Tips

Bij een gezonde motor is uitlaatrook kleurloos en vrijwel onzichtbaar. Dus als je de uitlaatgassen wél kunt zien, is er iets mis met de motor. We beschrijven drie kleuren rook en hun betekenis.

Blauwe rook uit uitlaat

Een gezonde motor verbrandt alleen benzine of dieselbrandstof. Blauwe rook geeft aan dat er ook smeerolie uit de motor wordt verbrand. Gebeurt dit alleen als je tijdens het rijden of stationair draaien je voet van het gaspedaal afhaalt? Dan hoeft dit nog niet dramatisch te zijn. Blauwe uitlaatrook tijdens het accelereren is dat wél; er staat je een flinke motorreparatie te wachten. Daarnaast is blauwe rook (en zwarte) erg slecht voor het milieu

Witte rook uit uitlaat

Direct na een koude start is witte uitlaatrook geen probleem, zeker als het buiten ook koud is. Deze rook is afkomstig van waterdruppels, die als stoom via de uitlaatpijp naar buiten komen. Lucht zit vol met waterdamp, dus dan is er niets aan de hand zou je zeggen? In principe niet. Maar als de motor eenmaal op temperatuur is, moet dit wel afgelopen zijn.

Zwarte rook uit uitlaat

‘Zwart’ betekent brandstof. Brandstof hoort, zoals de naam aangeeft, te worden verbrand. Als dit niet of niet geheel gebeurt, betekent dit dat er kennelijk teveel brandstof tegelijk wordt aangevoerd. De motor staat dan ‘te rijk’, zoals dat heet. Dit is ongevaarlijk, maar wel zonde van het geld; je hebt immers voor de gemorste brandstof betaald.