Autorijden kost geld. Of je nu een goedkope occasion rijdt of een hagelnieuw vlaggenschip, je bent altijd geld kwijt aan de koop en het onderhoud van een auto. En omdat er verschillende brandstofsoorten zijn, kunnen die kosten verschillend zijn bij hetzelfde model. Neem de Volkswagen Golf. Die is er als benzine-, diesel-, hybride- en elektrisch model en hoewel deze uitvoeringen uiterlijk identiek aan elkaar zijn, bepaalt de onderhuidse techniek een groot deel van de kosten. Maar wat is nu goedkoper per maand? Benzine, diesel, hybride of elektrisch? We zetten de kosten op een rijtje.
Een noot vooraf
Voordat we deze kosten gaan uitwerken, is het belangrijk om te weten dat we enkele variabelen weg hebben gelaten. De kosten van het onderhoud en de afschrijving zijn weggelaten, omdat die per individuele auto verschillen en van meer factoren afhankelijk zijn dan de kosten van brandstof, wegenbelasting en verzekering. Het gaat dus om de gebruikskosten per maand per brandstofsoort. We hebben gekozen voor een Volkswagen Golf uit 2020 als voorbeeldmodel. De eigenaar van onze voorbeeldauto is woonachtig in Noord-Holland en rijdt 20.000 kilometer per jaar, wat neerkomt op 1.600 kilometer per maand.
Hoe komen de verschillende kosten tot stand?
De verschillende kosten die we meenemen, komen allemaal op hun eigen manier tot stand. De motorrijtuigenbelasting wordt berekend aan de hand van het gewicht van je auto, de brandstofsoort die het aandrijft, de CO2-uitstoot en de provincie waarin je woont. De verzekeringskosten zijn een gemiddelde, uitgegaan van 50% noclaim en de kosten voor de brandstof en elektriciteit zijn eveneens gestoeld op een gemiddelde. Deze cijfers fluctueren constant en kunnen dus verschillen met de praktijk. Hou dit in het achterhoofd en gebruik onderstaande cijfers als een indicatie, niet als vaste waarde.

Wat kost benzine rijden per maand?
Laten we beginnen met de maandelijkse gebruikskosten voor een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2020 op benzine. Dit is nog altijd de meest voorkomende brandstofsoort en de versie met de meeste uitvoeringen. Het grote nadeel van benzine is, naast de uitstoot, de dure literprijs. Die weegt aanzienlijk mee in de maandelijkse kosten en fluctueert – net als diesel – constant. Gemiddeld gezien zijn dit de gebruikskosten per maand:
- Brandstofkosten per maand: € 220,-
- Kosten motorrijtuigenbelasting per maand: € 49,-
- Kosten verzekering per maand: € 54,-
- Totale gebruikskosten per maand: € 323,-
Wat kost diesel rijden per maand?
Dan naar de Volkswagen Golf 1.6 TDI. Een Golf op diesel is nog altijd populair, maar je ziet wel dat de restwaarde van een gemiddelde dieselauto een stuk lager is. Dat betekent dat je deze auto’s voor minder kunt kopen, maar ze leveren tegelijk ook een stuk minder op. Wel is de brandstof goedkoper en is een diesel-Golf zuiniger dan het equivalent op benzine. Het gevolg van dit alles is de volgende verdeling van de kostenpost:
- Brandstofkosten per maand: € 147,-
- Kosten motorrijtuigenbelasting per maand: € 108,-
- Kosten verzekering per maand: € 56,-
- Totale gebruikskosten per maand: € 311,-
Wat kost hybride rijden per maand?
Vervolgens kijken we naar de Volkswagen Golf 1.4 e-Hybrid. Hybride occasions behoren tot de populairste occasions, na de modellen op benzine. Ze zijn de diesels dus al voorbij en dat heeft vooral te maken met het groenere karakter van deze aandrijving. Je verbruikt minder brandstof omdat elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Zo kan je bijvoorbeeld korte afstanden volledig elektrisch rijden, waardoor je dus geen brandstof verbruikt. Een nadeel van hybride auto’s is dat ze aanzienlijk prijziger zijn in de aanschaf dan benzine- of dieselmodellen. De gebruikskosten per maand zijn:
- Brandstofkosten per maand: € 54,-
- Kosten motorrijtuigenbelasting per maand: € 40,-
- Kosten verzekering per maand: € 80,-
- Totale gebruikskosten per maand: € 174,-

Wat kost elektrisch rijden per maand?
Tenslotte werpen we een blik op de Volkswagen e-Golf, de elektrische variant van deze bekende en vertrouwde hatchback. Dit is een prijzige Golf in de aanschaf, zoals dat altijd het geval is bij elektrische auto’s. Dat heeft te maken met de vooruitstrevende techniek die onderhuids aanwezig is. De materialen die voor dergelijke accu’s gebruikt worden zijn erg prijzig en dat betekent dat je voor een vergelijkbare elektrische auto – voorlopig – veel meer kwijt bent. Daar staat echter tegenover dat de gebruikskosten erg laag zijn, kijk maar:
- Brandstofkosten per maand: € 77,-
- Kosten motorrijtuigenbelasting per maand: € 21,-
- Kosten verzekering per maand: € 72,-
- Totale gebruikskosten per maand: € 170,-
Kanttekeningen bij deze kosten
Bovenstaande kosten zijn gebruikskosten per maand en houden geen rekening met bijvoorbeeld de aanschafprijs van een auto. Benzine- en dieselmodellen zijn per maand bijvoorbeeld een stuk duurder dan een hybride of elektrische Golf, maar daar staat tegenover dat de aanschafprijs van een hybride en elektrische Golf met dezelfde specificaties vele malen hoger ligt. Het is dus een kwestie van kijken hoe lang je wilt rijden in de Golf en dat tegenover de aanschafprijs zetten. Vanaf een bepaald moment zal het over de gehele linie goedkoper zijn om hybride of elektrisch te rijden, maar dat vraagt wel enkele jaren.
Wijzigingen wegenbelasting elektrische auto’s
Bovenstaande berekening is de situatie in 2025, waarbij op de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s een korting van 75% geldt. Deze korting wordt de komende jaren afgebouwd naar vermoedelijk 0% in 2030. In dat geval gaan de maandelijkse kosten voor elektrisch rijden aanzienlijk omhoog. Dat zal overigens eveneens voor alle andere brandstofsoorten gelden. Hoeveel het precies wordt in de komende jaren, is afhankelijk van je specifieke provincie.
