Het fenomeen hill hold is een uitermate handig hulpmiddel, dat de remdruk van je auto heel even vasthoudt, op het moment dat je weg wilt rijden van een helling. Dit voorkomt dat je auto naar achteren rolt. Dat laatste levert namelijk risico’s op, want als er iets of iemand achter je auto staat, kan dat vervelend worden. Veel nieuwere auto’s zijn uitgerust met hill hold, als onderdeel van een groter pakket veiligheidssystemen. Het is de ideale vervanger voor de gevreesde hellingproef, die menig jonge automobilist een herkansing heeft opgeleverd tijdens het examen.
Waarom is hill hold ontwikkeld?
Iedereen die weleens op een helling heeft geparkeerd, kent de spanning van het wegrijden. Zeker als er een auto achter je staat, is het zaak om zo min mogelijk naar achteren te rollen op het moment van vertrek. Om te voorkomen dat je hulpeloos achteruit in een geparkeerde auto rolt, is de hellingproef ontwikkeld. Hierbij moet je je handrem vasthouden, de koppeling laten opkomen en vervolgens de handrem op het juiste moment loslaten. Met een beetje oefening is het prima te doen, maar waarom zou je niet gewoon vertrouwen op techniek?
Hoe werkt hill hold?
Hill hold is niets meer dan een systeem dat dankzij sensoren voelt dat het op een helling staat en zodoende de remdruk een paar tellen vasthoudt op het moment dat je je rem loslaat. Dit stelt je in staat om op je gemak weg te rijden, zonder dat je met een loeiende motor probeert om het bijtpunt van je koppeling te vinden, terwijl je je handrem laat zakken. Het is veiliger, makkelijker en voor menigeen een lifesaver in bergachtige gebieden. De hill hold functie heeft al talloze automobilisten gered van een beschadigde achterbumper.
Hoe lang bestaat hill hold al?
Dit systeem klinkt vrij modern, maar werd al in 1936 op een auto gebruikt. Het model in kwestie was de Amerikaanse Studebaker President en het systeem ging destijds door het leven als NoRol. Het feit dat het niet gelijk massaal aansloeg, had te maken met het feit dat de auto uitgerust moest zijn met hydraulische remmen om het te laten werken. Verfijning in latere jaren zorgde voor een uitbreiding van de hoeveelheid auto’s met hill hold. Inmiddels zijn de meeste nieuwe auto’s standaard uitgerust met dit systeem, zodat de nieuwe generatie zich geen zorgen hoeft te maken over de hellingproef.
Heeft hill hold nog andere namen?
Zoals dat gaat met dit soort veiligheidssystemen, ontwikkelen diverse fabrikanten hun eigen versie van hill hold. Het ene systeem werkt operatief net iets anders dan het andere. Bij het systeem van Suzuki moet je bijvoorbeeld daadwerkelijk gas geven om het systeem uit te schakelen, terwijl andere fabrikanten de rem loslaten na een paar tellen, of je gas geeft of niet. Deze verschillen betekenen dat hill hold de volgende synoniemen heeft:
- Hill start assist (HSA)
- Hill hold control (HHC)
- Hill-start assist control (HAC)
Betekent hill hold het einde van de hellingproef?
Kort gezegd: ja. De hill hold functie neemt je al het werk uit handen en zorgt ervoor dat je kan wegrijden zoals je dat doet op een vlak stuk weg. Ben je dus op vakantie in de bergen, dan hoef je nooit meer met kloppend hart in de auto te stappen en te bidden dat je de handrem op tijd loslaat. Net zoals dat gaat bij hulpmiddelen als park assist of lane assist, doet de auto het werk voor je en kan jij je beter bezighouden met het overige verkeer.
