Gele auto

Je zou denken dat een gele auto kopen getuigt van lef. Het is immers een opvallende kleur die je niet veel ziet. Kijken we naar de feiten, dan blijkt geel juist een extreem veilige kleur – zowel financieel als in het verkeer. Bovendien is het de officiële kleur van misschien wel het meest iconische automerk ooit. En de juiste kleur geel maakt ook dat je kentekenplaten minder opvallen. Er valt dus genoeg te zeggen voor deze opvallende lakkleur. Lees hieronder meer feiten over de gele auto!

Bekijk 1.518 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntEen gele auto is lekker opvallend.
  • PluspuntJe auto schrijft minder dan gemiddeld af.
  • PluspuntDe kans dat je een ongeluk krijgt, is kleiner.
  • MinpuntJe moet ermee durven rijden.
  • MinpuntVuil en krasjes zie je sneller op gele lak.
  • MinpuntDe kleur kan in de loop der tijd verbleken door zonlicht.
Leuke weetjes over een gele auto

Leuke weetjes over een gele auto

Je ziet niet veel gele auto’s rijden op onze wegen. Toch is dat jammer, want deze kleur is gekoppeld aan interessante feiten. Kijk zelf eens hoeveel van deze feiten je al kent over de gele auto:

  • Terwijl iedereen het altijd over ‘Ferrari-rood’ heeft, is de officiële kleur van Ferrari geel. Oprichter Enzo Ferrari groeide op in Modena en de kleur van die stad is geel.  De rode auto’s (Rosso Corsa) kwamen pas later toen Ferrari ging racen en rood de nationale kleur van Italië in de racerij werd. Ook merken als Maserati en Alfa Romeo spoten hun raceauto’s rood.
  • In een gele auto zit je veilig, zo ontdekte Centraal Beheer. De verzekeraar onderzocht welke kleuren auto’s het minst in aanrijdingen terechtkomen. Ga je echt voor 100% veilig? Kies dan een groene auto. Dat is de enige kleur auto die nog minder vaak crasht.
  • Nog een onderzoek dat dit onderschrijft, komt van de University of Singapore. Hieruit bleek dat gele taxi’s tien procent minder vaak aanrijdingen hadden dan blauwe taxi’s!
  • Een onderzoek van iseecars.com onder drie jaar oude auto’s toonde aan dat een gele auto het minst afschrijft. Ook oranje, groen, wit en rood blijven onder het gemiddelde.
  • Niet de lak, maar de koplampen van alle Franse auto’s moesten van de Franse overheid verplicht geel zijn. Deze wet kwam in 1936, waarschijnlijk door de dreiging van oorlog in die tijd. De afwijkende kleur maakte het makkelijker te spotten of je met een ‘vriend’ of een ‘vijand’ van doen had.

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.