
Hyundai Kona SX2 (2023+) review
Het uiterlijk van de tweede generatie van de Hyundai Kona wijkt bij zijn introductie in 2023 in meerdere opzichten af van dat van zijn voorganger. In de eerste plaats zie je minder plastic componenten en minder hoeken en vouwen op de vijfdeurs SUV. Ook opvallend zijn de dunne horizontale verlichtingslijnen, die voor en achter over de gehele breedte van de auto lopen. Ten tweede valt op dat de lengte flink is toegenomen. Passagiers achterin levert dat meer bewegingsvrijheid rond voeten en knieën op. Ook de bagageruimte is groter. Met een inhoud van 407 liter scheelt dat meer dan 10 procent.
Bekijk 550 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Hyundai Kona is technisch bijzonder geavanceerd.
- Deze compacte SUV biedt veel comfort in verschillende opzichten.
- De binnenruimte van dit model is groter dan die van zijn voorganger.
- De tweede generatie is niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
- Vooralsnog blijkt er geen sprake van een snelle versie.
- Het gebruikte materiaal in de binnenruimte straalt geen luxe uit.

Modeleigenschappen Hyundai Kona (2023+)
De Hyundai Kona is sinds 2021 niet langer de kleinste SUV van Hyundai; de Hyundai Bayon die in dat jaar verschijnt is enkele centimeters korter. Dat verschil groeit tot zeventien centimeter met de komst van de tweede generatie van de Kona, die dan in totaal 4,35 meter meet. De Hyundai Tucson en de Hyundai Santa Fe blijven de grote broers. Zij hebben lengtes van respectievelijk 4,50 en 4,79 meter. De Hyundai Kona Electric heeft op het moment van verschijning van de tweede generatie van de reguliere Kona nog de oude lengte van 4,20 meter.
Prestaties Hyundai Kona (2023+)
De Hyundai Kona is een SUV en dat betekent dat hij door zijn hoogte per definitie een minder sportief karakter heeft dan een lage sportwagen. Die extra hoogte gaat immers ten koste van de stabiliteit en de luchtweerstand. Wie vlug wil optrekken en vaart wil blijven maken, kan dus beter uitkijken naar een ander model. Ook voor sportieve prestaties op onverhard terrein ben je bij de tweede generatie van de Kona aan het verkeerde adres; de laatste vierwielaangedreven versie dateert uit 2020.
Brandstofverbruik Hyundai Kona (2023+)
De Hyundai Kona heeft een conventionele benzinemotor, al dan niet bijgestaan door een elektrische hulpmotor. Het brandstofverbruik daarvan ligt relatief laag ten opzichte van vergelijkbare motoren. Wie kiest voor een plug-inhybride of elektrische auto veroorzaakt echter aanzienlijk minder uitstoot.

Rijgedrag Hyundai Kona (2023+)
Een Hyundai Kona van de tweede generatie rijdt comfortabel; de vering en de schokbrekers weten heel goed raad met kuilen in het wegdek. Een draai aan het stuur is lekker snel merkbaar in de richting die de auto neemt. Al dan niet optionele veiligheidssystemen blijven goed bij de les. Bovendien reageert de automatische versnellingsbak sneller dan bij voorgaande edities van deze auto, waardoor de auto in het geheel een alerte indruk maakt, zonder gelijk een sportief karakter te krijgen. De meeste bestuurders kunnen daardoor prima overweg met deze auto.
Comfort Hyundai Kona (2023+)
Het comfort van de tweede generatie van de Hyundai Kona is opgebouwd uit tal van aspecten. Het begint met de prettige hoge instap en de riante zit. Het strakke – bijna minimalistische – interieur stelt inzittenden direct op hun gemak. Aanwezige knoppen kun je echt indrukken; er is dus geen sprake van tiptoetsen of een teveel aan handelingen dat via een scherm moet worden gedaan. De afwerking is verzorgd, maar niet overdadig. Eenmaal in beweging blijkt de Hyundai Kona een prettig stille auto. Een enkeling kan zich storen aan het hier en daar nog aanwezige harde plastic.
Uitrustingsniveaus Hyundai Kona (2023+)
De beschikbare uitrustingsniveaus zijn bijzonder compleet. Zij heten achtereenvolgens i-Motion, Comfort, Premium en N Line. Welk niveau je ook kiest; je hebt altijd de beschikking over een flinke laadruimte waar je dankzij de afwezigheid van een tildrempel eenvoudig een krat of een doos inschuift. Als de achterbank naar beneden is geklapt ontstaat een vlakke laadvloer.

Betrouwbaarheid Hyundai Kona (2023+)
Hyundai geeft vijf jaar garantie op alle modellen. Dat geldt dus ook voor de tweede generatie van de Kona. Eigenlijk kun je ervan uitgaan dat er tot ver na het verstrijken van die periode geen gekke dingen gaan gebeuren, want de Hyundai Kona staat te boek als een extreem betrouwbare auto. Heb je interesse in een van de beschikbare Hyundai Kona occasions? Let dan goed op de onderhoudshistorie, ook al is het alleen maar omdat de garantie op de auto alleen geldig blijft onder de voorwaarde dat die volledig is.
Kosten Hyundai Kona (2023+)
Als je de indruk hebt dat de tweede generatie van de Hyundai Kona geen goedkope auto is, doe je er goed aan om bij eventuele concurrenten te letten op de prestaties en de aanwezige opties en de uitrusting. Naar alle waarschijnlijkheid kom je er op die manier achter dat je met de Kona meer auto voor minder geld krijgt. Weinig andere merken bieden namelijk zo’n goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.

AutoTrack oordeel Hyundai Kona (2023+)
De derde generatie van de Hyundai Kona is een praktische, comfortabele gezinsauto die comfort koppelt aan betrouwbaarheid. Hij is weliswaar iets groter dan zijn voorganger waardoor hij zich wat minder makkelijk laat manoeuvreren in krappe ruimtes, maar daar staat tegenover dat je meer binnenruimte krijgt en dat er voldoende geavanceerde veiligheidssystemen op verkrijgbaar zijn om zicht te krijgen op iedere centimeter rond de auto. Als je op zoek bent naar een compacte SUV, doe je jezelf tekort als je deze auto niet op je shortlist zet.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






