













































Subaru Impreza P1 Prodrive one. rhd.
2000134.665 km
Subaru is in Nederland nooit een groot merk geweest. Dat betekent, dat de keuze uit Subaru occasions niet heel ruim is. Wat er echter te koop staat, is het bekijken waard. Lees hieronder meer over dit aparte automerk en vind jouw auto tussen ons aanbod van Subaru occasions!
Net als elke andere fabrikant, heeft Subaru een elektrisch model in de showroom staan: de Subaru Solterra. Aan het uiterlijk is duidelijk de samenwerking met Toyota te zien, want de auto vertoont veel trekken van diens RAV4. Door de grote vlakken van donker kunststof op de flanken krijgt deze praktische SUV bovendien een robuust uiterlijk. Standaard is deze elektrische Subaru rijk uitgerust.
Wie in de recente geschiedenis van Subaru kijkt, kan – naast bovenstaande elektrische SUV – uit een kleine greep Subaru-modellen kiezen. Alle Subaru’s zijn gebouwd om zich staande te houden in allerlei soorten terrein. Hieronder vind je een overzicht van modellen die Subaru in Nederland in de showroom heeft staan:
In 1997 werd de Subaru Forester in ons land geïntroduceerd. Hoewel de auto (zeker tot 2008) meer op een verhoogde stationwagen lijkt, moeten we hem classificeren als SUV. Hij profiteert van Subaru’s jarenlange ervaring met vierwielaandrijving die zelfs de meest barre omstandigheden het hoofd biedt.
De Subaru Outback begon ooit als verhoogde versie van de Legacy stationwagen onder de naam Legacy Outback. Vanaf 2003 bleef de auto bestaan als verhoogde stationwagen, maar verdween de naam Legacy. Van de reguliere Subaru Legacy ontbreekt de sedanversie sinds 2012 en de ‘lage’ stationwagen sinds 2015 in de prijslijsten.
Een stuk nieuwer in de prijslijsten is de Subaru XV. Deze SUV werd in 2012 voor het eerst aangeboden in de prijslijsten van het Japanse merk.
Subaru is een eigenzinnig merk dat vooral door liefhebbers wordt gereden. Een belangrijke bijdrage aan die eigenzinnigheid wordt geleverd door de motoren. Subaru zweert bij de boxermotor. Dit type motor vind je bijvoorbeeld sinds jaar en dag in de beroemde Porsche 911. Porsche en Subaru zijn zelfs de enige twee merken die op deze schaal de boxermotor produceren. Buiten het feit dat Subaru claimt dat deze motor voor stabieler weggedrag zorgt en bij aanrijdingen veilig onder de inzittenden schuift, geeft hij een karakteristiek geluid. Bovendien zijn deze motoren nagenoeg onverwoestbaar.
Zoals je hierboven zag, is Subaru een behoorlijk eigenzinnig merk. In het verleden leverde dat de nodige bijzondere modellen op – die vaak als occasions voor aantrekkelijke prijzen te vinden zijn. Enkele voorbeelden:
De ‘gewone’ Subaru Impreza is geen opvallende auto, maar elke generatie kent ook enkele op de rallysport geïnspireerde modellen. Ooit waren dit de auto’s met de meeste power per euro (en daarvoor zelfs gulden). Geleidelijk aan werden ze duurder, maar het bleven zeer snelle, capabele auto’s met nog steeds flinke groepen fans.
Vanaf 2010 werden bovengenoemde speciale Impreza’s onder een eigen serie geproduceerd: de Subaru WRX. Je moet er even voor zoeken, want er zijn er niet veel verkocht. In 2019 viel in Nederland definitief het doek voor de WRX.
De Subaru BRZ was net als bovenstaande elektrische Subaru Solterra een samenwerking met Toyota. Alles aan deze auto is ingesteld op sportief en vooral speels weggedrag. Helaas is de Nederlander vooral op zoek naar iets praktisch, wat maakt dat deze auto – evenals de nagenoeg identieke Toyota GT86 – weinig is verkocht. Koop je er één, dan heb je dus iets unieks!
Over uniek gesproken: de Subaru SVX was in de negentiger jaren een sportcoupé waar het merk – ondanks zijn hoge prijs – per verkocht exemplaar verlies op leed. Zowel in eigen land als in de rest van de wereld was de concurrentie echter (te) sterk. In alle opzichten is deze auto uniek: hij oogt (nog steeds) als een ruimteschip, heeft een motor die voor die tijd records brak en is praktisch onvindbaar op de Nederlandse wegen. En in tegenstelling tot de concurrenten is hij voor een schappelijke prijs te vinden!