Het Duitse TÜV heeft weer zijn jaarlijkse keuringsrapport uitgebracht, gebaseerd op 9.5 miljoen keuringen. En als je een Tesla Model Y hebt of overweegt, is het nieuws niet geweldig: deze auto komt als hekkensluiter uit de bus.

Wat betekenen deze cijfers precies

Bij de Duitse keuring, vergelijkbaar met onze Nederlandse apk, zakte maar liefst 17.3 procent van de Tesla Model Y’s tussen de 2 en 3 jaar oud. Dat is bijna 1 op de 6 auto’s. Ter vergelijking: bij een Mini Cooper SE is dat slechts 3.5 procent. De Tesla Model 3 doet het ook niet geweldig met 13.1 procent defecten, wat neerkomt op ongeveer 1 op de 8 auto’s. De problemen zitten vooral in de wielophanging, remmen en verlichting.

Elektrische auto’s kunnen wel betrouwbaar zijn

Het goede nieuws is dat elektrische auto’s helemaal niet per definitie onbetrouwbaar zijn. De Fiat 500e wint zelfs in de categorie stadsauto’s. Het lijkt er meer op dat het specifiek om Tesla gaat, niet om elektrische aandrijving an sich.

Deze merken doen het juist goed

Als je op zoek bent naar een betrouwbare auto, zijn dit de winnaars per categorie bij auto’s van 2 tot 3 jaar oud: de Mazda 2 scoort het allerbest met slechts 2.9 procent defecten. In de compacte middenklasse wint de BMW 1-serie, bij de middenklasse de Mercedes C-klasse, en bij SUV’s de Volkswagen T-Roc.

Meer auto’s zakken door de keuring

Over het algemeen zakt een groter deel van de auto’s voor de keuring dan vorig jaar. Van alle gekeurde auto’s heeft nu 21.5 procent een serieus of gevaarlijk defect, dat is bijna 1 procent meer dan in 2024.

Wat betekent dit voor jou

Als je een Tesla Model Y overweegt, is het goed om te weten dat de kans op problemen hoger ligt dan bij andere merken. Dat betekent niet dat elke Tesla kapot gaat, maar wel dat je rekening moet houden met mogelijk meer reparaties in de eerste jaren. Bij andere elektrische auto’s hoef je daar veel minder bang voor te zijn.