Wil je de wind door je haren voelen én elektrisch rijden? Jammer genoeg kun je dan op dit moment kiezen uit slechts drie modellen: de Mini Cooper Cabrio, de MG Cyberster en de Maserati GranCabrio Folgore. En die laatste kost meer dan € 200.000. Best weinig keuze dus voor liefhebbers van open rijden. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Technisch lastig en duur om te maken

Een elektrische cabrio bouwen is behoorlijk ingewikkeld, en dat heeft alles te maken met de constructie. Bij een gewone auto zorgt het vaste dak voor een groot deel van de stevigheid van de auto. Als je dat dak weghaalt, moet je allerlei extra verstevigingen aanbrengen. Dat maakt de auto niet alleen zwaarder, maar ook duurder om te maken.

Extra uitdagingen bij een elektrische auto

Bij een elektrische auto is dat extra lastig. De batterijen zitten meestal als een platte ‘plank’ onder de vloer van de auto. Dat werkt prima bij hogere auto’s zoals SUV’s, maar bij een lage cabrio wordt dat lastiger. Bovendien hebben die extra verstevigingen invloed op hoever je kunt rijden met een volle batterij. En juist die actieradius is voor veel mensen een belangrijk punt bij een elektrische auto.

Wat zijn de alternatieven?

Wil je toch graag elektrisch én open rijden? Dan kun je kijken naar een elektrische auto met een groot panoramisch schuifdak, zoals de Kia EV6 of de Hyundai Ioniq 6. Je kunt ook kiezen voor een plug-inhybride cabrio, zoals de McLaren Artura Spider of de Bentley Continental GTC. Die rijden deels elektrisch en je kunt wel open rijden. Maar eerlijk is eerlijk: die zijn voor de meeste mensen onbetaalbaar.

Komt er verbetering?

Het goede nieuws is dat merken als Porsche, Tesla en Polestar wel werken aan elektrische cabrio’s. Maar het zal nog even duren voor die in de showroom staan. En ook deze modellen zullen waarschijnlijk niet goedkoop worden. Het lijkt er dus op dat we nog even geduld moeten hebben voordat elektrisch open rijden voor iedereen bereikbaar wordt.