

























Seat Leon 2.0 TFSI Cupra 240PK Schaalstoelen LEES TEKST
2006185.872 km
De tijd dat Seat occasions allemaal nietszeggende auto’s van discutabele kwaliteit waren, ligt inmiddels al enkele decennia achter ons. Sinds Volkswagen de scepter zwaait over het merk, zijn de Spanjaarden met sprongen vooruitgegaan. Inmiddels wordt Seat gezien als het sportieve, temperamentvolle merk naast VW en Skoda, maar met de Duitse degelijkheid van diens moederbedrijf. Tussen al die Seat-modellen schittert elektrisch spul door bijna volledige afwezigheid. Wel zijn er hybride aandrijvingen beschikbaar op veel Seat occasions.
Het hedendaagse aanbod van Seat-modellen is lekker overzichtelijk. Met enkele SUV’s, een paar hatchbacks en een stationwagen ben je er wel. Je hebt de keuze uit de volgende recente Seat-modellen:
De Seat Ibiza is er in latere uitvoeringen altijd als vijfdeurs hatchback. Deze sportieve, compacte auto is met verschillende motoren en uitrustingsniveaus te krijgen.
Eveneens als vijfdeurs hatchback en daarnaast als Sportstourer (stationwagen) te krijgen is de Seat Leon. Voor de liefhebber van zuinig rijden is deze er ook als hybride, waarbij de elektromotor via een stekker moet worden opgeladen.
De rest van het recente modellengamma bestaat uit SUV’s. Het begint met de Seat Arona, een compact model dat verrassend veel ruimte biedt. Een maatje groter is de Seat Ateca. Hierin kun je inzittenden met nog meer comfort (en bagage) vervoeren. Moet je echter met zeven personen op pad, dan is er slechts één Spaanse keuze: de Seat Tarraco. Dit vlaggenschip van het merk uit Martorell is er bovendien als stekkerhybride. Het is de enige SUV van het merk die met deze aandrijving komt.
Tussen de occasions vind je ook Seat-modellen die al wat ouder zijn. We pakken er enkele uitschieters bij:
Tot 2019 kon je bij de Spanjaarden aankloppen voor een heuse MPV. In de Seat Alhambra vervoer je met gemak zeven personen. Voor de sportievere rijder was hij te krijgen met aardig wat kracht onder het rechter pedaal.
Wat moet je als je graag een zakensedan rijdt met de kenmerkende ‘S’ op de neus? Van 2009 tot 2013 was dat geen enkel probleem. Toen werd de Seat Exeo nog geleverd. Kocht je hem als ST, dan kreeg je een stationwagen met een flinke hoeveelheid bergruimte.
Wie in de jaren 80 de vierkante Fiat Panda liever in het Spaans had, kon ogenschijnlijk dezelfde auto krijgen onder de naam Seat Marbella. Ogenschijnlijk, want hij was niet zo goed als zijn grote voorbeeld. De techniek liep hopeloos achter en dat was merkbaar. Tegenwoordig kun je de Marbella ook een stuk minder makkelijk als occasion vinden dan de ‘oer’-Panda.
Hoewel Seat elektrisch rijden als de toekomst ziet, is er in de Spaanse stal nog bar weinig keuze voor stekkeraars. Wie voor elektrisch kiest, kiest automatisch ook voor zo compact mogelijk. De enige optie is namelijk de kleine Seat Mii Electric. Dit hippe stadsrakkertje komt op een volle accu volgens de fabrikant 260 kilometer ver. Wie toch wat meer ruimte wil en per se dat Spaanse temperament zoekt, kan terecht bij Cupra, het nog sportievere dochtermerk van Seat. Daar staat de 100% elektrische Cupra Born in de showroom.