Eerst waren er de traditionele knoppen in auto’s. Toen kwamen er touchscreens. En als het aan Volkswagen ligt, kun je in de toekomst misschien wel functies bedienen door ernaar te kijken. Het automerk heeft namelijk een patent aangevraagd voor een bijzonder bedieningssysteem. Maar is dit echt een verbetering?
Hoe zou dit systeem werken?
Het idee is best verrassend: je kijkt bijvoorbeeld naar de ruitenwissers als je die wilt aanzetten. Een sensor registreert waar je naar kijkt. Vervolgens druk je op een bevestigingsknop op het stuur om de functie in te schakelen. Op dezelfde manier zou je dan ook het volume van de radio kunnen regelen of de airco kunnen bedienen.
Een oplossing die een probleem creëert
Volkswagen zegt dat ze met deze technologie het grote aantal knoppen en ingewikkelde touchscreenmenu’s willen verminderen. Dat klinkt misschien logisch, maar er zit een flinke adder onder het gras: je moet steeds je ogen van de weg halen om iets te bedienen. En dat is nou net wat je niet wilt tijdens het rijden.
Van touchknoppen terug naar fysieke knoppen
Het timing van dit patent is opvallend. Volkswagen heeft namelijk net toegegeven dat hun eerdere experiment met touchknoppen niet zo succesvol was. Ze gaan zelfs terug naar gewone, fysieke knoppen voor de belangrijkste functies. Dat is eigenlijk precies wat veel automobilisten graag willen: knoppen die je kunt voelen zonder dat je hoeft te kijken.
Wordt dit echt de toekomst?
Gelukkig betekent een patent niet automatisch dat een idee ook echt in productie gaat. Autofabrikanten vragen vaker patenten aan voor ideeën die uiteindelijk nooit werkelijkheid worden. Het zou zomaar kunnen dat ook dit systeem nooit verder komt dan de tekentafel. En gezien de reacties op eerdere experimenten met autobesturing, is dat misschien maar goed ook.