Je kunt er lang op sparen en heel bewust een keuze maken, maar soms zit er toch iets aan je nieuwe auto dat je niet bevalt. Onderzoeksbureau J.D. Power vroeg het aan mensen die in 2025 een nieuwe auto kochten. Wat blijkt? Het touchscreen is vaak een bron van frustratie. Maar zelfs zoiets simpels als een bekerhouder kan tegenwoordig al voor hoofdbrekens zorgen.

Digitaal gedoe met het infotainmentsysteem

Het meest hoor je mensen klagen over het infotainmentsysteem - zeg maar het centrale touchscreen in de auto. Per 100 auto’s zijn er gemiddeld 42,6 klachten over. Vooral het verdwijnen van gewone knoppen voor bijvoorbeeld de airco is een doorn in het oog. Sommige merken gaan hier wel heel ver in. Bij bepaalde Volvo-modellen moet je zelfs het handschoenenkastje via het scherm openen.

Dure auto niet altijd beter

Je zou denken: hoe duurder de auto, hoe beter de kwaliteit. Toch blijkt uit het onderzoek dat premium auto’s juist vaker problemen hebben dan ‘gewone’ auto’s. Vooral aan de buitenkant zie je dit terug, bijvoorbeeld in de lak of bij lasnaden. Premium auto’s hebben gemiddeld 4,2 problemen meer per auto dan gewone modellen.

Stekkerhybrides hebben het zwaar

Ook opvallend: plug-inhybrides (auto’s die je aan het stopcontact kunt opladen) hebben meer kuren dan volledig elektrische auto’s. Bij plug-inhybrides telt J.D. Power 237 problemen per 100 auto’s, bij elektrische auto’s zijn dat er 212. Gewone benzineauto’s doen het met 184 problemen het beste, gevolgd door hybrides zonder stekker met 196 problemen.

Nieuwe modellen moeten nog rijpen

Wie een splinternieuw model koopt dat net op de markt is, heeft meer kans op problemen. In 2025 hebben nieuwe modellen gemiddeld 203 problemen per 100 auto’s - het hoogste aantal sinds 2020. Er is wel een lichtpuntje: deze auto’s hoeven minder vaak voor reparatie naar de garage.

Welk merk doet het goed?

Lexus komt als beste uit de test met 166 problemen per 100 auto’s. Dat klinkt misschien veel, maar het gemiddelde ligt op 192. Nissan volgt op de voet met 169 problemen. Ook Hyundai (173) en Kia (181) doen het prima. De Duitse merken vallen wat tegen, met uitzondering van Porsche (188). Hekkensluiter is Audi met 269 problemen per 100 auto’s.

De beste auto uit het onderzoek is de Porsche 911. Maar let op: het onderzoek kijkt alleen naar de eerste 90 dagen na aankoop. Over de betrouwbaarheid op lange termijn zegt dit dus niet zoveel.