De Nederlandse automarkt laat een gemengd beeld zien: juli was een goede maand met bijna 29.000 verkochte nieuwe auto’s, een stijging van 9 procent ten opzichte van vorig jaar. Over de eerste 7 maanden van 2025 zijn de verkoopcijfers echter iets lager dan in 2024.
Hybrides blijven favoriet bij Nederlandse autokopers
Hybride auto’s zijn nog steeds het populairst in Nederland. Meer dan de helft van alle nieuwe auto’s die in juli werden verkocht was een hybride - of het nu ging om een mild hybrid, gewone hybride of een plug-in hybride. In totaal werden er 15.019 hybride auto’s verkocht. Ook elektrische auto’s blijven het goed doen, met een marktaandeel van bijna 31 procent.
Kia domineert de verkooplijsten
Het Koreaanse merk Kia presteert momenteel uitstekend in Nederland. Maar liefst drie Kia-modellen staan in de top 5 van meest verkochte auto’s. De kleine Kia Picanto staat op nummer 1 met 1.037 verkochte exemplaren, gevolgd door de elektrische EV3 en de Niro op plek 5. In totaal verkocht Kia 3.649 auto’s in juli, goed voor een marktaandeel van 12,6 procent.
Tesla Model Y verdwijnt uit top 5
Opvallend is het verdwijnen van de Tesla Model Y uit de bestverkochte modellen. In juni stond deze elektrische auto nog op nummer 1 met 1.250 verkopen, maar in juli werden er slechts 280 exemplaren verkocht. Ook de Tesla Model 3 zakte flink terug, van 749 naar 162 verkopen.
Premium merk BMW presteert sterk
BMW laat zien dat ook duurdere merken goed kunnen presteren in Nederland. Het Duitse premiummerk eindigde op een knappe vijfde plaats in de verkoopranglijst van automerken, met 1.626 verkochte auto’s in juli.
Duidelijk is dat de Nederlandse automarkt volop in beweging blijft. Voor consumenten betekent dit een ruime keuze uit verschillende merken en aandrijflijnen, waarbij vooral hybride en elektrische modellen steeds populairder worden.