Het Amerikaanse bedrijf 24M werkt aan een revolutionaire nieuwe batterij voor elektrische auto’s. Deze zogeheten ETOP-batterij belooft maar liefst 50 procent meer actieradius zonder dat de accu groter of zwaarder wordt. Dat is goed nieuws voor iedereen die geïnteresseerd is in elektrisch rijden.

Waarom is deze ontwikkeling zo interessant?

Een van de grootste uitdagingen bij elektrische auto’s is het gewicht en de ruimte die de accu’s innemen. Met deze nieuwe techniek hebben ingenieurs een slimme oplossing bedacht. In plaats van losse batterijcellen te maken die later worden samengevoegd, gebruikt 24M een compleet nieuwe methode. Ze verpakken de elektrische componenten direct in een dunne kunststof laag die meteen in het accupakket kan.

Eenvoudiger en voordeliger

Het mooie van deze nieuwe aanpak is dat er veel minder materiaal nodig is. Bij de huidige accu’s wordt veel metaal en kunststof gebruikt als bescherming en steun. Deze materialen zijn bij de ETOP-batterij grotendeels overbodig. Dat maakt de accu’s niet alleen lichter, maar ook goedkoper om te produceren.

Wat betekent dit voor de toekomst?

De eerste tests met deze nieuwe batterijen starten dit najaar bij een grote autofabrikant. Als alles volgens plan verloopt, kunnen we rond 2028 de eerste auto’s met deze verbeterde accu’s verwachten. De techniek is ook interessant voor vliegtuigen, waar deze batterijen mogelijk zelfs eerder gebruikt gaan worden.

Het is een veelbelovende ontwikkeling die elektrisch rijden toegankelijker en praktischer kan maken. Met een grotere actieradius en mogelijk lagere kosten worden elektrische auto’s voor steeds meer mensen een interessante optie.