












































































































































































































Jaguar E-Type " " Type FHC 2+2 Series 1 / Triple Carb / Covered Headlights / 4.2 / Automaat / 1967
196720.687 km
Een auto wordt niet snel een echte klassieker, maar met een Jaguar E-type occasion krijg je een model dat zich kan meten met andere iconische auto's zoals de Porsche 911, de Citroën DS "Snoek" uit de jaren 70 of de Ferrari Testarossa. Het was Enzo Ferrari zelf die de Jaguar E-type omschreef als "the most beautiful car ever made". Het eerste exemplaar stamt uit 1961, waarna de auto gedurende drie generaties is gebouwd tot 1974. Een Jaguar E-type occasion uit iedere generatie is een bijzonder goed geslaagd ontwerp. De lange motorkap zorgt ervoor dat de stoelen voorbij de helft van de wagen zijn geplaatst. De diepliggende ronde koplampen in combinatie met een kleine grille en verchroomde spaakwielen geven de auto zijn iconische uitstraling. Tijdens het ontwerpen van de auto in de late jaren 50 is er al rekening gehouden met aerodynamica om de auto een sportieve stroomlijn te kunnen geven. Als Brits automerk is een tweedehands Jaguar E-type verkrijgbaar met het stuur aan de linker-, maar ook aan de rechterkant van de auto.
Andere bezoekers die de Jaguar E-Type hebben bekeken, zijn ook geïnteresseerd in onderstaande auto's. Check in hoeverre deze auto's matchen met jouw voorkeuren
Een Jaguar E-type occasion uit de eerste generatie is gebouwd tussen 1961 en 1968, en verkrijgbaar als coupé of cabriolet met ruimte voor twee inzittenden. De eerste modellen kregen een 3.8 liter benzinemotor, vier handmatige versnellingen en zijn achterwielaangedreven. De auto weegt slechts 1.143 kilo, haalt hierdoor een topsnelheid van 241 km/u en accelereert in 7,2 seconden van 0 tot 100 km/u. De twee kuipstoelen zijn met leer bekleed en het dashboard is in aluminium uitgevoerd. Modellen vanaf 1964 zijn voorzien van een 4.2 liter motor. De kuipstoelen zijn gemaakt van vinyl, terwijl in het dashboard leer is verwerkt. In 1966 volgt een 2+2 versie, met (beperkte) ruimte voor twee extra inzittenden. Deze modellen zijn soms te vinden met een automatische versnellingsbak. De tweede generatie is gebouwd van 1969 tot 1971, waarbij Jaguar weinig aanpassingen heeft gedaan aan het originele ontwerp. De grote glazen koplampkappen zijn verdwenen en de achterbumper heeft een ander uiterlijk gekregen. Als optie was het mogelijk om te kiezen voor stuurbekrachtiging en airconditioning. Een inklapbaar stuurkolom bij een ongeval is een vroege vorm van verbeterde veiligheid. Vanaf de derde generatie tussen 1971 tot 1974 is de auto uitgerust met een grotere 5.3 liter motor en verkrijgbaar als tweedeurs cabriolet of als 2+2 coupé. Door de verlengde wielbasis beschikken de inzittenden over meer binnenruimte.
Met een Jaguar E-type koop je in 2021 een klassieker met een minimumleeftijd van 47 jaar. In de loop der jaren is zijn status alleen maar omhooggegaan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de auto toch 70.000 keer gebouwd, maar omdat er niet veel over zijn gebleven, is het een zeldzame auto. Dat laat zich ook merken aan de prijs voor een Jaguar E-type. In 2021 is onder de € 70.000 geen rijdend exemplaar te vinden, en dat stijgt naar gemiddeld € 190.000 voor een exemplaar in topconditie. Door de status en leeftijd van de auto zijn er geen directe concurrenten als alternatief voor een Jaguar E-type occasion.