Tanken over de grens blijft voordeliger dan in Nederland, maar er zit een bijzondere valkuil aan. In Duitsland veranderen de brandstofprijzen namelijk tot wel 20 keer per dag. Het verschil tussen het duurste en goedkoopste moment kan oplopen tot 10 à 12 cent per liter. Bij een volle tank scheelt dat al snel € 5,00.
Waarom schommelen de prijzen zo heftig in Duitsland
Duitse tankstations hanteren een heel ander systeem dan wij gewend zijn. Waar Nederlandse pomphouders hun prijzen meestal maar één keer per dag aanpassen, meestal 's ochtends, daar veranderen Duitse stations hun tarieven voortdurend. Dit heeft vooral te maken met concurrentie en vraag op verschillende momenten van de dag.
Het patroon is vrij voorspelbaar geworden. Voor 7 uur 's ochtends betaal je altijd het meest. Dan zijn de prijzen op hun hoogst, zowel voor benzine als diesel. Dit komt omdat veel mensen dan op weg gaan naar werk en er weinig keuze hebben.
Het gouden moment voor goedkoop tanken
Volgens de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van onze ANWB, tank je het voordeligst tussen 18.00 en 22.00 uur. Dit heeft een simpele reden: 's avonds kopen mensen meer spullen in de tankstationwinkels. Die bijverkoop is goed voor ongeveer de helft van de winst van een tankstation. Daarom kunnen ze dan de brandstofprijs wat verlagen.
Als je regelmatig over de grens gaat tanken, kun je dus het beste even wachten tot na de avondspits. Dan heb je bovendien de drukte achter de rug en bespaar je tegelijk nog eens een flinke euro.
Mogelijk een einde aan de prijsschommelingen
In de Duitse deelstaat Baden-Württemberg zijn ze de constante prijswisselingen een beetje zat. Ze hebben een voorstel gedaan om tankstations nog maar één keer per dag toe te staan hun prijs te verhogen. Verlagen mag nog wel de hele dag door. Oostenrijk heeft al een soortgelijke regel.
De ADAC is echter niet enthousiast over dit plan. Ze vrezen dat de gemiddelde dagprijs juist omhoog gaat als stations maar één keer per dag mogen verhogen. Dan kiezen ze mogelijk voor een hogere startprijs om zeker te zijn van hun marge.
Nederlandse situatie blijft stabiel
Bij ons thuis verandert er veel minder. Nederlandse brandstofprijzen worden meestal één keer per dag vastgesteld door de grote oliemaatschappijen zoals Shell, BP en Esso. De meeste stations volgen deze adviesprijzen, al hebben onafhankelijke pomphouders wel de vrijheid om eigen prijzen te bepalen.
Het resultaat is dat je in Nederland op elk moment van de dag ongeveer hetzelfde betaalt. Dat maakt het plannen van je tankbeurt een stuk eenvoudiger, al blijft Duitsland dus voorlopig de goedkopere optie voor wie slim plant.
