
Tesla Model 3
De Tesla Model 3 is het instapmodel van het bekende Amerikaanse merk. De compacte sedan staat onder de populaire Model S. Met name dankzij z’n relatief lage prijs, zeker voor zakelijke rijders die voor het einde van 2019 een exemplaar hebben bemachtigd, is dit model in korte tijd zeer populair geworden in Nederland. De Model 3 biedt dezelfde high-tech uitrusting, indrukwekkende acceleratie en ruime actieradius als zijn duurdere broers.
Bekijk 405 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Relatief betaalbaar voor een elektrische auto met deze specificaties
- Goede actieradius: op een volle accu kun je honderden kilometers rijden
- Behoorlijk tot belachelijk snel met optrekken, afhankelijk van de versie
- Scoort goed op het gebied van veiligheid met onder meer de botsproef
- De algemene bouwkwaliteit laat her en der te wensen over
- Tijdens het rijden kun je wind- en afrolgeluiden goed horen
- De vering is aan de stugge kant
- Nog erg nieuw en in Nederland zeer populair, dus lastig te vinden
De Tesla Model 3 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Model 3 is een echte Tesla: de auto is opvallend lichtvoetig en bijna onverslaanbaar bij het stoplicht. Vooral als Performance met tot 627 pk.
- Verbruik: Als pionier in de elektrische sector loopt Tesla voorop wat betreft efficiëntie.Dat merk je aan de Model 3. Zeker na de update van 2023 is het model een koploper in zijn segment.
- Uitrusting en comfort: De Model 3 deelt zijn minimalistische interieur met de andere modellen van Tesla. Ook kenmerkend is het enorme, centraal gemonteerde infotainmentscherm. Daarmee kun je tal van geavanceerde functies bedienen.
- Betrouwbaarheid: Tesla’s staan bekend om hun relatief onderhoudsarme aandrijflijn. De afwerking en kwaliteit kan echter tegenvallen.
- Kosten: De Model 3 is dan wel Tesla’s instapper, maar heel goedkoop is de auto niet. Door de forse afschrijving die elektrische auto’s treft kun je op de tweedehandsmarkt toch goede deals scoren.
De Model 3 is typisch Tesla: een minimalistisch interieur boordevol bijzondere tech, indrukwekkende prestaties en een zeer bruikbare actieradius. Door de vaak forse afschrijving kun je bovendien goedkoop scoren met een jong gebruikt exemplaar.
Automotive expert

Tesla Model 3 (2019 tot heden)
De Tesla Model 3 is – heel toepasselijk – het derde model van Tesla. Met de auto bewoog het merk naar een goedkoper segment van de markt na het succes van de grotere en duurdere Model S en Model Y. Het bleek een meesterzet. De Model 3 was van 2018 tot 2020 de best verkopende elektrische auto ter wereld. Die positie moest de auto uiteindelijk opgeven aan zijn broertje: de compacte Model Y crossover SUV.
De Tesla Model 3 is er met vermogens tussen de 238 en 627 pk en met achter- of vierwielaandrijving. De actieradius varieert van 415 tot 702 kilometer. In 2020 werd een facelift doorgevoerd, gevolgd door een grondig vernieuwd model in 2023. Naast uiterlijke wijzigingen werden de aandrijflijn en het accupakket verbeterd.
Andere modellen van Tesla
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- volvo.nl
- autoblog.nl
- adac.de
- autoexpress.co.uk
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op