Ontdek vanaf welke prijs jij elektrisch kunt rijden

De prijs van een elektrische auto is wat veel kopers nog weerhoudt van het overstappen op zo’n EV. Voor de aanschaf van een elektrische auto ben je over het algemeen wat meer kwijt dan voor een vergelijkbare benzineauto. Toch komt, naarmate de techniek zich meer ontwikkelt en het tweedehands aanbod groeit, een elektrische auto voor steeds meer mensen binnen bereik. Tel daarbij op dat de prijs per kilometer voor het gebruik van een elektrische auto lager ligt dan voor een benzine- of dieselauto, en de voordelen stapelen zich op. Ontdek hier meer over de prijs van een elektrische auto.

Wat is de goedkoopste elektrische auto in Nederland?

De goedkoopste elektrische auto die je nieuw kunt kopen, is de Dacia Spring. Kijken we naar tweedehands elektrische auto’s, dan zien we dat auto’s als de Renault Twizy en Th!nk City het goedkoopst zijn. Weet echter wel, dat deze auto’s voor de snelweg ongeschikt zijn. Wil je een goedkope elektrische auto die je overal voor kunt inzetten, kijk dan eens naar een smart EQ fortwo, Fiat 500e, Nissan LEAF of Renault Zoe.

Huidig aanbod EV’s verschillende prijsklasses

Hoeveel wegenbelasting betaal je vanaf 2025 voor een elektrische auto?

De vrijstelling van wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting) voor elektrische auto’s liep door tot en met 2024. Sinds 1 januari 2025 krijgen eigenaren van een EV 75% korting op de wegenbelasting. Dit wordt afgebouwd naar 0% korting vanaf 2030.

Is elektrisch rijden in 2025 goedkoper dan rijden op benzine?

Met het wegvallen en de afname van verschillende financiële voordelen beginnen de kosten voor elektrisch rijden die van het rijden op benzine dichter te naderen. Als we een (theoretische) berekening doen van de kosten van een Peugeot 208 op benzine tegenover een exemplaar op elektriciteit, zien we het volgende:

Jaarlijkse kosten Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 pk (benzine) Peugeot e-208 Active 50kWh (EV)
Afschrijving €1.733 €2.533
Brandstofkosten €1.247 €496
Motorrijtuigenbelasting €456 €216
Verzekering €545 €775
Onderhoud €336 €253
Totaal per jaar €4.317 €4.273

Nemen we als voorbeeld de Hyundai Kona, dan zien we het volgende:

Jaarlijkse kosten Hyundai Kona 1.0 T-GDI 48V i-Motion (benzine) Hyundai Kona Electric 48.4 kWh Comfort (EV)
Afschrijving €2.267 €3.067
Brandstofkosten €1.247 €467
Motorrijtuigenbelasting €768 €268
Verzekering €693 €829
Onderhoud €368 €319
Totaal per jaar €5.343 €4.950

In alle gevallen is uitgegaan van iemand in Noord-Holland die van beide modellen een exemplaar uit 2023 koopt met 25.000 kilometer op de teller. De auto is in alle gevallen 3 jaar in het bezit en rijdt 10.000 kilometer per jaar.

Prijzen in 2025: goed vergelijken

Wat opvalt, is dat bij de Peugeot de hogere afschrijving en verzekering nauwelijks worden gecompenseerd door de lagere kosten voor motorrijtuigenbelasting, stroom en onderhoud. Sterker nog: wie het stroompedaal harder intrapt of meer in de koude maanden (bij kleiner bereik) rijdt, kan zomaar duurder uit zijn met de elektrische variant. Bij de Hyundai zijn die verschillen een stuk groter en is de elektrische variant fiscaal een stuk aantrekkelijker. Het loont dus om de kosten op een rijtje te zetten.