Hoewel Franse auto’s al lang geen gele koplampen meer hebben, is dit voor de oudere generatie nog steeds een herkenbaar beeld. Wie in de vorige eeuw (en zelfs begin deze eeuw) vakanties doorbracht in Frankrijk, werd begroet door hordes lokale tegenliggers met gele schijnwerpers. Waarom hebben deze Franse auto’s gele koplampen?
Gele koplampen: van wettelijk verplicht naar verboden
Hoe vreemd is het: ooit moesten nieuwe auto’s in Frankrijk gele koplampen hebben en vanaf 1994 waren ze ineens verboden. Zo kan een Fransman die in Frankrijk rondrijdt met een auto van na 1994 met gele koplampen zelfs een prent verwachten. Heb jij zelf een auto van na 1994 met gele koplampen? Geen stress: als de auto in Nederland is goedgekeurd met gele lampen, mag hij ook zo in het buitenland rondrijden. Sterker nog, de BMW M5 CS uit 2021 en 2022 had (als laatste) nog standaard gele dagrijverlichting.
Het verhaal achter de gele koplampen
Voor de invoering van de wet die gele koplampen in Frankrijk verplichtte, moeten we terug naar 1933. Dat is niet het jaar waarin de koplampen verplicht werden. Wel is dit het jaar waarin een belangrijke gebeurtenis plaatsvond die vermoedelijk hiertoe leidde. In 1933 kwam namelijk Adolf Hitler aan de macht in Duitsland. Dit zorgde voor heftige spanningen in Europa. En hoewel het niet volledig bevestigd wordt, zou dit ertoe hebben geleid dat Frankrijk op alle nieuwe auto’s vanaf 1937 gele koplampen verplicht stelde. Zo zag je al van verre of je met een ‘vriend’ of een ‘vijand’ van doen had.
Waarom werden gele koplampen weer verboden?
Na 57 jaar trouwe dienst van gele kijkers trokken de Fransen een streep door dezelfde wet. In 1993 tekenden namelijk twaalf Europese landen het Verdrag van Maastricht, het fundament voor de Europese Unie. Verschillende wetten en regels werden vanaf toen door de hele Unie gelijkgesteld. Daarbij hoorde ook één kleur koplamp, namelijk de witte. En hoewel je in sommige landen nog optioneel gele koplampen mag monteren, zijn het juist onder andere de Fransen die dit hun dissidenten verbieden.
Waarom werden gele koplampen niet eerder afgeschaft?
Een veel betere vraag dan waarom ze verboden werden, is waarom ze het zo lang hebben uitgehouden. Daarover is nog minder bekend dan over de reden achter de invoering. De Fransen zouden als officiële reden geven, dat het gele licht minder verblindend werkt. Toch hebben gele koplampen ook zo hun nadelen (zoals je hieronder leest), dus is het maar de vraag of dit de werkelijke reden is. Waarschijnlijk is het gewoon de Franse eigenzinnigheid die heeft gemaakt dat er zo lang met de gele verlichting werd doorgegaan.
Voor- en nadelen van gele koplampen
Heb je na dit verhaal zin gekregen om gele koplampen op je auto te monteren? Lees eerst nog eens goed door wat je met dit licht voor voor- en nadelen in huis haalt.
Voordelen
- Geel licht verblindt tegenliggers minder snel.
- Geel kan een contrasterende werking hebben.
- Gele lampen reflecteren minder in vallende regendruppels.
- Op een oude Franse auto zorgen gele koplampen voor een flink deel van de charme.
Nadelen
- Je hebt minder goed zicht dan met witte koplampen.
- Hoewel ze (mits APK-goedgekeurd) niet verboden zijn, loop je het risico op een staandehouding en irritant gesprek met de buitenlandse politie.
Waar zie je nog gele koplampen?
Met de productiestop van de hierboven genoemde BMW M5 CS was ook de laatste personenauto met standaard gele koplampen een feit. In de autosport worden gele lampen nog wel gebruikt voor bepaalde raceklassen. Wanneer auto’s uit verschillende klassen in dezelfde race rijden, bijvoorbeeld. Dan heeft een bepaalde klasse auto’s geel licht, terwijl de andere klasse wit licht voert. Zo kunnen toeschouwers en officials direct zien uit welke klasse een naderende auto komt.
Auto met gele koplampen zoeken
Wil je per se een authentieke Franse auto met gele koplampen? Dan zul je, zoals je al las, moeten zoeken naar Franse auto’s die tussen 1937 en 1994 zijn geproduceerd. Overigens hebben veel buiten Frankrijk geproduceerde modellen gewoon witte exemplaren, dus het zal even zoeken zijn naar de ideale auto. Begin je zoektocht tussen deze Franse occasions van 1937 tot en met 1993.