Een uitgebreid Amerikaanse onderzoek naar batterijslijtage van elektrische auto’s levert opvallende resultaten op. Het goede nieuws voorop: moderne EV-batterijen gaan veel langer mee dan vaak wordt gedacht. Het verrassende nieuws: er zijn flinke verschillen tussen merken, en niet altijd zoals je zou verwachten.

Wat heeft het onderzoek onderzocht

Het bedrijf Recurrent heeft gekeken naar tienduizenden elektrische auto’s die 3 jaar oud zijn. Ze hebben gemeten hoeveel rijbereik deze auto’s nog hebben ten opzichte van toen ze nieuw waren. Dit geeft een realistisch beeld van hoe batterijen in de praktijk verslijten.

Duitse merken vallen tegen

Volkswagen, BMW en Jaguar verliezen na 3 jaar het meeste bereik van alle onderzochte merken. Het gaat niet om dramatische verliezen - ze behouden nog steeds ruim 90 procent van hun oorspronkelijke bereik - maar binnen de huidige EV-markt presteren ze minder goed dan de concurrentie.

Dit komt mogelijk doordat het onderzoek ook oudere modellen meeneemt, zoals de inmiddels gestopte BMW i3 en de eerste elektrische versies van de Golf. Deze auto’s werkten nog met oudere batterijtechnologie die sneller slijt dan moderne systemen.

Deze merken presteren juist heel goed

Hyundai en Mercedes komen als grote winnaars uit de test. Hun elektrische auto’s behouden vrijwel hun volledige oorspronkelijke rijbereik na 3 jaar gebruik. Ook Mini, Ford, Nissan en Audi scoren bovengemiddeld goed. Tesla zit in het midden van het pack met een bereikbehoud van ruim 96 procent.

Waarom deze verschillen bestaan

Software speelt een cruciale rol in hoe goed een batterij zijn capaciteit behoudt. Veel fabrikanten bouwen bewust extra capaciteit in hun batterijpakketten en geven deze geleidelijk vrij via software-updates wanneer de batterij ouder wordt. Dit compenseert de natuurlijke slijtage.

Ook de koeling van de batterij, de manier waarop de auto wordt opgeladen en het type batterijcellen maken verschil. Modernere elektrische auto’s presteren daarom veel stabieler dan de eerste generaties.

Wat betekent dit voor jou als autokoper?

Het belangrijkste nieuws is geruststellend: de angst voor snel verslechterende batterijen blijkt ongegrond. Moderne elektrische auto’s behouden jarenlang hun rijbereik, vaak zelfs beter dan de officiële fabriekswaarden suggereren.

Als je overweegt om een elektrische auto te kopen, kun je er dus van uitgaan dat de batterij veel langer meegaat dan vaak wordt beweerd. De verschillen tussen merken zijn er wel, maar zelfs de ‘slechtste’ presteerders in dit onderzoek behouden nog steeds het overgrote deel van hun capaciteit.

Voor tweedehands EV-kopers is dit ook hoopgevend nieuws: een 3 jaar oude elektrische auto heeft waarschijnlijk nog vrijwel zijn volledige rijbereik, ongeacht het merk