




















Suzuki Grand Vitara 2.4 High Executive MOTOR DEFECT
2009136.160 km
Voor kwalitatief goede SUV’s en handige hatchbacks is een kijkje tussen de Suzuki occasions een aanrader. De range van huidige Suzuki-modellen is niet heel groot, maar bevat wel enkele zeer aantrekkelijke opties. Laat je verrassen door ons ruime aanbod van Suzuki occasions!
Kijken we naar de recente Suzuki-modellen, dan zien we zeven verschillende namen. Vier van de zeven zijn SUV, twee zijn hatchback en één model is uitsluitend als stationwagen verkrijgbaar – iets dat je niet vaak ziet. We zetten ze op een rij:
De Suzuki Ignis is altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest. Hij heeft iets weg van een mini-SUV, maar het is gewoon een hatchback. Dit leuke kleine stadsautootje combineert stoere looks met goede praktische inzetbaarheid.
Sinds de Suzuki Swift in 2005 een rigoureus nieuw design kreeg, is hij mooi opgedroogd. Het is bovendien een behoorlijk lekker rijdende auto met (in latere modellen) krachtige hybride-aandrijving. Hij is achterin minder ruim dan de concurrentie en dat is waarschijnlijk waarom hij nooit tot de verkooptoppers in zijn klasse hoorde.
Liefhebbers van een SUV kunnen, om te beginnen, een kijkje nemen bij de Suzuki Vitara. Deze populaire alleskunner is er in verschillende uitvoeringen en met keuze uit twee hybride-aandrijvingen (in recente modellen).
Iets hoger gepositioneerd vinden we de Suzuki S-Cross. Deze SUV is wat scherper gelijnd en heeft daardoor een wat strakker uiterlijk dan de Vitara.
Met de tweede generatie Suzuki Jimny had het merk een ongelooflijk grappig autootje in de Nederlandse showroom staan. In ons land had het sprookje van deze kleine SUV echter geen vrolijk einde: door onze CO2-belasting werd de auto simpelweg te duur – zeker gezien het spartaanse comfort dat hij biedt. Erg jammer, want de Jimny met zijn ronde koplampen vrolijkt het straatbeeld zeker op.
In Hamamatsu mogen ze nog wel eens een model van aandeelhouder Toyota lenen. Zo ook de Suzuki Swace, die in feite een Toyota Corolla met nieuwe voorbumper, andere achterklep en S-logo’s is. Hij is er alleen als stationwagon, terwijl de Corolla er ook als hatchback en sedan is.
Ook de Suzuki Across is van diezelfde aandeelhouder afkomstig. Daar slijt hij zijn dagen als RAV4. De Across heeft eveneens een eigen gezicht gekregen om toch een Suzuki-uitstraling te hebben.
Tussen de Suzuki occasions staan ook enkele oudere modellen die te leuk of belangrijk zijn om niet te noemen. Want hoewel dit Japanse merk altijd een kleine speler op de markt is geweest, zijn er zeker wat leuke en historisch significante modellen uit de fabriek komen rollen. We noemen er een paar:
De Suzuki Alto was jarenlang één van de goedkoopste, zo niet dé goedkoopste, supermini op de markt. Je kocht ze voor een prikkie en ze waren niet kapot te krijgen.
Ook niet kapot te krijgen, maar dan in het terrein, is de Suzuki Samurai. Nieuw in de showroom waren ze goedkoop – er zat ook niets op wat er niet per se op moest – maar tegenwoordig zijn het cultauto’s. Een goed tweedehands exemplaar heeft dan ook een flinke prijs.
Ooit gehoord van de Suzuki Kizashi? Nee? Dat is niet zo vreemd. Kopers kregen een zeer goede zakensedan met voldoende comfort en luxe aan boord. Helaas stootte hij (net als de Jimny) iets te veel CO2 uit, waardoor er aardig wat belasting op de prijs kwam. Daarnaast keek bijna niemand in dit segment naar Suzuki’s. Tweedehands zijn er altijd wel enkele te vinden.
Tot slot de Suzuki Cappuccino die beter Espresso had kunnen heten: een flinke boost in een kleine verpakking. Eerlijk is eerlijk, de kleine motor blonk niet uit in kracht. Doordat het hele autootje echter niets weegt, komt de boel nog steeds aardig vooruit. Het grootste nadeel is dat ze nooit met het stuur links zijn gebouwd.
Hoewel je in veel Suzuki’s elektrische aandrijving vindt, zit er ook nog altijd een verbrandingsmotor in. Vooralsnog zetten de Japanners namelijk vol in op hybride aandrijving, waarbij het grootste deel van de auto’s ‘mild hybrid’ is. Dat wil zeggen, dat de accu van de elektromotor opgeladen wordt door energie uit bijvoorbeeld het afremmen. De eerder genoemde Suzuki Across is er als stekkerhybride (plug-in), waarbij de accu van de elektromotor via een stekker wordt opgeladen. Een Suzuki 100% elektrisch rijden is vooralsnog niet mogelijk.