
Hyundai i30 review PD (2017+)
De Hyundai i30 is een praktische familieauto die beschikbaar is in verschillende carrosserievormen die allemaal vijf deuren hebben. Het zijn een hatchback, een stationwagen en een fastback. Voor alle drie geldt dat ze de uitstekende kwaliteit hebben die je van een moderne Hyundai mag verwachten. Dat is een van de redenen dat de fabrikant er maar liefst vijf jaar garantie op geeft. Bovendien zijn het hele complete auto’s die in de juiste uitvoering aan accessoires niets te wensen overlaat. Het is sinds 2018 zelfs mogelijk om een bijzonder snelle en sportieve versie aan te schaffen; de Hyundai i30 T-GDI N.
Bekijk 286 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De bagageruimte van de Hyundai i30 Wagon is enorm.
- Deze auto is bijzonder compleet en toch beschikbaar voor een schappelijk bedrag.
- De bouwkwaliteit van de Hyundai i30 is uitstekend.
- De bekerhouder zit onhandig dicht bij de versnellingspook.
- Het design is praktisch, maar niet opwindend.
- De achterruit is klein, waardoor het zicht naar achteren beperkt is.

Modeleigenschappen Hyundai i30 (2017+)
De kleinste Hyundai i30 is de hatchback met een lengte van 4,34 meter. Daarmee is hij drie decimeter langer dan een Hyundai i20. De op een na grootste is de fastback. Met zijn fraai aflopende daklijn heeft hij een lengte van 4,46 meter. Dat is nog 13 centimeter korter dan de stationwagon die de langste van het stel is. De inhoud van de bagageruimtes van de verschillende carrosserievormen is achtereenvolgens 395, 450 en 602 liter. Dat laatste is echt enorm en zelfs groter dan de capaciteit die de Hyundai i40 biedt.
Prestaties Hyundai i30 (2017+)
Bij de Hyundai i30 van de eerste twee generaties hoef je geen spectaculaire prestaties te verwachten als het gaat om snelheid. Net als bij de standaarduitvoering van de derde generatie betreft het auto’s met uitstekende motoren, die volstaan voor het dagelijkse verkeer op de Nederlandse wegen en niet te veel brandstof verbruiken. Sinds 2017 bestaat er echter ook een N-versie die spectaculair snel op kan trekken en zich bij hoge snelheden uitstekend door bochten weet te bewegen. Deze bijzonder sportieve auto’s gaan - in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - niet zuinig om met brandstof.
Hybride aandrijving Hyundai i30 (2017+)
Een moderne Hyundai i30 van de derde generatie beschikt over een mild-hybrid aandrijving. Dat wil zeggen dat de benzinemotor hulp kan krijgen van een kleine elektromotor. Volledig elektrisch rijden met de i30 gaat niet en er kan ook geen stekker aan. Het Zuid-Koreaanse merk produceert ook auto’s die wel elektrisch kunnen rijden. Dat zijn onder andere de Hyundai Ioniq en de Hyundai Kona.

Rijgedrag Hyundai i30 (2017+)
De meeste exemplaren van de Hyundai i30 sturen en schakelen licht en hebben een comfortabele vering. In de bochten kunnen ze iets overhellen, maar niet zo veel dat het onaangenaam wordt. Sowieso zijn het geen auto’s die uitnodigen tot sportief weggedrag. Tijdens het rijden blijft het aangenaam stil in het interieur. Dat geldt echter niet voor de N-versies. Deze snelle uitvoeringen kunnen flink wat kabaal maken en liggen bijzonder stevig op de weg. Je kunt er heel snel mee door de bochten en ze sturen bijzonder strak. Het is echt een auto voor liefhebbers van sportief rijden.
Comfort Hyundai i30 (2017+)
De nadruk van de Hyundai i30 ligt op functionele aspecten. Dit betekent dat het comfort ruim voldoende is voor een aangename rit, maar nergens buitensporig is. Het design is ingetogen en de materialen waaruit het interieur is opgetrokken zien er netjes uit. De stoelen zitten goed en de achterbank biedt voldoende bewegingsvrijheid rond de knieën en de hoofden van de passagiers. Hun voeten kunnen ze echter niet onder de voorstoelen schuiven. De i30 zit vol met handige opbergvakken. De bagageruimte heeft geen tildrempel en door de achterbank naar voren te klappen creëer je een volledig vlakke laadvloer.
Uitrusting Hyundai i30 (2017+)
De verschillende uitrustingsniveaus van de derde generatie van de Hyundai i30 bieden de mogelijkheid om de auto aan alle wensen van de gemiddelde moderne automobilist te laten voldoen: onder andere navigatie, veiligheidssystemen, lederen bekleding, airconditioning, panoramadak, lichtmetalen velgen en stuurverming behoren tot de mogelijkheden.

Betrouwbaarheid Hyundai i30 (2017+)
De Hyundai i30 heeft een uitstekende reputatie. Zelden of nooit staat dit model aan de kant van de weg en er zijn geen typische eigenaardigheden van deze auto bekend. Desondanks is het - net als bij iedere andere auto - belangrijk dat hij regelmatig onderhoud krijgt. Als je je oog laat vallen op een van de beschikbare Hyundai i30 occasions doe je er goed aan om te checken of de onderhoudshistorie volledig is, al is het alleen maar omdat dat de geldigheid van de garantietermijn kan beïnvloeden.
Kosten Hyundai i30 (2017+)
Voor een Hyundai i30 betaal je niet snel te veel. De nieuwprijs is niet hoog, zeker niet als je in je financiële afweging meeneemt welke opties en accessoires je allemaal krijgt. Ook wat betreft wegenbelasting, brandstofverbruik en kosten voor reparatie en onderhoud ben je met een Hyundai i30 doorgaans relatief voordelig uit. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.

AutoTrack oordeel Hyundai i30 (2017+)
Het is moeilijk om iets ten nadele van de Hyundai i30 op te merken; als je schakelt kan je hand in aanraking komen met de fles in de bekerhouder. De achterruit is klein. En het design had wel iets avontuurlijker gekund. Maar een kniesoor die daar op let, want over de gehele linie is het een uitstekende auto die tegen een aanvaardbare prijs in iedere mobiliteitsbehoefte kan voorzien. Voor het dagelijks gebruik kun je je eigenlijk bijna geen betere auto voorstellen, tenzij je prijs stelt op uitbundige luxe of uiterlijk vertoon, want dat biedt deze auto niet.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






