De Tweede Kamer heeft nieuwe plannen goedgekeurd voor de bijtelling van elektrische auto’s. Het goede nieuws: de bijtelling van elektrische auto’s gaat minder hard omhoog dan gepland. Het minder goede nieuws: om dit te betalen wordt de youngtimer-regeling drastisch aangepast. Dit betekent dat je straks veel oudere auto’s nodig hebt om van de voordelige bijtelling te profiteren.

Wat verandert er precies bij elektrische auto’s?

Oorspronkelijk zou de bijtelling voor elektrische auto’s begin 2026 in één keer omhooggaan van 17 procent naar 22 procent. Dat vond de politiek te drastisch, vooral omdat bedrijven nog steeds worden aangemoedigd om hun wagenpark te vergroenen.

De nieuwe planning ziet er zo uit: in 2026 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s naar 18 procent, in 2027 naar 20 procent en pas in 2028 naar de volledige 22 procent. Het grensbedrag van 30.000 euro blijft gewoon bestaan. Dit geeft leaserijders en bedrijven meer tijd om te wennen aan de verandering.

De youngtimer-regeling wordt drastisch aangepast

Om deze versoepeling te bekostigen, wordt er fors gesneden in de youngtimer-regeling. Nu kun je nog profiteren van een lagere bijtelling als je auto 15 jaar of ouder is. Je betaalt dan 35 procent over de dagwaarde in plaats van 22 procent over de nieuwwaarde. Dit kan behoorlijk schelen in je portemonnee.

Die regeling blijft bestaan, maar wordt veel minder gunstig. In 2026 wordt de minimumleeftijd verhoogd van 15 naar 16 jaar. Dat valt nog mee. Maar vanaf 2027 wordt de leeftijdsgrens in één keer opgetrokken naar 25 jaar. Dat betekent dat je auto dus 25 jaar of ouder moet zijn voordat je van de voordelige bijtelling kunt profiteren.

Wat betekent dit voor jou als autokoper?

Als je een zakelijke auto overweegt, zijn er een paar dingen om rekening mee te houden. Ten eerste: elektrisch rijden blijft voorlopig fiscaal aantrekkelijk, ook al wordt het wat duurder. De bijtelling stijgt geleidelijk, dus je hebt nog een paar jaar om van de lage percentages te profiteren.

Voor wie hoopte op een leuke youngtimer van de zaak wordt het een ander verhaal. Die BMW 3-serie uit 2010 of die Audi A4 uit 2012 vallen straks niet meer onder de gunstige regeling. Je moet dan terug naar auto’s uit de jaren 90 om nog van de lagere bijtelling te profiteren.

Ook brandstof wordt duurder

Er is nog meer veranderd. De accijnskorting op brandstof wordt beperkt, wat betekent dat tanken duurder wordt. Benzine wordt ongeveer 5,5 cent per liter duurder, diesel 3,6 cent en lpg 1,6 cent. Niet dramatisch, maar wel merkbaar als je veel kilometers maakt.

Kan dit nog veranderen?

De plannen zijn door de Tweede Kamer goedgekeurd, maar moeten nog langs de Eerste Kamer. Daar zou nog een stokje voor gestoken kunnen worden, maar de kans dat dit gebeurt is klein. Het is dus verstandig om er rekening mee te houden dat deze wijzigingen waarschijnlijk doorgaan.

Voor mensen die nu een auto kiezen, betekent dit vooral dat de voordelen van elektrisch rijden nog een paar jaar aantrekkelijk blijven, terwijl de youngtimer-route een stuk minder interessant wordt.