



























Lancia Delta 1.4-16V Platino 2E EIGENAAR|NW APK|LEDER|LMV|AIRCO
2008172.697 km
Lancia is een Italiaanse autofabrikant die in 1907 is opgericht door Vincenzo Lancia. Met de Lancia Alfa, ook bekend onder de naam Tipo 51, bouwde ze tussen 1907 en 1908 hun eerste model dat is voorzien van een 28 pk sterke viercilindermotor. Het bedrijf is altijd zeer innovatief geweest. De Lancia Eta uit 1913 is de eerste auto met een elektrisch systeem en verlichting en de Lancia Lamba uit 1922 is wereldwijd de eerste auto met een onafhankelijk veersysteem en een zelfdragend chassis. In 1948 bouwde ze de eerste auto met vijf versnellingen en in 1950 de eerste auto met een V6 motorblok. Uniek was de plaatsing van het motorblok aan de voorzijde en de versnellingsbak aan de achterzijde van de auto. Hierdoor hebben Lancia occasions een goede gewichtsverdeling, wat de wegligging ten goede komt. Dit idee is kort hierop overgenomen door gerenommeerde sportwagenfabrikanten zoals Alfa Romeo en Porsche. In 1964 bouwt Lancia met de Lancia Flavia en de Lancia Fulvia twee beroemde modellen. Vanaf 1969 is Lancia onderdeel van het Fiat concern.
De toekomst van Lancia is lange tijd onzeker geweest. Het is vooral aan de Lancia Ypsilon te danken dat het bedrijf nog bestaat. Zo verkocht Lancia in 2019 meer auto's dan bijvoorbeeld Alfa Romeo of Lexus. Speciale uitvoeringen zoals de Ypsilon Black and Noir zorgen ervoor dat de auto actueel blijft. Lancia is vanaf 2014 alleen nog maar in Italië verkrijgbaar en de officiële importeurs zijn in alle andere landen gestopt. Dit is minder drastisch dan het lijkt, omdat Italië goed was voor 80 procent van de verkochte modellen. Het betekent wel dat het overgrote deel van Lancia occasions gebouwd zijn tot en met 2014. Een tweedehands Lancia Ypsilon met een jongere leeftijd kom je soms wel tegen, maar dan is er sprake van grijze import. Omdat Lancia onderdeel is van het Fiat concern is onderhoud en het krijgen van onderdelen geen enkel probleem.
De Lancia Ypsilon is een kleine stadsauto met een eigen karakter. Het is een model dat opvalt in het straatbeeld, maar daardoor niet voor iedereen aantrekkelijk is. De auto is compact gebouwd, maar luxe uitgevoerd. Ze zijn redelijk betrouwbaar en voorzien van een zuinige tweecilinder 0.9 liter twinair motor, waardoor de auto een haast brommerachtig geluid maakt, of een bi-full viercilinder die gebruikmaakt van benzine en LPG. De Lancia Delta, gebouwd tussen 1979 en 2015, was een populaire middenklasse hatchback, die ook in de rallysport goede resultaten behaalde. De auto is ontwikkeld in een samenwerking met Saab, waardoor de auto ook als de Saab 600 is verkocht. Het meest geliefd is de uitvoering met een 215 pk sterke 2.0 liter turbomotor, die als de straatversie van de rallyuitvoering veel belangstelling kreeg. Als Lancia occasion kom je de Musa en Thesis met enkele regelmaat tegen. Andere modellen zoals de Flamina of Kappa zijn zeldzamer verkrijgbaar.