




































Polestar 2 SR Single motor | 2000,- Subsidie | Navigatie | keyless | memory | Camera | Zondag Open!
20214.910 km
Polestar is een Zweeds automerk die zijn oorsprong vindt in 1996, maar na een lange samenwerking met Volvo in 2017 wordt afgesplitst om de elektrische ambities van het merk te leiden met auto’s als de spectaculaire Polestar 1 en de ambitieuze gezinsauto Polestar 2. Maar Polestar weet ook het een en ander van het ontwikkelen van zeer sportieve auto’s en heeft ook een aardig succesvolle geschiedenis in de racerij. Daarnaast is Polestar verantwoordelijk voor het verbeteren en optimaliseren van Volvo’s.
De beginselen van het automerk Polestar zijn terug te leiden naar het raceteam Flash Engineering dat vanaf 1996 deelnam aan het Swedish Touring Car Championship, een tegenhanger van de populaire Britse toerwagenklasse. Het team gebruikte exclusief Volvo’s en werd een expert op het gebied van het tunen en verbeteren van de modellen van het Zweedse merk. Het fabrieksteam wordt in 2004 verkocht en het volgende jaar omgedoopt tot Polestar Racing, waarna de samenwerking met Volvo nog hechter wordt. Die samenwerking werpt in 2008 zijn vruchten af, wanneer het van Volvo de opdracht krijgt om een raceversie te maken van de Volvo C30. Niet lang daarna wordt Polestar de officiële Performance-partner van Volvo.
In de jaren die volgen worden productieauto’s van het merk, zoals de Volvo V60 en Volvo S60, in een sportief en kleurrijk (felblauw) jasje gestoken door Polestar. Wanneer alle divisies van Polestar behalve het raceteam in 2015 worden opgekocht door Volvo, wordt het verantwoordelijk voor de ‘high-performance’ auto’s van het merk. Polestar Engineered, zo heten dergelijke modellen dan. Als klap op de vuurpijl kiezen het Chinese moederbedrijf Geely en Volvo er samen voor om Polestar af te scheiden, om zo vooruitstrevende en sportieve hybride en volledig elektrische auto’s te maken. De Polestar 1 opent de dans: dit is een sportieve coupé met een hybride motor die over een heuse 600 pk beschikt. Daarna wordt de Polestar 2 onthuld, een compacte en volledig elektrische gezinsauto die haar pijlen richt op de succesvolle Tesla Model 3. Het logo van Polestar wordt uiteraard de poolster.
Vanaf 2017 gaat Polestar door het leven als geheel eigen automerk, met grote ambities. In de al zeer verzadigde markt van hybride en volledig elektrische auto’s moet het proberen de harten te winnen van de consument. Polestar probeert dit in eerste instantie met een zogeheten ‘halo-auto’, ofwel een stoer en spannend model dat de aandacht moet trekken. Dit is de Polestar 1: een zeer stijlvolle 2+2-zitter met ranke vormen en een sportief, prestatiegericht karakter. De Polestar 1 gaat dankzij een indrukwekkende 600 pk uit een kleine viercilinder en twee elektromotoren als de brandweer, maar kan ook 150 kilometer muisstil afleggen op enkel elektrische kracht. De daaropvolgende Polestar 2 gaat juist het gevecht aan met de immens populaire Tesla Model 3. De volledig elektrische Polestar 2 is verkrijgbaar in verschillende varianten en vormt met zijn vijf deuren en stoelen een praktische personenauto. Auto’s van Polestar blinken uit op het gebied van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en behoren tot de meest duurzame auto’s op de markt.
Polestar richt zich in samenwerking met zusterbedrijf Volvo ook op het optimaliseren van auto’s van het populaire Zweedse automerk. Onder de noemer Polestar Engineered genieten geselecteerde Volvo-modellen, zoals bijvoorbeeld de Volvo V60 en Volvo XC60, van de expertise van het bedrijf. Door middel van upgrades worden Volvo’s op zes belangrijke punten, waaronder de aandrijflijn, aangepakt om het rijgedrag te verbeteren. Dit resulteert in krachtigere, wendbaardere en over het algemeen snellere Volvo’s. Polestar maakt hiervoor gebruik van haar jarenlange ervaring in de racerij en de kennis van haar coureurs. De Polestar-behandeling is er uiteraard tegen een meerprijs, maar deze heeft dan ook een meerwaarde.