Met de continu veranderende wetgeving en fluctuerende prijzen is het niet zo gek dat de gemiddelde autokoper het spoor bijster is. Want waar doe je goed aan: benzine of elektrisch? Of ben je het beste af met hybride? Hieronder gaan we hier dieper op in door wat gedachten te bespreken die je wellicht hebt.

Het verbod op benzine
Ben je bang om in een ‘verboden’ auto rond te rijden? Daar kunnen we kort over zijn: dat hoeft niet. Hoewel fabrikanten vanaf 2035 in de EU geen nieuwe auto’s mogen uitbrengen die CO2 uitstoten (en sommige deze productie al vanaf 2030 staken), duurt het nog tot 2050 voordat je er in de EU niet meer in mag rondrijden. De angst om met een benzineauto ‘opgescheept’ te zitten, is dus nog ver weg. Tegen die tijd is de kans wel groot dat op benzine rijden al enige tijd financieel zeer onaantrekkelijk is.
De fluctuerende prijzen
De kosten van elektriciteit en de steeds minder aantrekkelijke voordelen voor duurzame oplossingen (denk aan de salderingsregeling die wordt afgebouwd) roepen ook vragen op. Is het opladen van een elektrische auto straks nog wel voordeliger dan het voltanken van je benzineauto? Net als elektriciteit, fluctueert ook benzine in prijs. Wat beide prijzen in de toekomst gaan doen, is koffiedik kijken. Laat je hierdoor dus niet gek maken.
Nieuwe fiscale voordelen (of nadelen)
Als alle (belasting)plannen doorgaan zoals ze er nu liggen, wordt de elektrische auto financieel minder aantrekkelijk dan de benzineauto. Door zijn gewicht kost een EV simpelweg meer in de wegenbelasting. Nu is de elektrische auto nog vrijgesteld van wegenbelasting. Dit wordt echter afgebouwd via 75% korting in 2025 tot de volle mep in 2026. Er zal echter een nieuw voordeel voor de elektrische rijder (of nog plausibeler: nadeel voor de benzinerijder) komen waardoor EV’s het onderaan de streep weer zullen winnen.

De snel ontwikkelende EV-techniek
De innovaties rondom elektrische auto’s zitten in een stroomversnelling. De koplopers van vandaag zijn de middenmoot van morgen. Wat dat betreft heeft de techniek tijd nodig om volwassen te worden. Wie nu elektrisch rijdt, is dan ook een innovator, een koploper. Dat je wat vaker moet ‘upgraden’ om van de nieuwste technologie gebruik te maken, hoort daarbij.
Kortom: koop je elektrisch, hybride of benzine?
Zoals je hierboven ziet, is de afweging nog niet zo snel gemaakt. Uiteindelijk is je persoonlijke situatie ook een belangrijke factor die meeweegt. Per type aandrijving leggen we uit waarom je er wel of niet voor kunt kiezen. Bekijk ook deze video, waarin Tim en Mariska van Team AutoTrack je helpen bij het maken van een keuze.
Elektrisch
Heb je een oprit met wallbox en voldoende budget om een elektrische auto te kopen? Dan is elektrisch rijden interessant. Kies alleen voor een EV met actieradius tot 300 kilometer als het je tweede auto is of je überhaupt nooit lange stukken rijdt. Is het je enige/dagelijkse auto? Dan is een actieradius van minimaal 400 kilometer een must. Vind hier onze elektrische auto’s.
Benzine
De komende paar jaar zal de overheid waarschijnlijk de benzineauto minder aantrekkelijk maken. Een (zuinige) benzineauto zal echter naar verwachting voorlopig in kosten nog dicht bij de elektrische auto blijven. In de aanschaf is een benzineauto in verhouding goedkoper. En voorlopig zal ook de vraag naar benzineauto’s blijven, dus kom je in de toekomst ook weer van je auto af. Ontdek onze benzineauto’s.
Hybride
Moeite om uit bovenstaande opties te kiezen? Een hybride biedt een fantastische tussenweg. Je bespaart op benzine doordat de elektromotor bijspringt. Ondertussen ben je niet (zo) afhankelijk van de stroomprijzen zoals bij een elektrische auto. Het beste van beide werelden, dus. Hier staan onze hybride auto’s.
