Dat er rook uit de uitlaat van je auto komt, is natuurlijk heel normaal (tenzij je een elektrische auto hebt). Je auto verbrandt immers brandstof en het restproduct van die verbranding is de rook die uit je uitlaat komt. Een gezonde motor produceert kleurloze, zo goed als onzichtbare rook. Toch komt het nogal eens voor dat een auto witte, blauwe of zwarte rook produceert. Wat dat betekent, lees je hier.

Witte rook uit de uitlaat

Een nieuwe paus? Nee, witte rook uit de uitlaat is minder goed nieuws dan uit de schoorsteen van de Sixtijnse kapel. Witte rook kort na het starten van je auto is overigens niet abnormaal. Achtergebleven waterdruppels en condens vinden in de vorm van stoom hun weg naar buiten. Zeker als het koud is buiten, kun je dit goed zien. Blijft er daarna nog witte rook uit de uitlaat komen, dan kan dat drie oorzaken hebben, die we hieronder bespreken. In ieder geval raden we je aan niet verder te rijden en direct je garage te bellen.

Witte rook uit de uitlaat met zoete geur: lekke koppakking

In de meeste gevallen wordt witte rook uit de uitlaat veroorzaakt door een lekke koppakking. Zonder al te technisch te worden, kan een lekke koppakking voor vervelende problemen zorgen. Hij moet dus snel gerepareerd worden. De koppakking zelf is overigens niet zo duur, maar de vervanging is een ingrijpende klus. Spot je witte rook uit je uitlaat, let dan ook op de volgende symptomen:

  • De auto wil lastig starten.
  • Je merkt dat de motor minder vermogen heeft.
  • Het motorblok lekt koelvloeistof.
  • De motor wordt snel heet en/of raakt oververhit.
  • Er komt een zoete geur uit de uitlaat.

Merk je meerdere van deze symptomen op? Dan kan het een lekke koppakking zijn, maar het kan ook op onderstaand probleem duiden.

Ook witte rook uit de uitlaat en zoete geur: kromme cilinderkop

Bovenstaande symptomen kunnen ook optreden als je geen lekke koppakking hebt. In dat geval is het de cilinderkop – die op de koppakking gemonteerd zit. Je ziet dan dus ook witte rook uit de uitlaat en hebt last van de andere punten die hierboven zijn genoemd. In principe heb je ook hetzelfde probleem, namelijk lekkage op dezelfde plek. Een kromme cilinderkop kan in sommige gevallen vlak gemaakt worden. In andere gevallen moet hij vervangen worden – een prijzige aangelegenheid. Na de reparatie zou er geen witte rook uit de uitlaat meer moeten komen.

Witte rook uit de uitlaat en ‘melkachtige’ olie: defecte warmtewisselaar

De warmtewisselaar heeft als taak de motorolie sneller op te warmen en daarna diezelfde motorolie op een temperatuur van 90 graden te houden. Hiervoor stromen motorolie en koelvloeistof door de warmtewisselaar. Als deze kapot of lek is, kunnen de olie en koelvloeistof met elkaar in aanraking komen. Je treft dan olie in de koelvloeistof aan. Ook kan er koelvloeistof bij de olie komen, waardoor deze bijna op mayonaise begint te lijken. Dit zie je als het goed is aan de oliepeilstok. Zie je daarop wittige vloeistof? De warmtewisselaar moet dan zo snel mogelijk vervangen worden. Dit is gelukkig vrij eenvoudig.

Blauwe rook uit de uitlaat

Blauwe rook uit de uitlaat heeft te maken met een onjuiste verbranding; er wordt een verkeerd mengsel verbrand. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder zie je de meest voorkomende. Ook bij blauwe rook geldt: rijd niet verder voordat je de garage gesproken hebt.

Blauwe rook uit de uitlaat door verbrande olie

Verschillende versleten motoronderdelen kunnen tot gevolg hebben dat er olie bij de brandstof komt. Hierdoor gaat de auto niet alleen olie verbruiken, maar verbrandt hij ook het verkeerde mengsel. Dat betekent dat de auto vervuilender wordt. Bovendien leidt dit uiteindelijk tot meer schade. Bel dus zo snel mogelijk de garage.

Blauwe rook uit de uitlaat door verkeerde olie

Heb je zelf net de olie verwisseld en komt er blauwe rook uit de uitlaat? Dan kan het een minder erg probleem zijn. Misschien heb je de verkeerde olie gebruikt. Vervang de olie en het probleem is opgelost.

Blauwe rook uit de uitlaat door slechte verbranding

Het hoeft niet altijd olie te zijn waardoor de uitlaat blauwe rookpluimen uitstoot. Soms wordt er geen optimaal brandstofmengsel verbrand. Dit kan liggen aan diverse onderdelen die zorgen voor de toevoer van brandstof en/of lucht, maar ook aan de onderdelen die het mengsel meten of helpen bij de verbranding (zoals een bougie). De garage kan dit voor je onderzoeken.

Zwarte rook uit de uitlaat

Je ziet ze soms rijden: auto’s waarbij dikke zwarte rook uit de uitlaat komt. Niet zelden zijn het dieselauto’s. Zwarte rook duidt op een te rijk mengsel, ofwel: er zit te veel brandstof ten opzichte van de lucht in het mengsel dat verbrand wordt. Hoewel dit niet direct op een groot probleem hoeft te duiden, is doorrijden niet slim. Het kan namelijk leiden tot plaatselijke oververhitting van onderdelen. Ook kunnen je bougies en zelfs je katalysator de geest geven, en kunnen delen van je uitlaat doorbranden. Rijd dus ook bij zwarte rook uit de uitlaat niet door en bel de garage.

Tijd voor een andere auto?

Is de rook uit de uitlaat van je auto het gevolg van een groot probleem en is een reparatie de moeite niet meer waard? Geen nood. Op AutoTrack vind je snel een geschikte occasion om je rokende probleemauto te vervangen. Bekijk ons rijke aanbod aan occasions.