
Dacia Spring review (2021+)
De Dacia Spring is een compacte SUV met een elektrische aandrijving. Het is een echte Dacia en dat betekent dat hij is ontworpen met een lage vraagprijs in gedachten; alle overbodige extra’s zijn geschrapt en snel gaat hij niet. Het resultaat van deze no-nonsens aanpak is de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt. Als je met die wetenschap in de auto stapt – zonder hoge verwachtingen op het gebied van ruimte, prestaties of comfort – kun je eigenlijk niet anders concluderen dan dat het een waanzinnig leuk autootje is dat voor een grote doelgroep op maat gesneden lijkt.
Bekijk 125 occasions

Modeleigenschappen Dacia Spring (2021+)
Met een lengte van 3,73 meter is de Dacia Spring dik drie en een halve decimeter korter dan een Dacia Sandero. Zijn kofferbak is met een inhoud van 300 liter slechts 23 liter kleiner dan die van de Sandero. Daarmee is hij nog altijd groot genoeg voor een paar boodschappen- of sporttassen en dat is precies waar de meeste eigenaren behoefte aan hebben. De Dacia Spring is namelijk geknipt voor de stad. Dat blijkt niet alleen uit zijn afmetingen, maar ook uit al zijn andere eigenschappen.
Prestaties Dacia Spring (2021+)
In de stad komt de Dacia Spring goed mee. Je komt er snel mee van 0 naar 50 kilometer per uur. Van 50 naar 100 kilometer heeft deze auto aanzienlijk meer tijd nodig. Dat geldt vooral voor de basisversie, de Spring Electric 45. De duurdere Spring Electric 60 versnelt aanzienlijk vlugger, maar nog altijd met een tempo waar niemand van onder de indruk raakt. Ook de beperkte actieradius van de Dacia Spring nodigt niet uit tot lange reizen. Een gemiddelde forens maakt dat overigens weinig uit, want de prestaties zijn namelijk goed genoeg voor het meeste woon-werkverkeer.

Rijgedrag Dacia Spring (2021+)
De Dacia Spring heeft een leuke troef in handen en dat is zijn relatief bescheiden gewicht. Doordat hij weinig batterijen aan boord heeft, is hij lichter dan de meeste andere elektrische auto’s. Hij heeft dus ook niet zoveel paardenkrachten nodig om in beweging te komen. Het leidt tot een licht en levendig rijgedrag. En aangezien deze auto zelden met hoge snelheden door haarspeldbochten gaat, merk je weinig van de beweeglijkheid van de koets. In de dagelijkse praktijk rijdt hij al met al best lekker.
Comfort Dacia Spring (2021+)
Tijdens het ontwerp van de Dacia Spring is in meerdere opzichten merkbaar bezuinigd op het comfort. Zo kan de bestuurdersstoel weliswaar naar voren en naar achteren worden bewogen en kan ook de hellingshoek van de rugleuning worden versteld, maar verder laat de rijpositie zich niet aanpassen; het stuur is gefixeerd, evenals de hoogte van de bestuurdersstoel. De achterbank is geschikt voor kinderen. Volwassenen kunnen er amper hun knieën bewegen en moeten vanwege het lage plafond hun hoofd scheef houden.
Uitrustingsniveaus Dacia Spring (2021+)
Belangrijk basiscomfort zoals airconditioning is aanwezig, maar let desalniettemin goed op; voor de hand liggende extra’s als een groot display, camera’s, sensoren en een snellader zijn alleen verkrijgbaar op duurdere uitvoeringen. De uitrustingsniveaus heten achtereenvolgens Comfort, Comfort Plus, Essential, Expression en Extreme. Ook deze bieden weinig elektronische veiligheidssystemen. Vandaar dat de Dacia Spring bij veiligheidstesten geen hoge scores haalt.

Betrouwbaarheid Dacia Spring (2021+)
Dacia heeft een uitstekende reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. Dat hangt nauw samen met de beproefde techniek die dit merk doorgaans toepast in zijn auto’s. Eigenaren van de Dacia Spring zijn over het algemeen ook na verloop van tijd nog erg tevreden met deze auto. Vervelende storingen komen niet of zelden voor. Wel bestaan er enkele klachten over de werking van verwarming. Ernstig is dat niet te noemen. Vergeet desondanks niet om deze goed te testen tijdens een proefrit in een van de beschikbare Dacia Spring occasions.
Kosten Dacia Spring (2021+)
De aanschafprijs van een Dacia Spring ligt bijzonder laag. Let echter wel op hoeveel je extra betaalt voor allerlei extra’s, want daardoor stijgt de prijs zover dat een vergelijking met andere kleine auto’s met een elektrische aandrijving nog tot interessante inzichten kan leiden. Wat betreft de totale werkelijke kosten betaal je weinig voor brandstof, onderhoud en wegenbelasting.

AutoTrack oordeel Dacia Spring (2021+)
Wie goedkoop en milieubewust van A naar B wil, kan eigenlijk niet heen om de Dacia Spring. Mits de kilometers gemaakt worden in een stedelijke omgeving, want buiten de bebouwde kom is deze kleine SUV niet op zijn best. De prestaties schieten daarvoor echt te kort. Dit is een auto die zeer geschikt is voor boodschappen en bezoekjes aan de sportschool. Als je de achterbank naar beneden klapt kun je er zelfs nog wat dozen in kwijt. Maak je vaak kleine ritjes en kun je regelmatig laden? Dan heb je mogelijk niet meer nodig dan deze eigenzinnige auto.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






