
Jaguar F-Pace review (2015+)
Als je decennialang een liefhebber van het merk Jaguar bent, kun je je afvragen waarom het een SUV als de Jaguar F-Pace op de markt brengt. Het ontleent zijn marktpositie tot 2014 immers met name aan luxueuze sedans en sportwagens met exquise rijeigenschappen. Voor terreinwagens en SUV’s bestaat een ander op-en-top Brits merk met een even fameuze traditie. Desondanks is de F-Pace een echte Jaguar. Hij is luxe, hij is sportief en dat het een SUV is, merk je eigenlijk amper aan het rijgedrag. Wat je vooral merkt is dat hij door zijn afmetingen nog ruimer is dan andere modellen.
Bekijk 86 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Jaguar F-Pace is een onderscheidende SUV.
- Deze auto combineert luxe en sportiviteit met de stoere eigenschappen van een SUV.
- Kwalitatief is de Jaguar F-Pace een degelijke auto.
- Liefhebbers van Jaguar kunnen de vering van de F-Pace als stug ervaren.
- Achterin is niet veel ruimte voor een vijfde passagier.
- Het zicht naar buiten – met name naar achteren – is niet optimaal.

Modeleigenschappen Jaguar F-Pace (2015+)
De Jaguar F-Pace heeft een lengte van 4,75 meter, breedte van 1,94 meter en hoogte van 1,66 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 650 liter. Ter vergelijking: bij een sedan als de Jaguar XF zijn die afmetingen 4,96, 1,88 en 1,46. De inhoud van de kofferbak van de sedan is bijna 200 liter minde, terwijl hij twee decimeter langer is. Doordat de F-Pace breder en hoger is, kunnen twee volwassenen breeduit achterin zitten en hebben ze veel bewegingsvrijheid rond knieën en hoofd. Een derde volwassenen zit minder gemakkelijk vanwege de omvangrijke middentunnel.
Prestaties Jaguar F-Pace (2015+)
Een Jaguar F-Pace is trouw aan zijn sportieve afkomst; met iedere versie kom je probleemloos op snelheid. Meekomen in het dagelijks verkeer vormt hoe dan ook geen probleem. En als je verbijsterend snel wilt kan dat ook, want in dat geval kies je bijvoorbeeld voor de Jaguar F-Pace P550 SVR, die zelfs de meeste sportauto’s het nakijken geeft. Dit specifieke model heeft net als de meeste uitvoeringen vierwielaandrijving en dat komt goed van pas bij winters weer en op onverharde wegen. Het brandstofverbruik van deze specifieke uitvoering is niet bescheiden.
Verbruik Jaguar F-Pace (2015+)
De meeste benzine- en dieselmotoren verbruiken voor een grote SUV als de Jaguar F-Pace niet buitensporig veel brandstof. Desondanks belasten ze toch nog het milieu. Het is daarom sinds 2020 mogelijk om te kiezen voor een hybride aandrijving met stekker. Deze kunnen op korte afstanden volledig elektrisch rijden. Als je veel oplaadt, kun je je verbruik er enorm mee terugdringen. Jaguar maakt ook een volledig elektrische SUV; de Jaguar I-Pace.

Rijgedrag Jaguar F-Pace (2015+)
Een Jaguar F-Pace heeft dynamische rijeigenschappen. Besturing en versnellingen werken alert en de vering is met name in de sportieve rijmodus redelijk stevig. De grip op de weg is uitstekend. Je kunt er prima op snelheid bochten mee nemen. Dit is een auto die is gemaakt om veeleisende bestuurders die van snelheid houden te behagen. Als je voor de comfortabele rijmodus kiest, wordt de demping iets zachter. In dat geval nodigt deze auto uit tot iets rustiger rijden. Een enkele liefhebber van comfort en luxe vindt de vering en de demping in iedere rijmodus iets te stevig.
Comfort Jaguar F-Pace (2015+)
Achter het stuur kun je de ideale zitpositie in een Jaguar F-Pace instellen. Omdat het een SUV betreft, is die iets hoger dan bij een sedan of een stationwagen. Snellere uitvoeringen beschikken over kuipstoelen. Dat is vooral prettig tijdens snel bochtenwerk, want dan blijf je als bestuurder beter op je plek zitten. Het zicht rondom is niet optimaal. Met name naar achteren valt het tegen. Gelukkig is deze auto verkrijgbaar met tal van veiligheidssystemen en opties om dit te compenseren. Uitrustingsniveaus dragen uiteenlopende namen, mede doordat na 2020 de naamgeving is veranderd.

Betrouwbaarheid Jaguar F-Pace (2015+)
De Jaguar F-Pace staat te boek als een betrouwbare auto. Kleine storingen komen voor, maar laten zich doorgaans vrij eenvoudig verhelpen. Regelmatig onderhoud komt de betrouwbaarheid ten goede. Let daarom bij een interessante Jaguar F-pace altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie.
Kosten Jaguar F-Pace (2015+)
De Jaguar F-Pace is een redelijk grote SUV met een verzorgd interieur dat luxe en comfort biedt. Ook technisch is het een uitstekende auto die in staat is om aansprekende prestaties te leveren. Vandaar dat er een hoger bedrag op het bijbehorende prijskaartje staat. Betaal je liever iets minder? Oriënteer je dan vooral ook eens op de iets kleinere Jaguar E-Pace. De F-Pace is door zijn omvang ook een redelijk zware auto en dat merk je in de wegenbelasting. Op de kosten voor brandstof kun je besparen door te kiezen voor een hybride versie.

AutoTrack oordeel Jaguar F-Pace (2015+)
De Jaguar F-Pace is een auto met karakter. Dat zie je direct als hij aan komt rijden, want het is een opvallend stijlvolle verschijning. Wie instapt merkt het ook aan het fraaie interieur. Liefhebbers prijzen daarnaast de uitstekende rijeigenschappen. Ook is het kwalitatief een uitstekende auto. Koop deze auto vooral als je de hoogste eisen stelt aan je auto en bereid bent daarvoor extra te betalen. Neem deze SUV vooral niet als je een no-nonsense type bent dat graag tegen minimale kosten van A naar B rijdt.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





