Waarom deze drastische stap?
De kern van het probleem zit in te hoge productiekosten per auto, tegenvallende verkopen van elektrische modellen en geopolitieke spanningen (rotzooi in de wereld). Om het tij te keren heeft Volvo zijn voormalige CEO Jim Rowan vervangen door Håkan Samuelsson. Deze oude bekende was eerder al CEO bij Volvo en moet een megabezuiniging van € 1,6 miljard in goede banen leiden.
Grote impact op kantoorpersoneel
Het mes gaat er flink in, vooral op het hoofdkantoor in Göteborg. In totaal verdwijnen er 3.000 banen, ongeveer 15% van het kantoorpersoneel. Volgens Samuelsson wordt vrijwel geen enkele afdeling gespaard, behalve de productie waar daadwerkelijk auto’s gebouwd worden. Deze sanering kost Volvo eenmalig 1,5 miljard Zweedse kronen, maar moet op termijn juist flink wat kosten besparen.
Trump-effect en elektrische uitdagingen
De dreiging van Amerikaanse importheffingen die president Trump veroorzaakt, zorgt voor extra hoofdbrekens. Volvo’s zet om de productie van de EX30 van China deels naar België te verplaatsen, zou wel eens zinloos kunnen blijken voor de Amerikaanse markt als ook Europa door de plannen wordt geraakt. Ook andere betaalbare modellen dreigen in de US onverkoopbaar te worden door hogere tarieven.
Bijgestelde elektrische ambities
Volvo past zijn elektrificatiestrategie aan omdat de vraag naar elektrische modellen achterblijft bij de verwachtingen. Het merk houdt langer vast aan plug-inhybrides dan gepland. Zo kreeg de Volvo S90 een grote update en komt er een nieuwe XC70 - beide gericht op de Amerikaanse markt.
De aandelenkoers van Volvo steeg na de aankondiging met 3,6 procent, maar staat dit jaar nog altijd 24 procent in de min. Volvo zelf is voorzichtig met voorspellingen voor de rest van het jaar, gezien alle onzekerheden van het moment.