Abarth 500

De Abarth 500 lijkt van een afstandje sterk op de Fiat 500. Laat je echter niet voor de gek houden! Dit kleine venijnige scheurijzer heeft een totaal ander rijgedrag dan het gemoedelijke stadsautootje waarvan hij is afgeleid.

Bekijk 16 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDeze auto biedt puur rijplezier voor sportief ingestelde chauffeurs.
  • PluspuntDe aankleding draagt enorm bij aan de sportieve beleving.
  • PluspuntVoor een sportauto is hij vriendelijk geprijsd.
  • MinpuntVolwassenen hebben achterin niets te zoeken.
  • MinpuntSommige hendeltjes en knopjes in het interieur zijn kwetsbaar.
  • MinpuntMet het dak van de cabrio naar beneden is het zicht naar achteren slecht.

De Abarth 500 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Abarth 500 is gemaakt om te presteren. Dit gaat het best als hij in sportstand staat. Hij stuurt direct en is stevig geveerd.
  • Verbruik: Neem een Fiat 500 als je brandstof uit wilt sparen. De Abarth 500 verbruikt namelijk op 100 kilometer al snel meerdere liters benzine extra.
  • Uitrusting en comfort: Een Abarth ziet er altijd goed uit, mede dankzij het charmante retro-design van Fiat. Lichtmetalen velgen zijn standaard en overal zie je de merknaam en het logo met de schorpioen terugkomen. De stoelen bieden rondom steun, zodat je op je plek blijft tijdens snel bochtenwerk.
  • Betrouwbaarheid: De betrouwbaarheid van een Abarth 500 is sterk afhankelijk van het onderhoud. Op zich kan er weinig misgaan als hij al zijn servicebeurten krijgt, maar de praktijk laat zien dat niet iedere eigenaar daar alert op is.
  • Kosten: Natuurlijk is een nieuwe Abarth 500 duurder dan een Fiat 500. Maar gezien alle extra’s die je krijgt moet je je afvragen of dat een eerlijke vergelijking is. Als je de prijs van een Abarth 500 tegen die van andere sportauto’s aanhoudt, blijkt hij helemaal niet zo duur.
Een Abarth 500 koop je voor de lol van het rijden. Als je rotondes graag snel neemt en daarna zo snel mogelijk wilt optrekken, is dit je ideale stadsauto.
Harry
Automotive expert
Abarth 500 (2008 - 2016)

Abarth 500 (2008 - 2016)

Met een lengte van slechts 366 centimeter kun je deze auto gerust compact noemen. Voorin zit je desondanks riant, tenzij je je stoel naar voren moet schuiven omdat er iemand achter je zit. De bagageruimte is beperkt. Voor een deel schuilt daarin de karakteristieke uitstraling van deze uiterst wendbare hatchback, die ook als cabriolet verkrijgbaar is. In dat geval is het een Abarth 500c. Een Abarth van de eerste generatie rijdt per definitie op benzine. Het aantal beschikbare paardenkrachten is 135, 140, 160 of 180. Dat is allemaal snel genoeg om sportief te rijden.

Kies voor deze generatie als je het niet erg vindt om in een iets ouder model te rijden en op die manier graag wat bespaart op het aankoopbedrag. De nieuwprijzen lagen oorspronkelijk grofweg tussen €22.000 en €32.000. De snelste Abarth 500 is de Abarth 500 1.4 16V T-Jet 595 Competizione 180.

Abarth 500 (2023 - heden)

Abarth 500 (2023 - heden)

Sinds 2023 is de Abarth 500 nieuw alleen nog met een elektrische aandrijving verkrijgbaar. Voluit heet hij nu de Abarth 500e. Het voordeel van deze versie is dat hij vriendelijker is voor het milieu en sneller over al zijn kracht beschikt. Dat laatste merk je onder andere als je de bocht uitkomt en weer wilt versnellen. Het nadeel is dat de actieradius aanzienlijk kleiner is. Liefhebbers van puur motorgeluid moeten zich tevreden stellen met een nabootsing daarvan, die zich ook laat uitschakelen. Het kan daardoor bijzonder stil zijn in een Abarth 500. Nieuwprijzen liggen ongeveer tussen de €35.000 en €45.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • whatcar.com
  • reddit.com (reviews)
  • abarthforum.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op