
Prijs elektrische auto
Welke prijsklassen zijn er bij een EV?
Ontdek vanaf welke prijs jij elektrisch kunt rijden
De prijs van een elektrische auto is wat veel kopers nog weerhoudt van het overstappen op zo’n EV. Voor de aanschaf van een elektrische auto ben je over het algemeen wat meer kwijt dan voor een vergelijkbare benzineauto. Toch komt, naarmate de techniek zich meer ontwikkelt en het tweedehands aanbod groeit, een elektrische auto voor steeds meer mensen binnen bereik. Tel daarbij op dat de prijs per kilometer voor het gebruik van een elektrische auto lager ligt dan voor een benzine- of dieselauto, en de voordelen stapelen zich op. Ontdek hier meer over de prijs van een elektrische auto.
Huidig aanbod EV's verschillende prijsklasses
Veelgestelde vragen over de kosten van een elektrische auto
De goedkoopste elektrische auto die je nieuw kunt kopen, is de Dacia Spring. Kijken we naar tweedehands elektrische auto’s, dan zien we dat auto’s als de Renault Twizy en Th!nk City het goedkoopst zijn. Weet echter wel, dat deze auto’s voor de snelweg ongeschikt zijn. Wil je een goedkope elektrische auto die je overal voor kunt inzetten, kijk dan eens naar een smart fortwo, Fiat 500e, Nissan LEAF of Renault Zoe.
Het korte antwoord is: ja. Gemiddeld genomen vebruikt een elektrische auto voor minder euro’s aan stroom dan een benzineauto aan benzine. En dat is slechts een deel van het verhaal. Het onderhoud van een elektrische auto is aanzienlijk goedkoper, omdat er minder bewegende delen aan zitten die aan slijtage onderhevig zijn. Bovendien betaal je tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd) op een elektrische auto.
Ook in 2023 krijg je van de overheid, zolang de potjes het toelaten, bij het kopen van een elektrische auto subsidie. Bij het kopen van een nieuwe elektrische auto krijg je € 2.950 terug. Koop je een elektrische occasion, dan bedraagt de subsidie € 2.000. Vanaf 10 januari 2023 kun je deze subsidie aanvragen. In totaal stelt de overheid € 67 miljoen subsidie voor nieuwe elektrische auto’s en € 32,4 miljoen voor elektrische occasions ter beschikking.
Het opladen van een elektrische auto is bij sommige warenhuizen en supermarkten gratis, maar daarbuiten niet. Om te beginnen betaal je de stroomprijs. Laad je de auto thuis op, dan is dit de prijs per kWh die je met de energieleverancier bent overeengekomen. Laad je de auto op aan een laadpaal of bij een laadstation, dan betaal je de ter plaatse geldende prijs per kWh. Net als bij benzine en diesel, kan die prijs per aanbieder verschillen. Bovendien is snelladen duurder dan regulier laden. Vaak ligt de prijs voor snelladen rond de € 0,65 tot € 0,90 per kWh.
De vrijstelling van wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting) voor elektrische auto’s loopt door tot en met 2024. Hetzelfde geldt voor aanschafbelasting (BPM) die je voor een elektrische auto (BPM) betaalt. In 2025 is het plan om eigenaren van een EV 75 procent op de wegenbelasting te geven, bij wijze van overgangsjaar. Daarna, dus met ingang van 2026, betaal je ook als bezitter van een elektrische auto het volledige bedrag.
Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je ‘goedkoop’ noemt, maar over het algemeen is de prijs per kilometer van een elektrische auto lager dan van een auto op benzine of diesel. Dit geldt zelfs in tijden van hoge stroomprijzen, al worden de verschillen soms klein. Tot en met 2024 betaal je bovendien geen wegenbelasting (officieel motorrijtuigenbelasting geheten) en het onderhoud is bij een elektrische auto veel minder ingrijpend en daardoor voordeliger. Dat zijn allemaal zaken om door te rekenen in de prijs per kilometer. Onderaan de streep zie je dan, dat je met elektrisch rijden goedkoper uit bent.
Gaan we uit van een zuinige elektrische auto die 15 kWh per 100 kilometer verbruikt met een stroomprijs van € 0,60, dan kost die € 9 per 100 kilometer. Heb je een zuinige benzineauto die 7 liter per 100 kilometer verbruikt met een benzineprijs van € 2 per liter, dan kost je dat € 14 per 100 kilometer. Per 100 kilometer bespaar je dus € 5. Daar komt bij dat je voor onderhoud en flink goedkoper uit bent en je tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting betaalt. Bij gemiddeld gebruik kan de besparing zo € 1.500 per jaar bedragen.
Op AutoTrack bieden we verschillende prijsklassen EV's aan, namelijk: