Renault heeft een flink verlies geleden in de eerste helft van 2025, ondanks het succes van nieuwe modellen zoals de elektrische Renault 4 en 5. Het Franse merk zag € 11,5 miljard verdampen, maar dat verlies komt niet door tegenvallende autoverkopen. De oorzaak ligt bij samenwerkingspartner Nissan.
Hoe zit dit precies?
Het grote verlies is ontstaan doordat Renault een deel van zijn aandelen in Nissan minder waard ziet worden. Renault bezit ruim een derde van de aandelen van het Japanse merk. Door problemen bij Nissan is de waarde van die aandelen flink gedaald. Hierdoor moet Renault € 12 miljard afschrijven op zijn investering.
Waarom gaat het niet goed met Nissan?
Nissan heeft het momenteel niet makkelijk. Het merk voert een grote reorganisatie door waarbij 20.000 banen verdwijnen en verschillende fabrieken sluiten. Daarnaast zijn Nissans in Amerika een stuk duurder geworden door importtarieven van 25 procent. Dit zorgt ervoor dat er minder auto’s worden verkocht.
Gaat het dan helemaal niet goed met Renault?
Als we even niet naar het verlies op de Nissan-aandelen kijken, draait Renault zelf eigenlijk best aardig. Het merk maakte in de eerste helft van 2025 een winst van € 461 miljoen. Dat is wel minder dan vorig jaar, toen er € 1,5 miljard winst werd geboekt. De omzet steeg licht naar € 27,6 miljard, vooral dankzij de verkoop van populaire nieuwe modellen.
Wat betekent dit voor autobezitters en -kopers?
Voor mensen die een Renault rijden of overwegen er een te kopen, is er geen reden tot zorg. Het merk blijft gewoon nieuwe auto’s ontwikkelen en verkopen. De financiële zorgen komen vooral door de samenwerking met Nissan en hebben geen direct effect op de dienstverlening of het aanbod van Renault in Nederland.