De nieuwste verkoopcijfers van de Europese automarkt laten een gemengd beeld zien. Waar sommige automerken flink groeien, hebben andere het juist moeilijk. Met name het historische Italiaanse merk Lancia heeft het zwaar, maar ook Tesla ziet zijn verkopen flink dalen.

Europese markt groeit licht

In mei 2025 werden er in Europa (zonder het Verenigd Koninkrijk) 926.582 nieuwe auto’s verkocht. Dat is 1,6 procent meer dan in mei vorig jaar. Over de eerste vijf maanden van 2025 zien we een kleine daling van 0,6 procent.

Hybride auto’s blijven populair

Kijken we naar het type aandrijving, dan zijn hybride auto’s momenteel het populairst. Van januari tot en met mei 2025 kozen veel mensen voor een hybride auto: deze maken nu 35,1 procent van alle verkopen uit. Op de tweede plaats staan benzineauto’s met 28,6 procent. Elektrische auto’s zijn goed voor 15,4 procent van alle verkopen.

Wisselend succes voor automerken

Sommige merken doen het opvallend goed. Zo groeide Cupra met bijna 48 procent naar 108.594 verkochte auto’s. Ook het exclusieve sportwagenmerk Alpine zag zijn verkopen meer dan verdubbelen, al gaat het hier om kleinere aantallen.

Aan de andere kant heeft Lancia het moeilijk met de nieuwe Ypsilon. Ze verkochten er slechts 5.620, terwijl het oude model vorig jaar nog goed was voor ruim 20.000 verkopen. Ook Tesla heeft het niet makkelijk: hun verkopen daalden van bijna 92.000 naar ongeveer 50.000 auto’s.

Wat betekent dit voor jou als autokoper?

Deze cijfers laten zien dat er veel beweging is in de automarkt. Als je nu een auto zoekt, heb je meer keuze dan ooit. Vooral in hybride en elektrische modellen is het aanbod groot. Het kan slim zijn om ook te kijken naar merken die het nu wat moeilijker hebben - daar zijn mogelijk interessante aanbiedingen te vinden.