
Dacia Duster HM review (2018+)
Lees ons eerlijke oordeel over deze auto
Dijk van een gezinswagen
De Dacia Duster uit 2018 en daarna is een vijfdeurs SUV van het Roemeense Dacia . Het is een uitstekende gezinswagen, die zich onderscheidt van andere SUV’s dankzij een zeer basic uitrusting. Dat betekent dat er in deze auto weinig tot geen plaats is voor luxe extra’s en dat het motorenaanbod vooral gericht is op betrouwbaarheid in plaats van vermogen. Deze filosofie stelt Dacia in staat om de Duster buitengewoon aantrekkelijk in de markt te zetten, wat betekent dat je een middelgrote SUV kunt rijden voor weinig geld.
Pluspunten
Het is een simpele en doeltreffende auto.
De HM-generatie is een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger.
Een Duster is spotgoedkoop.
Minpunten
Het comfort laat soms het nodige te wensen over.
De motoren kunnen wel wat extra vermogen gebruiken.
Aan boord moet je niet verwachten te baden in luxe.

Modeleigenschappen Dacia Duster (2018+)
Van de buitenkant is de Dacia Duster een SUV zoals je die zo vaak aantreft: vijf deuren, hoog op de wielen en duidelijk ruim genoeg voor een gemiddeld gezin. Onderhuids en binnenin tref je echter bepaalde karaktereigenschappen aan die je vrijwel nergens anders ziet. Al het overbodige is afwezig, wat betekent dat je het moet stellen zonder overdadig comfort en zonder luxe, technische hulpmiddelen. Wat je wel hebt is een no-nonsense SUV die alles biedt wat je nodig hebt en beschikt over beproefde en betrouwbare techniek.
Verfijnder, maar toch simpel
De Dacia Duster uit de HM-generatie is de opvolger van de Duster die tussen 2010 en 2018 gebouwd werd. Deze nieuwere Duster is weliswaar verfijnder en moderner, de opzet is gelijk gebleven. Zo is het dashboard voorzien van een touchscreen en kan je je telefoon erop aansluiten, maar tref je geen luxe extra’s aan die je in duurdere SUV’s in overvloed hebt. Zaken als stoelverwarming en een dodehoekmelder zitten niet in deze auto. Wie zonder deze attributen kan leven, heeft met de Duster een ongenaakbare prijsvechter op de oprit.

Afmetingen Dacia Duster (2018+)
De Dacia Duster uit bouwjaar 2018 en later heeft afmetingen die hem geschikt maken voor dagelijks gebruik door gezinnen. Er is plaats genoeg voor vijf personen en de kofferbak biedt voldoende ruimte voor bagage. En ga je op vakantie met de Duster, dan passen de koffers prima achterin. De auto is compact genoeg om probleemloos door druk stadsverkeer te rijden en parkeren is eveneens een fluitje van een cent.
Vierwielaandrijving voor meer zekerheid
Net zoals bij de vorige Duster, tref je deze Dacia met voor- en vierwielaandrijving aan. Vierwielaandrijving zorgt ten eerste voor een betere tractie op glad of nat wegdek en het stelt de bestuurder eveneens in staat om onverharde wegen te verkennen. Het is geen volwaardige terreinwagen, maar onderschat de Duster niet: het aandrijvingssysteem is buitengewoon doeltreffend en opent deuren die voor voorwielaangedreven auto’s gesloten blijven.
Huidig aanbod Dacia Duster (2018+)


SEAT Ateca 1.5 TSI 150Pk Style Business Intense / Panoramadak / Leder / Led

BMW 1-Serie 118i Executive Edition/1STE EIG/NAVI/CARPLAY/LED/NL AUTO NAP!!

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV INTENSE+ CAMERA/LEDER/SCHUIFDAK***

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Highline digital dash trekhaak

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Business Edition

Toyota Corolla TOURING SPORTS 1.8 Hybrid Business Plus [ LED Navi Trekhaak Camera ]

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Sport Business|GARANTIE|AUTOMAAT|TREKHAAK|NAVI|AIRCO|

BMW X1 sDrive20i Centennial Executive | NL-auto | 1e Eig | Dealer OH | Navi | Clima | PDC

SEAT Leon ST 1.5 TSI 150pk DSG FR Ultimate Edition Black Sky Virtual Cockpit Camera Navigatie Sfeerverlichting

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Business Aut. | Adaptive Cruise | Head-Up | Camera | Navigatie

Ford Focus Wagon 1.0 126PK Vignale / Leder / Panoramadak / Navigatie / Cruis ad./ Pdc.V+A / Xenon / Technology-Winter -Design Pack /

Audi A4 Avant 35 TFSI 150PK! Automaat Launch Edition Business BJ2020 Lmv 17" | Led V+A | Pdc | Navi | Dynamische knipperlichten | Elek. achterklep | Elek. trekhaak | App-Connect | Virtual cockpit | Climate control | Cruise control | Sportstoelen | Sportstuur

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Active Business

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine / Automaat / 1.410 KG Trekgewicht / Dealer Onderhouden / Adaptieve Cruise Control / Vierseizoenenbanden / Navigatie / Achteruitrijcamera / Apple CarPlay/Android auto / Stoel- & Stuurverwarming / Climate Control / Fabrieksgarantie t/m 08-03-2026 /

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Advantage | Widescreen | Stoelverwarming | Camera | Zondag Open!

Volvo XC40 1.5 T3 Momentum Pro DEALER OND. NL-AUTO NAP!

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Sportline Leder Navi Virtual Cockpit 18"

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport, DIT IS EEN RIJKLAARPRIJS.

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI / Panoramadak / Navi / cruise / Alcantara met massage

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Advantage Pack AMG Pano

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport Business R-line | Org NL | DAB+ | CarPlay | Adap Cruise

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost ST Line Business | Automaat | Afneembare Trekhaak | Carplay | Camera | 18 Inch | All season | Navi | Led |

Peugeot 508 SW 1.6 HYbrid Allure |PANORAMA DAK|ADAPTIVE CRUISE CONTROL|

Hyundai Kona Electric EV Comfort 64 kWh [ Navi Camera Adapt.cruise ]

BMW X1 sDrive18i High Executive [NAVIGATIE, MEMORY SEATS, PDC ACHTER, LED, BLUETOOTH, CRUISE CONTROL, CLIMATE CONTROL, NIEUWSTAAT]

Audi A1 Sportback 30 TFSI epic |Virtual|Carplay|PDC|

SEAT Tarraco 1.5 TSI 150PK! Xcellence Limited Edition BJ2020 Lmv 19" | Pdc | Navi | Elek. trekhaak | Elek. achterklep | App-Connect | Beats Audio | Virtual cockpit | Dashboard verlichting | Climate control | Cruise control | Zwarte hemel | Extra getint glas

Prestaties en rijgedrag Dacia Duster (2018+)
Wie zoekt naar een SUV die sportief kan rijden, moet verder kijken dan de Duster. Dit is geen auto die gemaakt is voor snelle sprintjes of een hoge topsnelheid. De motoren – afkomstig van Renault – zijn betrouwbaar en robuust, maar niet meer dan dat. Sterker nog, in de zesde versnelling is weinig vermogen meer beschikbaar voor een tussensprint, mocht je iemand willen inhalen. Terugschakelen is dan een betere optie. Het rijgedrag is in orde, niet meer dan dat. De auto helt wat meer dan de concurrenten over in de bochten en stuurt vrij licht, wat niet naar ieders wens zal zijn.
Comfort Dacia Duster (2018+)
Ten opzichte van de vroegere Duster is het comfort van de Dacia Duster uit de HM-generatie aanzienlijk verbeterd. Allereerst is het infotainmentsysteem verbeterd en toegankelijker gemaakt en verder zijn de bedieningsknoppen verbeterd. Je hebt in de Duster minder last van rijwind dan in zijn voorganger en – nieuw voor Dacia in 2018 – het model beschikt over climate control en heeft een sleutelkaart. Dit betekent dat je als bestuurder of passagier duidelijk iets meer luxe tot je beschikking hebt dan in de vorige Duster.

Betrouwbaarheid Dacia Duster (2018+)
Iets wat niet gewijzigd is ten opzichte van zijn voorganger – en dat is maar goed ook – is de betrouwbaarheid. Een Dacia Duster uit 2018 en daarna is een uiterst robuuste auto, die beschikt over beproefde en betrouwbare techniek. De beschikbare benzine- en dieselmotoren kunnen tegen een stootje en laten je zelden in de steek. Het is niet voor niets dat Dacia elk jaar weer hoog scoort op de lijstjes met klanttevredenheidsonderzoeken. De gevolgen van slijtage kunnen, net zoals bij elke verbrandingsmotor, met goed en regelmatig onderhoud tot een minimum beperkt blijven.
Kosten Dacia Duster (2018+)
De aanschafprijs van een Duster is zijn voornaamste verkooppunt. Die is namelijk bijzonder laag, zeker in vergelijking met SUV’s van dezelfde grootte. De basic inrichting van deze auto, gecombineerd met de eenvoudige motor en de minimale uitrusting, betekent dat het Roemeense merk er een zeer serieuze prijsvechter van heeft kunnen maken. Tel daar de betrouwbaarheid bij op en de onderhoudskosten zullen net zo minimaal zijn als de prijs die je betaalt voor de aanschaf.
Bi-Fuel geeft opties
Een Dacia Duster uit de HM-generatie is onder andere te krijgen met zogenaamde Bi-Fuel technologie, wat betekent dat je modellen vindt die op LPG en benzine rijden. Dit kan behoorlijk schelen. Of LPG voor jou goedkoper is, hangt af van je situatie. Bereken daarom de kosten eerst door voordat je voor deze brandstof kiest.

AutoTrack oordeel Dacia Duster (2018+)
Wil je zo veel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld, dan is de Duster moeilijk te verslaan. Het is een echte upgrade ten opzichte van zijn voorganger en hij beschikt over genoeg uitrusting aan boord om comfortabel onderweg te zijn. Het is een dijk van een gezinswagen en de betrouwbaarheid is van grote klasse. Kan je leven met het relatieve gebrek aan luxevoorzieningen en een motor die je hart niet sneller zal doen kloppen, dan zal je je geen buil vallen aan de Dacia Duster.