Het is een open deur, maar met het Nationaal Automobilisten Onderzoek 2022 trappen we hem graag nog eens in: Nederlanders kunnen goed rijden – naar eigen zeggen, uiteraard. Maar dat is zeker niet de enige bevinding. Wie deelt zijn auto (en wie niet), wat voelen we voor elektrisch rijden en mag het sneller of moet het langzamer op de snelweg? Dat en meer onderzocht onderzoeksbureau Panel Inzicht in opdracht van Gaspedaal.nl en AutoTrack. Lees hieronder de uitkomsten van dit Nationaal Automobilisten Onderzoek, een onderzoek onder ruim 1200 mensen in het bezit van een geldig autorijbewijs.

Liever de auto dan het vliegtuig

Over de drukte op de weg in de eigen gemeente is 74% van de respondenten neutraal tot positief. Ondertussen worden we gevoed door horrorbeelden van lange rijen op het vliegveld. Het gevolg: twee derde van de vakantiegangers mijdt dit jaar de luchthaven en pakt liever de auto om op vakantie te gaan. Dit blijkt uit een aantal aanvullende stellingen op de websites van AutoTrack en Gaspedaal.nl waar ten minste 2000 respondenten op hebben gereageerd.

Zo efficiënt mogelijk reizen

Hoe zo’n reis verloopt? Ook daar hebben de ondervraagden op geantwoord. Om te zorgen dat we ook in de auto niet massaal in de rij staan op een gevreesde Zwarte Zaterdag, vertrekt een groot deel op een vrijdag (21%) of zondag (26%). En als we dan toch kunnen doorrijden, doen we dat ook: slechts 59% neemt om de twee uur de voorgeschreven rustpauze.

Zelf kunnen we prima rijden…

Waarom ook pauze nemen? We kunnen hartstikke goed rijden! Gemiddeld geven we onze rijkwaliteiten een 7,7. Slechts 5% vindt zichzelf onvoldoende bekwaam en 5% geeft zichzelf net aan een voldoende. Bijna 64% waant zich een echte coureur met een 8 of hoger. 3% mag zich met Verstappen meten, want die geeft zichzelf een 10. Aan de andere kant: we zouden niet graag opnieuw rijexamen doen. 35% heeft er weinig tot geen vertrouwen in dat het theorie-examen nog zou lukken en 22% heeft dat gevoel bij het praktijkexamen.

En nog netjes ook

Toch is het vreemd dat we denken te zakken tijdens het praktijkexamen, want naast het feit dat we onszelf goede bestuurders vinden, volgen we netjes de regels. Zo houdt 90% zich meestal of altijd aan de maximumsnelheid, ondanks dat we het niet altijd met die regel eens zijn. 40% vindt namelijk dat het allemaal (een stuk) sneller mag op de snelweg, terwijl 57% de maximumsnelheid in orde vindt. Binnen de bebouwde kom zijn we meer eensgezind: 82% vindt de maximumsnelheid daar goed.

…maar een ander?

Ondertussen hebben we geen moeite om de fouten van anderen in het verkeer te zien. Grootste ergernissen zijn de usual suspects: bumperkleven op één (63%), gevolgd door telefoongebruik tijdens het rijden (60%), agressie op de weg (57%) en onnodig links rijden (52%). Snelheidsduivels (46%) wekken vaker irritatie op dan slome slakken (41%). Rechts inhalen haalt bij 37% het bloed onder de nagels vandaan. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel op de weg, want 3% weet zich zonder ergernissen door het verkeer te bewegen.

Agressie in het verkeer is toegenomen

Over agressie in het verkeer gesproken: bijna twee derde van de respondenten vindt dat die in het afgelopen jaar is toegenomen. Volgens 30% is die zelfs flink toegenomen, terwijl 36% de medeweggebruikers slechts een beetje agressiever vindt. Een kleine 2% is een tegenovergestelde mening toebedeeld. Die vindt de agressie een beetje tot flink minder geworden.

Eerlijk zullen we alles (niet) delen

95% van de respondenten heeft ten minste één auto. Een kwart heeft er zelfs twee voor de deur en 6% drie of meer. Genoeg auto’s om te delen (car sharing), zou je denken. Nou, daar denkt 74% anders over. Die wil geen andere, onbekende bestuurder in zijn of haar kostbare bezit. 11% ziet echter wel wat in het delen van de auto en 7% is al volop aan het delen.

We kunnen gewoon niet zonder…

Tegenstanders van het delen willen vooral hun auto altijd beschikbaar hebben (78%). Autodelen wordt daarnaast door 31% gezien als een inbreuk op de privacy. Ook zijn respondenten bang dat de auto beschadigd (45%), bevuild (23%) of zelfs gestolen (11%) wordt. En dat moeten we niet hebben, want 21% zou niet zonder de auto kunnen en 35% denkt niet zonder te kunnen.

…terwijl het de kosten drukt

Delen zit er dus voor de meesten niet in, ondanks dat het de kosten van het autorijden, die volgens 77% te hoog zijn, kan drukken. Waar zitten die hoge kosten in? 95% noemt de brandstofprijzen, 63% hekelt de wegenbelasting, 41% vindt het onderhoud te duur en 39% wil minder kwijt zijn aan de autoverzekering. De afschrijving van een auto is volgens 23% te hoog.

Over kosten gesproken

De grootste kostenpost – de aanschaf – kan met de huidige prijzen ook flink tegenvallen, maar gelukkig valt daarover nog te onderhandelen. Dat doen we echter niet met plezier: 38% van de ondervraagden vindt dit vervelend, waarmee het de grootste ergernis in het aankoopproces is. Het zelf testen en beoordelen van de auto is ook geen pretje volgens 21%. Kwalitatief slechte auto-advertenties (15%) maken de top drie af.

Elektrisch rijden: meningen sterk verdeeld

Een minderheid van nog geen 20% overweegt dit jaar een elektrische auto aan te schaffen. Hoewel 95% de brandstofprijzen de pan uit vindt rijzen, ziet maar 54% van deze groep dit als een reden om een elektrische auto te overwegen. De grootste reden is het positieve effect op het milieu (56%). De fiscale voordelen zijn voor 31% interessant, terwijl het goedkopere onderhoud 28% richting elektrisch rijden lonkt.

Wat zeggen de tegenstanders?

De grootste groep neemt de elektrische auto echter (nog) niet in overweging. Niet de actieradius (29%), maar de hoge aanschafprijs (60%) staat met stip op één. Meer oplaadpunten zouden voor 26% de keuze al iets aantrekkelijker maken.

En wat vind jij: elektrisch of niet?

Wat wordt jouw volgende auto? Ga je elektrisch rijden of kies je voor benzine, diesel of lpg? Of ga je voor een hybride auto voor het beste van beide kampen? Wat je ook kiest, je vindt je perfecte volgende auto gemakkelijk dankzij onze unieke zoekfilters en ons kwalitatief sterke aanbod. Vind jouw volgende auto nu tussen de occasions van AutoTrack!

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door: Panel Inzicht. Dit onderzoeksbureau voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen, zoals ISO 20252 en die van nationale en internationale brancheorganisaties MOA en ESOMAR. Het onderzoeksbureau heeft een online gestratificeerde steekproef toegepast onder mannen en vrouwen van 18+ in Nederland en in het bezit van een rijbewijs. N=1200.