Er komt verandering aan voor mensen die een plug-inhybride overwegen. In Duitsland wordt namelijk een drastisch voorstel besproken: bestuurders van plug-inhybrides zouden verplicht hun auto moeten opladen, anders zou de wagen zichzelf kunnen beperken in vermogen.
Wat is er precies aan de hand
De Duitse auto-industrie voelt de hete adem van de Europese Unie in haar nek. Plug-inhybrides krijgen namelijk steeds meer kritiek omdat ze in de praktijk veel meer brandstof verbruiken dan op papier staat. Terwijl fabrikanten beloven dat je super zuinig kunt rijden, blijkt dat veel bestuurders hun auto gewoon als gewone benzinewagen gebruiken - zonder die stekker ooit aan te raken.
Het probleem zit hem vooral bij leaserijders. Die krijgen een tankpas van hun werkgever en voelen dus geen prikkel om elektrisch te rijden. Hierdoor stoten plug-inhybrides veel meer CO2 uit dan officieel wordt beweerd, terwijl ze wel belastingvoordelen krijgen.
Waarom wil Duitsland dit oplossen
De Europese Unie dreigt met strengere verbruikstests. Als die er komen, zouden plug-inhybrides op papier meer CO2 uitstoten. Dat betekent hogere belastingen en dus hogere prijzen voor consumenten. De Duitse auto-industrie is bang dat plug-inhybrides dan onverkoopbaar worden.
Daarom komt de Duitse autolobby VDA met een alternatief plan. Hun voorstel: verplicht mensen om hun plug-inhybride daadwerkelijk op te laden. Als je te lang niet laadt, zou de auto zichzelf kunnen beperken in vermogen. Pas na een nieuwe laadsessie krijg je weer de volledige kracht beschikbaar.
Wat betekent dit voor jou als autokoper
Als je overweegt om een plug-inhybride te kopen, is het goed om te weten dat er mogelijk veranderingen aankomen. Het Duitse voorstel is nog niet definitief, maar het laat wel zien dat de druk op plug-inhybrides toeneemt.
Voor mensen die hun plug-inhybride braaf opladen, zou er weinig veranderen. Maar als je van plan bent om vooral op benzine te rijden, kan zo’n systeem vervelend uitpakken. Stel dat je na 150 kilometer al moet laden - dan kan dat tijdens lange ritten best irritant zijn. Zeker omdat opladen met een laadvermogen van 3,7 kW zo’n 5 uur duurt.
Hoe realistisch is dit voorstel
Het blijft voorlopig bij een voorstel. Niemand weet nog precies hoe zo’n systeem technisch zou werken, of na hoeveel kilometer de auto zou ingrijpen. Als de limiet op 1.500 kilometer ligt, merk je er als gemiddelde rijder weinig van. Maar bij 150 kilometer wordt het al een stuk lastiger.
De vraag is ook of mensen zo’n verplichte laadbeurt zullen accepteren. Voor wie zijn auto toch al netjes oplaadt, verandert er niets. Maar bestuurders die hun plug-inhybride vooral als benzinewagen gebruiken, zullen minder enthousiast zijn.
Waar je op kunt letten
Als je binnenkort een plug-inhybride wilt kopen, houd dan rekening met mogelijke veranderingen in de regelgeving. Het geduld van Europa met plug-inhybrides die hun belofte niet waarmaken, raakt op. De technologie moet bewijzen dat ze de moeite waard is - mogelijk met wat dwang erbij.
Het is verstandig om jezelf eerlijk af te vragen of je daadwerkelijk regelmatig gaat laden. Als het antwoord nee is, kun je beter kiezen voor een gewone hybride of volledig elektrische auto. Die laatste krijgt immers nog steeds de meeste belastingvoordelen en past mogelijk beter bij je rijgedrag.
