Wanneer moet mijn auto gekeurd worden?

Het is wel zo handig om te weten wanneer je auto gekeurd moet worden. Immers, rijden zonder APK kan zorgen voor grote problemen – die we hieronder verder bespreken. Gelukkig weet je in Nederland over het algemeen tijdig wanneer je auto gekeurd moet worden. Je krijgt namelijk gewoon post in de bus van de RDW. Wil je weten wanneer je die post kunt verwachten en waar je rekening mee moet houden? Lees dan hieronder meer over de APK regelgeving.

Wanneer is de APK van mijn auto?

Hoewel de RDW je netjes bericht wanneer de APK eraan komt, is het altijd fijn om zelf te weten wanneer je auto gekeurd moet worden. Wanneer dit is. hangt ervan af of je auto op benzine, diesel, lpg of (deels) elektriciteit rijdt.

APK voor benzine-auto / hybride auto / elektrische auto

Auto’s op benzine moeten even vaak gekeurd worden als hybride en elektrische auto’s. Hoe vaak dit is, hangt af van de leeftijd van de auto. Voor hybride, elektrische en benzine-auto’s gelden de volgende intervallen tussen APK checks:

Jonger dan vier jaar: geen APK nodig

Vier tot acht jaar: iedere twee jaar

Acht tot dertig jaar: ieder jaar

Dertig tot vijftig jaar: iedere twee jaar

Ouder dan vijftig jaar: geen keuring nodig

APK check voor diesel-auto en lpg-auto

Voor diesel-auto’s en auto’s op lpg geldt dat ze vaker een APK check moeten krijgen. Ook is de eerste APK eerder dan bij een benzine-auto:

Jonger dan drie jaar: geen APK nodig

Drie tot dertig jaar: ieder jaar

Dertig tot vijftig jaar: iedere twee jaar

Ouder dan vijftig jaar: geen keuring nodig

APK voor oldtimer

Hierboven las je al dat auto’s van dertig tot vijftig jaar oud eens in de twee jaar voor de APK moeten. Aangezien een oldtimer altijd veertig jaar of ouder is, moet deze eens in de twee jaar gekeurd worden of kan deze zelfs helemaal vrijgesteld zijn van de APK. Naast een minder strenge APK-plicht gelden er nog meer bijzondere regels voor oldtimers. Hierover lees je alles in ons artikel wanneer een auto een oldtimer is.

Uitzonderingen

Naast de oldtimer zijn er nog enkele groepen voertuigen die een aangepaste APK-plicht hebben:

  1. Bijzondere voertuigen moeten jaarlijks worden gekeurd, ongeacht hun leeftijd. Onder deze groep vallen taxi’s, bussen, OV-auto’s en voertuigen voor vervoer van gevaarlijke stoffen.
  2. Ambulances en zware voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg moeten elk jaar gekeurd worden totdat ze de leeftijd van 50 jaar hebben bereikt. Daarna zijn ze vrijgesteld van de APK.
  3. Land- en bosbouwtrekkers die niet harder dan 40 km/u mogen, zijn de eerste vier jaar vrijgesteld van de APK. Daarna volgt iedere twee jaar een keuring.

APK checklist: wat wordt gecheckt?

De APK is aan strikte regelgeving gebonden. De garagist die jouw auto keurt, volgt hiervoor een APK checklist. Deze moet hij volgen, want de RDW voert steekproefsgewijs controles uit op APK-gekeurde auto’s om te kijken of keurmeesters zich wel aan de regelgeving houden. Heeft de monteur een auto onterecht goedgekeurd, dan kan hem dat zijn licentie kosten. Wil je weten of jouw auto door de APK komt? Volg onderstaande checklist wanneer je auto gekeurd moet worden:

  1. De auto moet in het algeheel goed functioneren. Er mogen bijvoorbeeld geen lekkages van olie of andere vloeistoffen zijn.
  2. Roest op de carrosserie kan betekenen dat er laswerk verricht moet worden. Is dit het geval, dan zal de auto afgekeurd worden.
  3. Alle scharnieren en sloten van de plaatdelen (portieren, voor- en achterklep) moeten werken en alles moet goed afsluiten.
  4. De spiegels moeten er allemaal op zitten en in goede staat zijn.
  5. De ruiten mogen soms kleine beschadigingen hebben, maar bepaalde schades komen niet door de keuring.
  6. De ruitenwissers moeten goed werken en de wisserbladen moeten in goede staat zijn. Ook is een vereiste op de APK checklist dat er voldoende ruitensproeiervloeistof aanwezig is in het reservoir.
  7. De wielophanging moet vrij van speling zijn en goed werken. Dat betekent ook dat onder andere je vering en schokdempers in orde moeten zijn.
  8. Voor de remmen vindt een speciale test plaats. De remschijven moeten een bepaalde dikte hebben die per auto kan verschillen. Ze mogen bovendien niet te veel (vuistregel: minder dan vijftig procent) roest bevatten. Check de remslangen op roest en/of scheurtjes, want ook dat kan bij de APK problemen opleveren.
  9. Als auto’s bij de APK worden afgekeurd, komt dit vaak door de banden. Van tevoren je banden controleren en indien nodig laten vervangen, kan je veel geld schelen. Check dus vóór de APK of je minimaal 1,6 mm profieldiepte hebt (dit is wettelijk verplicht, maar 2,5 mm wordt aangeraden). Zorg dat de bandenspanning goed is. Scheurtjes in of happen uit het rubber kunnen er eveneens voor zorgen dat je auto niet door de APK komt.
  10. Check voor de APK nog of alle lichten werken. Je dim- en grootlicht in de koplampen, alle achterlichten (dus ook je remlichten en achteruitrijlicht), richtingaanwijzers, kentekenplaatverlichting voor en achter en de mistlampen (minimaal één aan de achterkant en aan de voorkant alleen als ze aanwezig zijn) moeten werken.
  11. Het is niet eenvoudig om te checken of je auto niet meer uitstoot dan toegestaan, maar je kunt wel controleren of de uitlaat geen lekkages heeft. Dit hoor je aan het uitlaatgeluid. Heb je een sportuitlaat? Ook deze moet aan de geluids- en uitstooteisen voldoen.
  12. Een gemiddeld autostuur kun je een klein beetje bewegen zonder dat de wielen draaien. Wordt dit echter te veel, dan heb je speling in je stuurinrichting. Ook dit punt staat op de APK checklist.
  13. Autogordels moeten compleet en vrij van beschadigingen zijn. Daarnaast moeten ze goed functioneren.
  14. Tot slot moet de registratie van de auto in orde zijn. Alle papieren en de kilometerstand moeten kloppen.

Rijden zonder apk: de risico’s

Ga je rijden zonder geldige APK? Dan pleeg je een strafbaar feit. Je bent namelijk als eigenaar van je auto verantwoordelijk om deze op tijd te laten keuren. Niet alleen de politie, maar ook de RDW kan je hiervoor een boete opleggen. En dat is niet het enige risico dat je loopt. Ga je rijden zonder geldige APK en veroorzaak je een aanrijding, dan kan je verzekeraar weigeren om uit te betalen.

Wat kost een APK?

Er bestaat geen vaste prijs voor het keuren van je auto. Wat een APK kost, is afhankelijk van de garage die de keuring doet en of je auto op benzine of diesel rijdt. Een APK kost voor een benzineauto tussen de €25 en €50. Rijdt je auto op diesel? Dan ben je doorgaans €45 tot €75 kwijt. Dit is uiteraard exclusief eventuele reparaties die nodig zijn om de auto goedgekeurd te krijgen. Die kosten zijn volledig afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden aan je auto.

Help, mijn auto is afgekeurd!

Is je auto niet door de APK gekomen en is het niet meer de moeite waard om hem te laten repareren? En heb je ook geen zin om flinke bedragen aan een andere auto uit te geven? In dat geval helpen we je graag aan een budgetvriendelijke vervanger. Bekijk hier onze betaalbare occasions.