Wanneer is een auto een youngtimer?

Het begrip ‘youngtimer’ komt steeds vaker voorbij in autoland. Het is echter nog niet zo ingeburgerd als het begrip ‘oldtimer’. Daar zijn twee redenen voor: ten eerste is de term relatief jong (hoe toepasselijk) en ten tweede is hij slechts interessant voor een specifieke groep automobilisten. Lees hieronder meer over de youngtimer-regeling en voor welke auto’s en personen deze geldt.

Wat is een youngtimer?

In 2016 werd de youngtimer-regeling in het leven geroepen voor auto’s van vijftien tot dertig jaar oud. Alle auto’s in deze leeftijdscategorie worden sindsdien als youngtimers bestempeld. In de praktijk zie je echter dat vooral luxe, grote en kwalitatief hoogwaardige auto’s populair zijn als youngtimer – denk bijvoorbeeld aan de BMW 5 Serie, Volvo V70 en Porsche Cayenne. De regeling maakt het enerzijds mogelijk om dergelijke dure auto’s te rijden tegen een aantrekkelijk tarief en zorgt er anderzijds voor dat deze auto’s niet worden afgedankt.

Voor wie is een youngtimer aantrekkelijk?

Waar bovenstaande auto’s voor veel mensen door dagelijkse gebruikskosten te duur zouden worden, zijn ze dankzij de youngtimer-regeling juist toegankelijk. Er is echter één belangrijke voorwaarde: je moet een eigen bedrijf hebben en de auto moet op de zaak staan. Doe je dit, dan betaal je over de youngtimer een bijtelling van 35% over de dagwaarde. Dat lijkt veel, maar dergelijke auto’s hebben vaak een zeer lage dagwaarde, waardoor je alsnog goedkoop uit bent. Op een elektrische auto bedraagt dit tarief zelfs slechts 17%. Daarnaast zijn de meeste autokosten fiscaal aftrekbaar.

Youngtimer: rekenvoorbeeld

Hoe vertaalt bovenstaande bijtelling van de youngtimer zich naar de praktijk? We hebben hieronder een rekenvoorbeeld voor je, waarbij we een auto nemen die nieuw en (in een ouder model) als youngtimer te krijgen is: de BMW 520i.

Bijtelling nieuw

Een dergelijke BMW heeft al gauw een nieuwprijs (catalogusprijs) van €62.000. Daarover betaal je als zakelijke rijder bij privégebruik een bijtelling van 22%. Als je in het IB-tarief van 52% zit, komt dat maandelijks neer op een netto bijtelling van €591.

Bijtelling youngtimer

Rijd je de vijftien jaar oude voorganger van deze BMW 520i, dan wordt de bijtelling bepaald op basis van de dagwaarde. Die is afhankelijk van de staat van de auto. Voor het voorbeeld gaan we uit van een vrij gemiddelde dagwaarde van €6.000. Met het bijtellingspercentage van 35% en een IB-tarief van 52% kom je dan uit op een netto bijtelling van €91 per maand. Dat scheelt je dus €500 per maand – of €6.000 per jaar.

Wat zijn de voordelen en nadelen van een youngtimer?

Ben je zzp’er en lijkt deze regeling jou interessant? Weeg de voor- en nadelen van het rijden van een youngtimer goed tegen elkaar af. We zetten ze hieronder (nog eens) op een rij.

Voordelen

Allereerst de voordelen van zo’n luxe auto: dankzij de lage dagwaarde betaal je weinig bijtelling en de keuze uit occasions van vijftien tot dertig jaar oud is bijzonder ruim. Daarnaast zijn alle autokosten die je bij een andere zakelijke auto mag afschrijven, ook af te schrijven bij een youngtimer wanneer je die op de zaak zet. Ieder jaar mag je de bijtelling herberekenen op basis van de dan geldende dagwaarde, waardoor deze per jaar gunstiger kan uitvallen. En als laatste: je kunt de luxe auto van je dromen rijden – mits deze vijftien tot dertig jaar geleden gebouwd werd.

Nadelen

De youngtimer is niet zonder nadelen. Dit zijn ze: luxe en oudere auto’s zijn over het algemeen duurder in onderhoud en daarbij vervuilen en verbruiken yountimers meer dan nieuwere auto’s. Daarnaast is het niet zeker hoe lang de youngtimer-regeling nog blijft bestaan, dus kun je je afvragen of het verstandig is om een youngtimer te kiezen. Doordat youngtimers oudere auto’s zijn, is het mogelijk dat deze achterlopen op het gebied van technologie en comfort en daarnaast zijn dit soort auto’s steeds minder welkom op vaker voorkomende milieuzones.

Kan een youngtimer op grijs kenteken?

Een youngtimer kan een grijs kenteken hebben. Je geniet dan de voordelen van zowel de aantrekkelijke bijtelling als het grijze kenteken. De bijtelling wordt op dezelfde manier berekend als bij een regulier kenteken, terwijl je korting geniet op de wegenbelasting. Let wel op dat de auto en het gebruik ervan binnen de regels vallen die de belastingdienst voor grijs kenteken heeft opgesteld.

Is er een youngtimer-regeling voor de particulier?

Hoewel er geen aparte youngtimer-regeling voor de particulier is, kan het interessant zijn een dergelijke auto te rijden. Je krijgt dan niet de fiscale voordelen, maar je hebt wel een mooie auto voor een aantrekkelijke prijs. Wil je volledig wegenbelastingvrij en met een lagere verzekeringspremie rijden? Dit kan met een oldtimer – mits je aan de eisen voldoet. Lees meer over de oldtimer.