Wanneer is een auto een oldtimer?
Een veelgestelde vraag is wanneer een auto een oldtimer is. In feite is deze vraag vrij simpel te beantwoorden, aangezien het puur gaat om de leeftijd die de auto bereikt. Hieronder leggen we je uit wat een oldtimer is, wanneer je een oldtimerverzekering voor je auto mag afsluiten en wanneer je andere voordelen, zoals de wegenbelasting van een oldtimer, geniet. Ontdek wanneer een auto een oldtimer is en met welke voordelen dit gepaard gaat.
Wat is een oldtimer?
Zoals we vaker zien met regels in autoland, heeft de Nederlandse regering de oldtimerregeling gaandeweg aangescherpt toen bleek dat te veel eigenaren genoten van de voordelen. Sinds 1995 gold namelijk, dat een auto van 25 jaar een oldtimer was. Veel mensen ontdekten, dat het houden van een oldtimer honderden euro’s per maand kan schelen en oude auto’s steeds langer meegaan. Toen de regering ontdekte dat daardoor veel mensen een oude, vervuilende auto uit het buitenland haalden om als oldtimer hier te rijden, werd de regel veranderd.
Regels aangescherpt voor wanneer een auto een oldtimer is
In 2012 werd opnieuw bepaald wanneer een auto een oldtimer is om de regels gelijk te trekken met die van andere Europese landen. Elk jaar zou de oldtimerleeftijd vanaf dan met één jaar verhoogd worden – tot uiteindelijk dertig jaar. Al in 2014 werd het roer echter opnieuw omgegooid. Sindsdien geldt de huidige regel: auto’s (en ook vrachtauto’s en autobussen die niet bedrijfsmatig gebruikt worden, personenauto’s, bestelauto’s en motoren) die veertig jaar geleden in gebruik zijn genomen, zijn oldtimer – de rest niet. Als enige druppel water bij de wijn werd een overgangsregeling geïntroduceerd met betrekking tot de wegenbelasting.
Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een oldtimer?
Zoals je al kon opmaken uit bovenstaand verhaal, is een groot voordeel van een oldtimer, dat je geen wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting) hoeft te betalen. Heb je een auto van veertig jaar oud, dan scheelt dat dus flink in de kosten. Aangezien eigenaren van destijds 25 tot veertig jaar oude auto’s dit voordeel in 2014 als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen, kwam voor hen een overgangsregeling. Eigenaren van benzineauto’s van vóór 1988 betalen tot 2027 slechts een kwart van de wegenbelasting met een maximum van €120 per jaar. Daarna zijn ook deze auto’s oldtimers. Hier lees je meer over wegenbelasting.
Wanneer mag je een oldtimerverzekering afsluiten?
Een oldtimer biedt naast vrijstelling van wegenbelasting nog een voordeel: een goedkope verzekering. Net als bij elke andere auto, ben je bij wet verplicht je oldtimer minimaal WA te verzekeren. Aan een oldtimerverzekering zijn echter aanvullende regels verbonden. Per verzekeraar kunnen deze regels verschillen, maar enkele van de meest voorkomende regels van een oldtimerverzekering zijn:
- Je kunt een jaartarief betalen waarvoor je het hele jaar rijdt of een zomertarief waarmee je van 2.00 uur 's morgens op de laatste zondag van maart tot 3.00 uur 's nachts op de laatste zondag van oktober om mag rijden.
- De leeftijd van de bestuurder speelt in de regel geen rol.
- Schadevrije jaren en een bonus-malussysteem (waarmee je korting opbouwt) gelden vaak niet.
- De auto is verzekerd op basis van de op het polisblad vermelde (en door de verzekeraar geaccepteerde) taxatiewaarde.
Aanvullende regels oldtimerverzekering
Naast bovenstaande regels stellen verzekeraars vaak aanvullende eisen voor een oldtimerverzekering. Voorbeelden hiervan zijn:
- De verzekeringnemer heeft een andere auto voor dagelijks gebruik.
- De verzekerde is ouder dan een bepaalde minimumleeftijd en/of jonger dan een bepaalde maximumleeftijd.
- De auto rijdt een beperkt aantal kilometers, vaak 5.000 of 7.500 kilometer.
- De auto heeft een taxatiewaarde die boven een gesteld minimum ligt.
- Voor duurdere oldtimers kan gelden dat een gecertificeerd diefstalbeveiligingssysteem vereist is.
- Verhuur van de oldtimer en races of snelheidsritten rijden is verboden. Vaak staat de verzekeraar een puzzeltocht of toerrit wel toe. Zoals je ziet, moet je aan enige regels voldoen om voor een oldtimerverzekering in aanmerking te komen. Daar staat echter tegenover, dat je een lagere premie betaalt dan voor een reguliere autoverzekering.
Wanneer mag je een oldtimer-kentekenplaat voeren?
Een oldtimer heeft vaak een kenmerkende kentekenplaat. Deze is, in tegenstelling tot de gebruikelijke gele plaat, donkerblauw met witte letters. Tot 1978 hadden alle auto’s kentekenplaten in deze kleuren. Alleen oldtimers die vóór 1 januari 1978 voor het eerst op de weg zijn toegelaten, mogen dan ook deze blauwe kentekenplaat voeren. Heb je een auto uit 1977 of eerder met een gele plaat? Dan kun je deze omwisselen naar een donkerblauwe oldtimer kentekenplaat. Het kan wel zijn dat je kenteken eerst moet omzetten naar een historisch kenteken. Voor de exacte regels kun je de website van de RDW raadplegen.
Niet alleen de oldtimer heeft voordelen
Met een oldtimer kun je besparen op je wegenbelasting en verzekering, maar lang niet elke auto van veertig jaar is probleemloos (dagelijks) te rijden. Bovendien zijn oldtimers in aanschaf vaak prijzig. Voor de zzp’er die zakelijk rijdt, is er echter nog een aantrekkelijke optie: de youngtimer. Lees hier alles over de fiscaal voordelige youngtimer.
