Groot gezin, ruimte-opslokkende hobby of gewoon moeite met kleine ruimtes? Dan is het slim om het onderstaande lijstje bij de hand te houden als je een auto zoekt.
Tip: Zowel SUV’s als stationwagons bieden veel ruimte. Bekijk de video onderaan deze pagina als je wilt weten wat de voor- en nadelen zijn van beide autovarianten.
Volkswagen Passat Variant
Volkswagen gooit hoge ogen met zijn Polo, up! en Golf, maar ook voor liefhebbers van grotere modellen heeft het merk de nodige auto’s in huis. Wie niet wil of kan uitwijken naar een SUV, komt dan bij de Volkswagen Passat terecht. Als Variant (stationwagen) biedt die een kathedraal van een achterbak: bijna 1.800 liter met de achterbank plat. Staat de leuning omhoog, dan past er alsnog 650 liter in. Meer dan genoeg voor de meeste ritten.
Pluspunten:
- Ook zakelijk kom je met een Passat goed voor de dag.
- De techniek is heel betrouwbaar.
- Het weggedrag is mooi comfortabel.
Minpunten:
- De Passat is behoorlijk aan de prijs voor zijn segment.
- Liever een sedan? Die heeft een wat lastig te bereiken kofferbak.
- Sommige elektronica is gevoelig voor storingen.

Mercedes-Benz E-Klasse Estate (voorheen: Combi)
Lang was de Mercedes-Benz E-Klasse in ons land dé taxi. Sterker nog: reed je ermee door een stad, dan liep je kans dat mensen je probeerden te stoppen om achterin in te stappen. En dat is niet zonder reden: je zit op de achterbank heerlijk ruim. En achter die achterbank zit, zeker bij de stationwagen, een zee aan ruimte van ruim 1.800 liter. Zo’n stationwagon heet bij Mercedes-Benz tegenwoordig Estate, maar oudere stations luisteren naar de naam Combi.
Pluspunten:
- Dit is een Mercedes-Benz zoals hij hoort te zijn: ruim, comfortabel en luxe.
- Sommige nieuwere uitvoeringen rijden deels zelf.
- Je komt zelden tot nooit (bagage)ruimte tekort.
Minpunten:
- Recente occasions zijn verre van goedkoop.
- Kijk uit voor E-Klasses die als taxi zijn gebruikt.
- De rijhulpsystemen zijn soms iets te aanwezig.

Skoda Superb Combi
Praktisch en no-nonsense, dat is het merk Skoda. En stiekem zijn deze Tsjechen net even wat ruimer dan de vergelijkbare Volkswagens die uit hetzelfde concern komen. In het geval van de Superb betekent dat, dat de Combi (stationwagen) meer opslokt dan de hierboven genoemde Passat Variant: bijna 2.000 liter bagage! Ook de achterpassagiers zullen niet klagen over de ruimte.
Pluspunten:
- Je zit op alle zittingen ruim in de Skoda Superb.
- De achterbak van de Combi is een ware balzaal.
- De techniek steekt degelijk in elkaar.
Minpunten:
- Achterin is hij ruim, maar niet de comfortabelste.
- Je moet niet rekenen op een spannende rijervaring.
- Er bestaan Superbs die als taxi zijn gebruikt – pas op daarvoor.

BMW X7
Als we het over ruimte hebben, mag deze aristocratische mastodont uit Beieren niet missen. De X7 is groot, misschien wel iets te groot voor de Nederlandse wegen. Maar voor de liefhebber van luxe is het een ware traktatie. Koopjesjagers komen van een koude kermis thuis, want budgetmodelletjes kent deze serie niet. Wel kun je er met 6 of 7 personen in zitten en tot wel 2.120 liter bagage in kwijt.
Pluspunten:
- Veel luxer wordt het niet.
- Veel ruimer wordt het ook niet.
- Ondanks zijn gewicht en afmetingen rijdt de X7 fijn.
Minpunten:
- Hij is peperduur in aanschaf en verbruik.
- Opties drijven de prijs alleen maar verder op.
- Succes met het vinden van een parkeerplek in de stad.

Toyota Highlander
In verschillende landen is de Toyota Highlander al jaren een vaste gast op de weg, maar in Nederland kennen we hem nog niet zo lang. De reden? Eerdere versies slurpten veel brandstof en waren daardoor duur in aanschaf (met dank aan de CO2-belasting). Sinds 2021 is het een zuinige hybride. Dat maakt hem een stuk zuiniger én betaalbaarder. Hij is iets kleiner dan bovengenoemde X7, maar alsnog groot. Zo kun je er met z’n zevenen in. Leg je alle achterbanken plat, dan vervoert hij ruim 1.900 liter vracht.
Pluspunten:
- Veel betrouwbaarder wordt het niet.
- Ondanks zijn formaat en gewicht is hij best zuinig.
- Het rijgedrag is dik in orde.
Minpunten:
- De flexibiliteit van het interieur kan beter.
- Bij volle kracht laat de motor van zich horen.
- Stadse parkeerplekken zijn geen feest.
SUV of stationwagon?
Team AutoTrack vertelt je binnen 1 minuut wat de voor- en nadelen van SUV’s en stationwagons zijn:
