
Ford Kuga (2019+) review
Lees ons eerlijke oordeel over deze auto
Uitstekende SUV met weinig op aan te merken
Een compacte SUV als de Ford Kuga is geliefd bij veel automobilisten vanwege zijn hoge zitpositie, zijn prettige instap en zijn stoere zelfverzekerde voorkomen. Dit specifieke model biedt daarbij van het begin af aan een aantal extra voordelen, zowel technisch als functioneel. En met de derde generatie met modelcode CX482 zijn die talrijker dan ooit.
Pluspunten
De Ford Kuga stuurt precies en schakelt soepel.
Passagiers en bagage hebben relatief veel ruimte in deze auto.
Het verbruik van de plug-inhybride is zeker voor een SUV bijzonder laag.
Minpunten
Een complete veiligheidsuitrusting is nieuw alleen verkrijgbaar tegen bijbetaling.
Het waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers kan irriteren.
Het digitaal dashboard van deze Kuga voegt weinig toe.

Modeleigenschappen Ford Kuga (2019+)
Wie vanaf 2019 kiest voor de Ford Kuga kan bijvoorbeeld beschikken over een plug-inhybride of een head-up display. In voorgaande edities was dit nog niet mogelijk. De goede eigenschappen die de Ford Kuga heeft behouden zijn onder andere het ruime interieur, het overzichtelijke dashboard en de uitstekende rijeigenschappen. Wat dat betreft is het een wonder dat je deze even degelijke als sierlijke auto niet nog vaker op de Nederlandse wegen ziet.
Prestaties Ford Kuga (2019+)
De hoeveelheid beschikbare aandrijvingen van de derde generatie van de Ford Kuga is beperkt. Snelle versies bestaan sowieso niet meer sinds de eerste generatie. In plaats daarvan mikt dit model op een gunstig brandstofverbruik. Dat lukt goed, onder andere met twee benzinemotoren die volstaan om lekker vlot in te voegen op de Nederlandse snelweg en daar desgewenst fors de maximumsnelheid te overschrijden.
De hybride Ford Kuga (2019+)
Diesel is geen optie meer. In plaats daarvan is wel een plug-inhybride verkrijgbaar. Voor Ford is dat bijzonder, want dit merk is er laat bij met de verkoop van (deels) elektrische auto’s. Een volledig elektrische versie van de Kuga bestaat (nog) niet, maar met deze Kuga laat Ford alvast zien dat ze de techniek serieus nemen; de actieradius op elektriciteit is uitstekend voor een hybride. Bovendien is het verbruik na het leeglopen van de batterij nog altijd gunstig, mede dankzij het herwinnen van energie bij het uitrollen en remmen. De prestaties zijn iets beter dan die van andere aandrijvingen.

Rijgedrag Ford Kuga (2019+)
De derde generatie van de Ford Kuga bevestigt de uitstekende reputatie die het merk al sinds jaar en dag heeft op het gebied van rijgedrag. De besturing is aangenaam direct, het schakelen gaat heel prettig en soepel en de Kuga blijft ondanks zijn hoogte stabiel in de bochten. Als bestuurder voel je door dit alles heel goed het contact met de weg en met de auto. Dat geeft een sportieve beleving, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort.
Comfort Ford Kuga (2019+)
Je merkt in alles dat deze editie van de Ford Kuga op het gebied van comfort gedurende meerdere jaren steeds verder is geperfectioneerd. Sowieso al vanwege het rijgedrag, maar ook vanwege de inrichting en aankleding van de binnenruimte; de stoelen geven veel stevigheid en de materialen die zich direct in het zicht bevinden, voelen prettig aan. De bagageruimte behoort tot de grootste van zijn klasse en de laadvloer is vlak. Je kan er dus eenvoudig kratten of dozen in schuiven, vooral als je de extra optie hebt waarmee je met een voetbeweging de vijfde deur kan openen en sluiten.
Afmetingen en zitpositie Ford Kuga (2019+)
Met een lengte van 4,61 meter en een breedte van 1,88 meter is deze Ford Kuga de grootste tot nu toe. Dat scheelt respectievelijk 8 en 5 centimeter met de tweede generatie, waar volwassenen toch al vorstelijk achterin kunnen plaatsnemen. Nu is er dus nog meer ruimte. De verstelbare achterbank maakt dat de beenruimte zich optimaal laat instellen. Ook voor de rug kan naar eigen behoefte een comfortabele positie worden gecreëerd.
Uitrusting Ford Kuga (2019+)
Het basisuitrustingsniveau van de Ford Kuga bevat onder andere voorin een armsteun, lendesteunen, een navigatiesysteem, verwarmde spiegels, airconditioning en elektrisch bedienbare ruiten vóór en achter. Daarmee is het behoorlijk compleet en biedt de Kuga veel comfort. Er bestaan verschillende uitbreidings- en uitrustingspakketten. In principe is al het denkbare mogelijk. Houd er rekening mee dat diverse veiligheidssystemen als adaptive cruise control niet standaard zijn.
Huidig aanbod Ford Kuga (2019+)


MINI Clubman Mini 2.0 Cooper S Chili Serious|Pano|Auto|HUD|Harman/Kardon|Xenon|Navii

Skoda Karoq 1.5 TSI ACT 150pk DSG Sportline Business Navigatie Camera Acc Stoelverwarming 17

BMW 3-Serie Touring 320i High Executive/ Leer/ Clima/ Verw. stoelen/ Trekhaak

Ford Mondeo Wagon 1.5 ST Line 1E EIGENAAR ORG KM NAP AANTOONBAAR......

Suzuki Vitara 1.6 High Executive PANORAMADAK SCHUIF/KANTEL | NAVIGATIE | LEDER / ALCANTARA BEKLEDING

Volvo V60 2.0 T4 Business Sport R-Design TREKHAAK 191 PK

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk First Edition LED Sfeerverlichting Adaptive Cruise Virtual Cockpit

Citroën C5 Aircross 1.6 180pk Shine AUTOMAAT Navigatie | TREKHAAK | Apple Carplay & Android Auto | Elektrische kofferklep | Pano- schuifdak | KEYLESS | Elektr stoel+LEER

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI R-Line CAMERA/PDC/NAVI/LED/CRUISE/LMV

Audi A4 Avant TFSI Aut. Sport Edition Trekhaak|Pano|NL-auto!

Skoda Superb Combi TSI ACT 150PK DSG AMBITION BUSINESS TREKHAAK/NAVI/PANORAMADAK

BMW 3-Serie Touring 318i M Sport Edition | Head-up |

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI Comfortline | 115 PK | | Navigatie | Climate Control | App Connect | Adaptive Cruise Control | LED

Audi A5 Sportback 35 TFSI Sport S-line Edition Virtual Cockpit | Full LED | Elektr. Klep | Navi | Cruise | 18" LMV | PDC

SEAT Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150PK FR Launch Edition+Led+navigatie+camera+Leder+stoel&stuur-verw+elek-Klep+18"lmv =OKT-2020 !!

Peugeot 2008 PureTech 130 GT-Line | Camera | Adaptieve Cruise Control | Allseason Banden | Navigatie

Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet AUTOMAAT, CAMERA,NL AUTO, NAVI,AIRCO,DEALER OND, STOELVERWARMING, CRUISE, 1E EIGENAAR

Hyundai Tucson 1.6 GDi Comfort Apple car play, Android auto, Climate controle, Incl 6 maanden BOVAG garantie

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine Trekhaak, Carplay, NAP

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Pure+ | Keyless | trekhaak | Clima | Cruise | Stoelverwarming |

Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited Beats Carplay Camera

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150 pk DSG Sport | Panoramadak | Trekhaak | Achteruitrijcamera | Adaptive Cruise | LED Plus koplampen

Volvo XC60 2.0 D4 FWD Nordic+ Sport | Sportstoelen | Stoelverwarming | Xenon verlichting | Navigatie

Toyota C-HR 1.2 Energy | Verwarmde voorstoelen | Navigatie | Trekhaak |

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid Vignale|GARANTIE|PANO|LEDER|HEADUP|CAMERA|

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2WD | Leer | Memory | Trekhaak | Trekgewicht 1800kg | Stoelverwarming | Navigatie | Camera |

Audi A3 Limousine 35 TFSI 150PK Navigatie | Lichtmetalen velgen | Cruise Control

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Style Business. Dealer onderhouden. Navi, adap.cruise, camera, carplay, elek a.klep, etc. Prijs rijklaar.

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG Sport Edition

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2019+)
Pechdiensten hoeven niet vaak in actie te komen voor een Ford Kuga. Als het al gebeurt, is het vaak voor een elektrische storing die eenvoudig – en soms zonder extra kosten – te verhelpen is. De uitstekende reputatie van Ford Kuga occasions betekent niet automatisch dat je er goed aan doet om ieder willekeurig exemplaar aan te schaffen. Let daarom altijd goed op de onderhoudshistorie, want dat kan toekomstige ongemakken voorkomen.
Kosten Ford Kuga (2019+)
De nieuwprijs van een Ford Kuga van de derde generatie is gunstig ten opzichte van concurrerende modellen van andere merken. Je krijgt een goede, rijk uitgeruste, ruime auto die prettig rijdt voor een relatief laag bedrag. Tweedehands geldt hetzelfde. De maandelijkse lasten zijn eveneens relatief gunstig, vooral in het geval van een hybride exemplaar dat niet veel brandstof verbruikt.

AutoTrack oordeel over de Ford Kuga (2019+)
Het kost best veel moeite om negatieve aspecten van de derde generatie van de Ford Kuga te benoemen. In de basis is het namelijk een fantastische auto die op alle denkbare punten hoog scoort. Daarom zie je hier geen kanttekeningen bij het verbruik, de betrouwbaarheid, de veiligheid, de ruimte of het comfort. Het ergste dat je deze auto kunt verwijten is dat de functies op het digitale dashboard amper uitgebreider zijn dan op het oude analoge dashboard. Of dat de auto in elektrische modus een vervelend pulserend geluid maakt om voetgangers en fietsers te waarschuwen.