




















SsangYong Korando E 2.3 143 pk- Softtop - trekhaak - schuifdak - uniek!
2002151.264 km
SsangYong is een Koreaanse autofabrikant die na enkele fusies en overnames sinds 1986 auto's bouwt onder de merknaam SsangYong. Het bedrijf produceert zijn modellen in twee fabrieken in Korea, waar ongeveer vijfduizend mensen werken. De naam SsangYong betekent dubbele draak en is afkomstig van een oosterse legende. Het bedrijf start in 1991 een samenwerking op technologisch gebied met Mercedes-Benz. De samenwerking was zichtbaar bij nieuw ontwikkelde bestelwagens (1991) en personenauto's (1993), en de ontwikkeling van 3.2 liter benzinemotoren (1992) en 2.9 liter dieselmotoren (1993) die zijn gebouwd onder licentie van Mercedes-Benz. De samenwerking stelde SsangYong in staat om nieuwe markten aan te boren. Koop je een SsangYong Musso, dan krijg je een SUV die via het Mercedes-Benz netwerk in Europa terecht is gekomen. In sommige Aziatische landen is dit model verkocht onder de naam Mercedes-Benz Musso. Sinds 2011 is SsangYong eigendom van de Indiase autofabrikant Mahindra. In 2020 komt naar buiten dat SsangYong door een schuld van 285 miljoen dollar in grote financiële problemen is gekomen en faillissement heeft aangevraagd. Het is nog niet duidelijk of het merk binnenkort in handen komt van een andere eigenaar.
Een SsangYong occasion is in Nederland een auto die je weinig op de openbare weg zal tegenkomen. Het bekendste model is de SsangYong Rexton, waarvan er tussen 2003 en 2008 in totaal 1505 stuks zijn verkocht. Dit model is afgeleid van de Mercedes-Benz M-klasse. De SsangYong Kyron was tussen 2006 en 2008 goed voor 528 verkochte modellen. Andere tweedehands SsangYong modellen zijn lastiger verkrijgbaar. Van de SsangYong Actyon zijn er 186 stuks verkocht en de Rodius kreeg tussen 2005 en 2011 slechts 107 keer een Nederlandse eigenaar. Deze auto's zijn in 2011 als tweedehands SsangYong modellen verkrijgbaar rond een bedrag tussen de € 3.000 en € 5.000. Nieuwere occasionmodellen van SsangYong lopen vanaf 2014. Het zijn allemaal SUV's van verschillende omvang en te verkrijgen onder de naam Tivoli, een kleine crossover, Saphire, Korando en als nieuwe uitvoering van de SsangYong Rexton. De Mercedes techniek is nog niet geheel verdwenen, al beperkt het zich bij de Rexton tot de gebruikte zeventraps automatische versnellingsbak. Dit model is luxueus uitgevoerd en heeft plaats voor zeven inzittenden. Zoals een echte SUV betaamt, is ook de Rexton uitgerust met vierwielaandrijving.
Bekijk je de markt van SsangYong occasions, dan is er een klein aanbod van verschillende modellen beschikbaar. De auto's zijn over het algemeen vriendelijk geprijsd, omdat ze als nieuwe auto gunstig in de markt zijn gezet en omdat de afschrijving als klein Koreaans merk vrij snel gaat. Dat geeft de consument wel de kans om een ruime auto aan te schaffen voor een goede prijs. Goedkoop is soms relatief, omdat de prijs voor een SsangYong Rexton van één jaar oud in 2021 toch snel € 40.000 zal bedragen. Hiervoor krijg je wel een dikke SUV die zich in omvang kan meten met een BMW X5 waarvoor je al snel € 30.000 meer betaalt.