhaal hierboven kun je al enkele tips destilleren om de actieradius van je elektrische auto te maximaliseren. Maar er zijn meer mogelijkheden om het meeste uit een (volle) accu te halen. Lees onze tien tips voor maximale range met een elektrische auto:
- Verkoel of verwarm je interieur terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. Zo kost het je geen accucapaciteit en is het interieur al op een aangename temperatuur als je instapt.
- Kijk goed vooruit en rijd constant. Hoe vloeiender je rijdt, hoe langer je kunt doorrijden. Rustig optrekken, lang uitrollen en voldoende afstand houden helpen bij een vloeiende en dus zuinige rijstijl.
- Cruisecontrol is je vriend. Waar mogelijk, schakel je cruisecontrol in. Zo hoef je zelf niet meer een constante snelheid te houden – dat doet de auto voor je.
- Zet onnodige stroomverbruikers uit. Verwarming en airconditioning slurpen energie en snoepen dus flink wat kilometers van je actieradius af. Heb je het koud? Gebruik dan liever stoelverwarming. Dat bespaart flink stroom.
- Regeneratief remmen helpt. Bij het loslaten van het acceleratiepedaal kan je elektrische auto vanzelf afremmen. De energie die hierbij vrijkomt, wordt gebruikt om je accu’s op te laden en zo je actieradius te vergroten.
- Langzamer rijden brengt je sneller op je bestemming. Kleine verschillen in snelheid kunnen grote gevolgen hebben. Zo verbruik je al snel twintig procent minder stroom als je je snelheid verlaagt van 130 naar 120 kilometer per uur. Sneller rijden betekent dus eerder laden en dat kost je waarschijnlijk meer tijd dan je wint met het pedaal intrappen.
- Let op je bandenspanning. Meestal zie je op een sticker in het bestuurdersportier wat de ideale bandenspanning is voor je voor- en achterbanden. Zo niet, dan voorziet de gebruiksaanwijzing hierin. Meet deze spanning als de banden koud zijn, dus binnen enkele minuten na een koude start. Zachte banden geven meer weerstand en verhogen dus je verbruik.
- Ruim je auto regelmatig op. Een leeg bekertje of servetje zal weinig doen, maar veel onnodige rommel in je auto zorgt voor extra gewicht, dus meer verbruik – en minder actieradius.
- Plan je route. Ideale routes gaan buiten de spits om en vragen zo min mogelijk (acceleratie)kracht van de motor. Plan dus een zo efficiënt mogelijke route om tussentijds laden tot het minimum te beperken.
- Leer je auto goed kennen. Veel elektrische auto’s hebben handige snufjes en hulpjes om de range te maximaliseren. Zo kan er een speciale navigatie met efficiënte routeplanner in je auto zitten. Of wellicht heb je een airconditioning die zich alleen op het bestuurdersgedeelte kan richten, zodat hij minder hard hoeft te werken. Hoe beter je je auto kent, hoe beter je gebruik kunt maken van functies om de actieradius te vergroten.