Ford Kuga C520 review (2013-2019)

Een Ford Kuga is een SUV waar je het hele gezin blij mee kan maken. Allereerst vanwege de prettige ruime binnenruimte en de prima rijeigenschappen. Daarbij ziet hij er ook nog onderscheidend uit, zonder in te boeten op representativiteit. Technisch voldoet hij in alle opzichten en zolang je geen aansprekende sportieve prestaties wilt halen, kun je er uitstekend mee uit de voeten.

Bekijk 389 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDeze auto stuurt heerlijk soepel en precies.
  • PluspuntGrote volwassenen hebben voor en achter voldoende ruimte.
  • PluspuntDeze Ford Kuga is wèl in veel verschillende configuraties leverbaar.
  • MinpuntMet vierwielaandrijving is dit model relatief prijzig.
  • MinpuntDe dieselmotor maakt aardig wat rumoer.
  • MinpuntDe tweede generatie heeft tot 2016 net niet de sportieve rijeigenschappen van de eerste generatie.
Modeleigenschappen Ford Kuga (2013-2019)

Modeleigenschappen Ford Kuga (2013-2019)

De tweede generatie van de Ford Kuga verschilt op meerdere vlakken van zijn voorganger. Het meest zichtbaar van buiten is de extra lengte die het silhouet van deze SUV iets meer op dat van een stationwagen doet lijken. Binnenin vertaalt zich dat naar meer laadruimte en meer beenruimte voor achterpassagiers. Een minder zichtbaar verschil is het aantal beschikbare motoren en aandrijvingen; desgewenst is de tweede generatie ook leverbaar zonder vierwielaandrijving met kleinere, zuinigere motoren. Hij is dus ruimer, er is meer keuze en hij heeft nieuw een lagere vanafprijs. Is dan echt alles nog beter aan deze tweede editie?

Prestaties Ford Kuga (2013-2019)

Met de minder grote benzinemotoren van de tweede generatie van de Ford Kuga verdwijnt er iets van de kracht en de sportiviteit van het oorspronkelijke model. Optrekken gaat minder snel, maar nog altijd goed genoeg om prima mee te komen in het dagelijks verkeer in Nederland. Wat dat betreft is de verminderde sportiviteit een kleine concessie die in ruime mate wordt gecompenseerd door het vriendelijke verbruik en de verminderde uitstoot. Voor de dieselmotoren is het verschil in verbruik en prestaties kleiner. Vierwielaandrijving is nog wel verkrijgbaar, maar dan alleen in combinatie met grotere motoren die minder zuinig zijn.

Rijgedrag Ford Kuga (2013-2019)

Rijgedrag Ford Kuga (2013-2019)

Ford heeft een uitstekende reputatie op het gebied van rijgedrag. Zo blinkt de Ford Focus uit in prettig direct sturen en soepel schakelen. De Kuga is er technisch nauw aan verwant en dat is te merken; hij ligt bijzonder stabiel op de weg en blijft keurig horizontaal in bochten. Het is daardoor een auto met een fijn sportief rijgedrag. Het geluid van de dieselmotoren is alleen soms luider dan aangenaam is.

Upgrade Ford Kuga (2013-2019)

Kritische bestuurders vinden het rijgedrag van de tweede generatie in eerste instantie net iets minder perfect dan bij de eerste generatie. Zij vinden dat er kleine concessies zijn gedaan ten behoeve van een beetje extra comfort. Met de upgrade in 2016 zet Ford dit amper merkbare minpuntje voor de tweede generatie weer recht.

Comfort Ford Kuga (2013-2019)

Comfort Ford Kuga (2013-2019)

Met de extra zitruimte achterin en de grotere bagageruimte krijgt de Ford Kuga met de tweede generatie nog meer comfort in de van oorsprong toch al bijzonder prettige auto. Het interieur is robuust. Daarbij is het opgetrokken uit materiaal dat op de meeste plekken prettig aanvoelt. De stoelen geven meer dan voldoende steun. Dit is een auto waarin het ook na een lange rit nog steeds prettig toeven is.

Toegankelijkheid bagageruimte Ford Kuga (2013-2019)

De bagageruimte heeft geen tildrempel. De achterklep van de tweede generatie is niet langer meer te openen in twee delen. Op zich is dat jammer, maar deze Ford compenseert dat met de optie om de vijfde deur met een beweging van de voet te openen en te sluiten.

Uitrustingsniveau Ford Kuga (2013-2019)

De Ford Kuga beschikt standaard onder andere over airconditioning, cruise control, stuurbekrachtiging en elektrische stoelen vóór en achter. Veel extra’s zijn mogelijk, bijvoorbeeld op het gebied van aankleding en veiligheid. Wie prijs stelt op bediening via een touchscreen doet er goed aan een model van na 2016 aan te schaffen. Bijkomend voordeel is dat deze nieuwere Kuga’s minder knoppen in het interieur hebben waardoor de bediening overzichtelijker is.

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2013-2019)

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2013-2019)

De Ford Kuga staat bekend als een relatief betrouwbare auto. De bouw is solide en de techniek is goed doordacht. Vraag desondanks altijd naar de onderhoudshistorie als je je oog hebt laten vallen op één van de beschikbare Ford Kuga occasions. Zelfs een degelijke auto als deze kan vervelende storingen krijgen als hij niet regelmatig wordt nagekeken. Er bestaan overigens enkele euvels die vaker bij dit type auto voorkomen, maar doorgaans blijken die vrij eenvoudig te verhelpen.

Kosten Ford Kuga (2013-2019)

Een Ford Kuga van de tweede generatie is nieuw dikwijls goedkoper dan zijn voorganger. Een belangrijke reden daarvoor is dat hij verkrijgbaar is met kleinere benzinemotoren die minder brandstof verbruiken en zonder vierwielaandrijving. Tweedehands is van dat prijsverschil niets meer te merken, want het effect gaat grotendeels verloren door het latere bouwjaar en de gemiddeld lagere stand op de kilometerteller. Vergeleken met SUV’s van andere merken is het prijsniveau van een Ford Kuga heel gemiddeld met een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.

AutoTrack oordeel over de Ford Kuga (2013-2019)

AutoTrack oordeel over de Ford Kuga (2013-2019)

Is dan echt alles nog beter aan de tweede editie van Ford Kuga? Nou, dat hangt van je voorkeuren af. Maar als je meer ruimte en minder verbruik van doorslaggevend belang vindt, is deze editie van de Ford Kuga een betere keuze voor jou dan de eerste. Betaal je liever iets minder? Kies dan wel voor de eerste generatie. Maar je doet hoe dan ook met iedere editie van de Ford Kuga een goede aankoop; het is een fraaie, praktische, fijn rijdende SUV met een prima prijs-kwaliteitverhouding.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op