Wat kost een elektrische auto in de praktijk in 2025?

Naast de positieve impact op het milieu, zijn de kosten vaak een reden om voor een elektrische auto te kiezen. Hoewel nog steeds de aanschafprijs van nieuwe elektrische auto’s en elektrische occasions iets hoger kan zijn, zijn EV’s in de dagelijkse praktijk veelal een stuk goedkoper.

Opbouw van de kosten van een elektrische auto

Om de kosten van een (elektrische) auto inzichtelijk te maken, is het allereerst slim om de verschillende kostenposten op een rij te zetten. Die kosten bestaan uit:

  • Brandstof (kosten voor het opladen)
  • Motorrijtuigenbelasting (ook wel: wegenbelasting)
  • Verzekering
  • Onderhoud
  • Afschrijving
  • Eventuele rentekosten van een lening

De laatste kostenpost laten we achterwege, omdat deze niet afhankelijk van de auto, maar van je autolening is. Over de rest lees je hieronder meer.

Kosten van het opladen van een elektrische auto

De kosten voor het opladen van een elektrische auto zijn afhankelijk van de prijs van stroom. Die fluctueert nogal, waardoor zeker de kosten van het thuis aan de wallbox opladen moeilijk te bepalen zijn. Simpel gezegd, wordt deze prijs per kWh bepaald door je energiecontract. Dan zijn er nog 2 andere manieren om je elektrische auto op te laden, namelijk via een openbaar laadpunt en via een snellaadstation. Laatstgenoemde kost gemiddeld € 0,40 tot € 0,90 per kWh, terwijl een openbare laadpaal tussen de € 0,30 en 0,80 per kWh kost.

Kosten van verbruik in de praktijk

In de praktijk doe je er goed aan je elektrische auto niet te vaak met de snellader op te laden, want dat verkort de levensduur van de accu van je elektrische auto. Met een mix van thuis, openbaar en snelladen, is het denkbaar dat je gemiddeld € 0,60 per kWh betaalt. Een zuinige elektrische auto die 15 kWh per 100 kilometer verbruikt, kost over die afstand € 9,-. Ter vergelijking: Een zuinige benzineauto verbruikt ongeveer 7 liter per 100 kilometer. Als benzine € 2,- per liter kost, komt dat neer op € 14,-.

Citroën Ë-C3 SUV Automaat Model,Front

Motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting van een elektrische auto

Sinds 1 januari 2025 krijgen eigenaren van een EV 75% korting op de motorrijtuigenbelasting (of wegenbelasting). In de komende jaren wordt dit afgebouwd naar 0% korting in 2030. Belangrijke kanttekening hierbij is dat wegenbelasting wordt berekend op basis van gewicht en dat elektrische auto’s zwaarder zijn dan hun door fossiele brandstof aangedreven evenknieën.

Kosten van de verzekering van een elektrische auto

Net als bij wegenbelasting, speelt (naast de catalogusprijs) gewicht een rol bij de kosten van een autoverzekering. En laat een elektrische auto nou net gemiddeld duurder en zwaarder zijn dan een auto op benzine. Je bent dus meer kwijt per jaar aan verzekeringspremies. De exacte premie is uiteraard van allerlei factoren afhankelijk, waaronder de leeftijd en het aantal schadevrije jaren van de bestuurder. Wil je een exacte berekening? Vergelijk dan diverse premies bij Independer.

Afschrijving van een elektrische auto

Als je een elektrische auto koopt, betaal je een bepaalde aanschafprijs. Wanneer je hem vervolgens weer verkoopt, krijg je een bepaalde prijs voor je elektrische auto. Deze aanschafprijs minus het bedrag dat je ervoor terugkrijgt bij doorverkoop, is de afschrijving. Deze afschrijving ligt gemiddeld 15% hoger bij een elektrische auto dan bij een benzine of hybride. Dit is een kostenpost om rekening mee te houden bij de aanschaf.

Kosten elektrische auto 2025: 2 vergelijkingen

Hoe vertalen al deze kosten zich naar een praktijkvoorbeeld? We vergelijken 2 modellen waarvan zowel een benzine- als een elektrische versie bestaat: de Peugeot 208 en de Hyundai Kona. Hierbij zijn we uitgegaan van een in Noord-Holland woonachtige bestuurder die de auto 3 jaar in het bezit heeft en er 10.000 kilometer per jaar mee rijdt. Alle getoonde exemplaren zijn 3 jaar oud en hebben 25.000 kilometer op de teller.

Allereerst de Peugeot:

Jaarlijkse kosten Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 pk (benzine) Peugeot e-208 Active 50kWh (EV)
Afschrijving €1.733 €2.533
Brandstofkosten €1.247 €496
Motorrijtuigenbelasting €456 €216
Verzekering €545 €775
Onderhoud €336 €253
Totaal per jaar €4.317 €4.273

Bij de Hyundai Kona zien we het volgende:

Jaarlijkse kosten Hyundai Kona 1.0 T-GDI 48V i-Motion (benzine) Hyundai Kona Electric 48.4 kWh Comfort (EV)
Afschrijving €2.267 €3.067
Brandstofkosten €1.247 €467
Motorrijtuigenbelasting €768 €268
Verzekering €693 €829
Onderhoud €368 €319
Totaal per jaar €5.343 €4.950

Uit bovenstaande vergelijkingen blijkt dat per model sterk verschilt in hoeverre de kosten uiteenlopen. Zo heb je het bij de Peugeot over een verwaarloosbaar verschil, terwijl bij de Hyundai de bedragen flink uit elkaar liggen. Het loont dus om goed te vergelijken als je een specifiek model op het oog hebt.