Je denkt bij elektrische auto’s meteen aan nul uitlaatgassen. Maar er is nog een belangrijke reden waarom ze het milieu minder belasten: ze produceren veel minder schadelijk remstof. Goed nieuws voor iedereen die gezonde lucht belangrijk vindt.

Remstof blijkt verrassend schadelijk

Als je remt, komen er minuscule deeltjes vrij van je remblokken en -schijven. Dit remstof is niet alleen slecht voor het milieu, maar belandt uiteindelijk ook in onze longen. Recent onderzoek toont zelfs aan dat dit soort stof nog schadelijker kan zijn dan de uitlaatgassen van moderne dieselauto’s met roetfilters. Behoorlijk schrikken, toch?

Hoe elektrische auto’s dit probleem oplossen

Het goede nieuws is dat elektrische auto’s veel minder remstof produceren. Dit komt door een slimme techniek: regeneratief remmen. Hierbij remt de elektromotor de auto af en wordt er meteen energie teruggewonnen voor de accu. Er zijn zelfs elektrische auto’s die je helemaal kunt laten stoppen door alleen het ‘gaspedaal’ los te laten - dit heet one-pedal driving.

De cijfers zijn indrukwekkend

Recent Europees onderzoek laat zien hoe groot het verschil is. Elektrische auto’s produceren tot wel 83 procent minder remstof dan benzine- of dieselauto’s. Ook plug-inhybrides doen het goed met 66 procent minder uitstoot. Gewone hybrides zitten tussen de 10 en 48 procent.

Maar hoe zit het met de banden?

Het klopt dat elektrische auto’s door hun hogere gewicht wel wat sneller hun banden verslijten. Ook dat zorgt voor fijnstof. Maar als je het totaalplaatje bekijkt, wegen de voordelen van minder remstof ruimschoots op tegen dit nadeel.

Wat betekent dit voor jou?

Rij je in een elektrische auto of overweeg je er een? Dan is het goed om te weten dat je niet alleen door het ontbreken van uitlaatgassen bijdraagt aan een schonere lucht. Door slim gebruik te maken van regeneratief remmen of one-pedal driving help je ook nog eens mee aan het verminderen van schadelijk remstof. En mooi extraatje: je remmen gaan er ook nog eens langer mee.