Vind je al die veiligheidssystemen in moderne auto’s maar overdreven? Of denk je weleens met heimwee terug aan de eenvoudige auto’s van vroeger? Een confronterende crashtest tussen een oude en nieuwe Volkswagen Golf laat zien waarom die extra veiligheidsvoorzieningen écht geen overbodige luxe zijn.
Wat brengt 35 jaar vooruitgang in veiligheid?
Onderzoekers voerden een botstest uit met een Golf uit de jaren 80 en de nieuwste Golf. Het verschil is schokkend: waar de oude Golf volledig in elkaar wordt gedrukt, blijft het interieur van de moderne Golf vrijwel onbeschadigd. En dat is niet het enige verschil.
Moderne Golf beschermt inzittenden veel beter
De botstest gebeurde met een snelheid van 64 kilometer per uur. In de oude Golf zouden de inzittenden een frontale botsing waarschijnlijk niet hebben overleefd. Het stuur werd diep de cabine in gedrukt en het hele inzittendencompartiment werd verwrongen.
De nieuwe Golf daarentegen beschermt zijn passagiers uitstekend. Dankzij airbags, slimme veiligheidsgordels en een steviger gebouwde carrosserie komen de inzittenden er met hooguit lichte verwondingen vanaf.
Niet alleen botsveiligheid is verbeterd
Ook bij het remmen en uitwijken presteert de moderne Golf veel beter. De remweg is maar liefst 30 procent korter, dankzij betere remmen en slimme systemen als ABS. En bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre blijft de nieuwe Golf veel stabieler op de weg. Dat komt door het elektronische stabiliteitssysteem (ESP) en een moderner onderstel.
Al die veiligheidsvoorzieningen maken een auto wel zwaarder - de nieuwe Golf weegt zo’n 400 kilo meer dan zijn voorganger uit de jaren 80. Maar als je de beelden van de crashtest ziet, weet je meteen waarom dat extra gewicht de moeite waard is. Het kan letterlijk het verschil maken tussen leven en dood.